توقف حکم اعدام با ماده 477

توقف حکم اعدام با ماده 477

توقف حکم اعدام با ماده 477


میتوان توقف حکم اعدام با ماده 477 را از دیوان عالی کشور خواستار شد.

دیوان عالی کشور به عنوان عالی‌ ترین مرجع قضایی در ایران، با اجازه‌ اعاده دادرسی، موجب توقف اجرای حکم اعدام می‌ شود.

درخواست اعاده دادرسی در پرونده کیفری از سوی محکوم یا وکیل وی، بر اساس ماده 474 و 477 قانون آئین دادرسی کیفری امکان‌ پذیر است.

برای اعمال اعاده دادرسی در امور کیفری باید دلیل موجه قانونی داشته باشیم، این دلایل در آئین دادرسی کیفری و در مواد 477 و 474 بیان شده‌ اند.

روند رسیدگی به اعاده دادرسی کیفری از سوی متهم در دیوان عالی کشور انجام می‌ شود اما شرط اعمال ماده 474 قانون آئین دادرسی کیفری طبق این ماده محدودیت‌ هایی دارد.

در این نوشتار توسط وکیل متخصص امور کیفری، به بررسی اعاده دادرسی در امور کیفری پرداخته‌ ایم.

چنانچه در خصوص وقوع جرایمی همچون؛ پولشویی، اختلاس، ارتشاء، قاچاق کالا و ارز، کلاهبرداری و… نیازمند مشورت گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امور کیفری هستید، با شماره‌ تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اعاده دادرسی:

اعاده به معنی بازگشت و دادرسی به معنی دادخواهی و رسیدگی به خواسته می‌ باشد، در حقوق نیز اعاده دادرسی خارج از معنی لغوی نیست و امری است که با آن خواستار رسیدگی مجدد به پرونده می‌ شویم.

برای اینکه مجددا به خواسته ما رسیدگی شود و یا اعاده دادرسی صورت گیرد باید دادخواست اعاده دادرسی خود را به دیوان عالی کشور بدهیم.

خواسته اعاده دادرسی باید مستند به دلیل قانونی باشد؛ در این قسمت به بررسی دلایل قانونی برای اعمال اعاده دادرسی ماده 477 و 474 قانون آئین دادرسی کیفری می‌ پردازیم:

درخواست اعاده دادرسی در مورد احکام محکومیت قطعی دادگاه‌ ها اعم از آنکه حکم مذکور به اجراء گذاشته شده یا نشده باشد در موارد زیر پذیرفته می‌ شود:

الف- کسی به اتهام قتل شخصی محکوم شود و سپس زنده بودن وی محرز گردد.

ب- چند نفر به اتهام ارتکاب جرمی محکوم شوند و ارتکاب آن جرم به گونه ‏‌ای باشد که نتوان بیش از یک مرتکب برای آن قائل شد.

پ- شخصی به علت انتساب جرمی محکوم شود و فرد دیگری نیز به موجب حکمی از مرجع قضایی به علت انتساب همان جرم محکوم شده باشد، بطوری که از تعارض و تضاد مفاد دو حکم، بی گناهی یکی از آنان احراز گردد.
ت- درباره شخصی به اتهام واحد، احکام متفاوتی صادر شود.

ث- در دادگاه صالح ثابت شود که اسناد جعلی یا شهادت خلاف واقع گواهان، مبنای حکم بوده است.

ج- پس از صدور حکم قطعی، واقعه جدیدی حادث و یا ظاهر یا ادله جدیدی ارائه شود که موجب اثبات بی‌گناهی محکوم علیه یا عدم تقصیر وی باشد.

چ- عمل ارتکابی جرم نباشد و یا مجازات مورد حکم بیش از مجازات مقرر قانونی باشد.

اما اعاده دادرسی به موجب ماده 477 قانون آئین دادرسی کیفری تنها در یک صورت امکان‌ پذیر است آن هم مخالف بودن رای با شرع است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص توقف حکم اعدام با ماده 477 با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نحوه درخواست اعاده دادرسی در حکم اعدام:

در این قسمت به بررسی درخواست اعاده دادرسی حکم اعدام که توقف اجرای حکم اعدام با ماده 477 را به همراه خواهد داشت، می‌پردازیم.

صدور حکم اعدام برای جرایم علیه امنیت ملی، جاسوسی و یا دعوت به اغتشاش، تخریب و تحریق اموال عمومی و مردم، محاربه و افساد فی الارض، ضامن بقای امنیت پایدار در جامعه خواهد بود.

اما گاهی نیز ممکن است در رسیدگی به پرونده اشتباهی صورت گرفته باشد و  این امر از دید قضات رسیدگی کننده مغفول مانده باشد.

ماده 474 قانون آئین دادرسی کیفری در بعضی از این موارد تعیین تکلیف نموده است.

در این موارد وکیل پس از مطالعه کامل پرونده موارد را با قانون انطباق داده و در صورت امکان درخواست اعاده دادرسی را در دیوان عالی کشور ثبت خواهد نمود.

با صدور قرار قبول اعاده دادرسی در شعبه دیوان عالی کشور اجرای حکم متوقف خواهد شد اما گاهی هیچ کدام از موارد با این ماده انطباق ندارد.

بلکه عقیده وکلای محکوم به صدور رای خلاف بین شرع و قانون است در اینگونه موارد چاره ‎ای جز درخواست اعاده دادرسی فوق العاده از طریق رئیس قوه قضائیه نیست.

ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری چیست و چگونه حکمی مثل اعدام را تغییر می‌ دهد؟

طبق ماده ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری:

در صورتی که رئیس قوه قضائیه رای قطعی صادره از هر یک از مراجع قضایی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز (اجازه) اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می‌ یابد رسیدگی و رای قطعی صادر نماید.

شعب خاص مذکور مبنیا بر خلاف شرع بین اعلام شده، رای قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی به عمل می‌ آورند و رای مقتضی (مناسب) صادر می‌ نمایند.

آراء قطعی مراجع قضائی (اعم از حقوقی و کیفری) شامل احکام و قرارهای دیوان عالی کشور، سازمان قضائی نیروهای مسلح، دادگاه‌ های تجدیدنظر و بدوی، دادسراها و شوراهای حل اختلاف می‌ باشند.

آراء شعب دیوان عالی کشور در باب تجویز اعاده دادرسی و نیز دستورهای موقت دادگاه‌ ها، اگر توسط رئیس قوه قضائیه خلاف شرع بین تشخیص داده شود، مشمول احکام این ماده خواهد بود.

در صورتی که رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح و یا رئیس کل دادگستری استان در انجام وظایف قانونی خود، رای قطعی اعم از حقوقی یا کیفری را خلاف شرع بین تشخیص دهند، میتوانند با ذکر مستندات از رئیس قوه قضائیه درخواست تجویز اعاده دادرسی نمایند.

مفاد این تبصره فقط برای یک بار قابل اعمال است مگر اینکه خلاف شرع بین آن به جهت دیگری باشد.

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت وکیل پایه یک دادگستری، دکتر محمدرضا مهری متانکلائی، دارای وکلای متخصص در حوزه اعاده دادرسی و  توقف حکم اعدام با ماده 477 می‌ باشد. جهت دریافت مشاوره از وکلای متخصص با شماره‌های موسسه حقوقی مهر پارسیان، تماس بگیرید.

سایر خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان با بیش از ده سال سابقه وکالت در ایران و امور بین‌ المللی:

ارائه منظم اطلاعات و مشاوره حقوقی رایگان صرفا از طریق درج مقالات علمی حقوقی.

امکان مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.

مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی پس از تعیین وقت قبلی.

عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.

امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تائید هیات مدیره.

قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.

خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.

خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.

جهت دریافت مشاوره در خصوص توقف حکم اعدام با ماده 477 با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

آیا اعاده دادرسی باعث توقف اجرای حکم می‌شود؟

در صورت پذیرش اعاده دادرسی توسط دیوان عالی کشور، اجرای حکم متوقف خواهد شد.

در خصوص چه جرایمی می‌توان اعاده دادرسی ماده 477 نمود؟

اعمال ماده 477 محدود به جرم و دلایل خاصی نیست و به صرف خلاف شرع بودن رای در تمام جرایم میتوان تقاضای اعمال ماده 477 نمود.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین ماده 477 در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین اعاده دادرسی در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین اعاده دادرسی خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی اعاده دادرسی رئیس قوه تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص 477 تهران

09120067664

09120067669

توقف حکم اعدام با ماده 477

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده اعاده دادرسی کیفری تهران

5/5 - (21 امتیاز)

4 دیدگاه

    • سلام وقت شما بخیر
      با پذیرش اعاده دادرسی مرجع صادر کننده رای مجدد به پرونده رسیدگی می‌نماید، امکان طرح اعاده دادرسی در امور کیفری، مدنی، و اداری وجود دارد و طریق خاص اعاده دادرسی نیز به موجب ثبت درخواست اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری از طریق رییس قوه قضاییه صورت می‌گیرد که در این نوع از اعاده دادرسی رای صادر شده از حیث مخالف نبودن با شرع مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  • سلام، برای برادرم حکم قطعی صادر شده و حکمش اعدامه، خواستم ببینم با توجه به اینکه بردارم سابقه بیماری روانی و بستری شدن در بیمارستان روزبه را داشته امکان این هست که اعاده دادرسی انجام بشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      این موضوع به نوع بیماری ایشان بستگی ‌دارد و اینکه آیا این موضوع را در محاکم‌ قبلی مطرح کردهاید یا خیر. بهتر است در این خصوص با وکیل متخصص مشورت نمایید، می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *