وکیل کیفری دیوان عالی کشور

وکیل کیفری دیوان عالی کشور

وکیل کیفری دیوان عالی کشور


با معرفی وکیل کیفری دیوان عالی کشور همراهتان هستیم.

وکیل پایه یک دادگستری با سابقه قضاوت در دیوان عالی کشور، قبول وکالت توسط وکلای دادگستری با سابقه در دادگاه تجدید نظر استان تهران، لیست بهترین وکلای دیوان عالی کشور، وکیل پایه یک دادگستری با سابقه 30 ساله قضایی، مشاوره حقوقی با قضات سابق دستگاه عدلیه و وکلای فعلی، همه این عناوین در جستجوی موتورهای جستجوگر گوگل جهت جذب مخاطب و متقاضی دارنده پرونده کیفری در دیوان عالی کشور به چشم می‌خورد.

در موسسه حقوقی بین المللی مهر پارسیان، معتبرترین موسسه حقوقی ایران، پاسخ این سوالات داده خواهد شد، با گروه وکلای مهر همراه باشید.

جهت دریافت مشاوره از وکیل کیفری دیوان عالی کشور با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

چه پرونده های کیفری به دیوان عالی کشور می‌رود؟

وکیل تخصصی کیفری دیوان عالی کشور در پاسخ به این سوال توضیح می‌دهند که وقتی در خصوص پرونده‌ای برای نخستین بار از دادگاه بدوی رای صادر می‌شود این رای در مرجع بالاتر قابل اعتراض خواهد بود.

اعتراض به رای در مراجع بالاتر در خصوص رای کیفری یا به صورت تجدیدنظر است یا به صورت فرجام‌خواهی، اینکه برای اعتراض به رای در مرجع بالاتر از دادگاه تجدیدنظر اقدام کنیم یا از طریق فرجام‌خواهی که مرجع رسیدگی آن دیوان عالی کشور است؛ قانون‌گذار تعیین تکلیف نموده است و در

ماده 428 قانون آیین دادرسی کیفری

آرای صادره درباره جرایمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد و یا تعزیر (مجازات) درجه سه و بالاتر است و جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه آنها نصف دیه کامل یا بیش از آن است و آرای صادره درباره جرایم سیاسی و مطبوعاتی، قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

اجرای این ماده مانع از انجام سایر وظایف نظارتی دیوان‌عالی کشور به شرح مقرر در اصل یکصد و شصت و یکم (۱۶۱) قانون اساسی نمی‌باشد.

ماده 429 قانون آیین دادرسی کیفری

در مواردی که رای دادگاه توام با محکومیت به پرداخت دیه، ارش (مابه‌التفاوت دیه عضو سالم و ناقص) یا ضرر و زیان است، هرگاه یکی از جنبه‌های مزبور قابل تجدید نظر یا فرجام باشد، جنبه‌های دیگر رای نیز به تبع آن، حسب مورد قابل تجدید نظر یا فرجام است.وکیل کیفری دیوان عالی کشور

ماده 635 آیین دادرسی جرایم نیروهای مسلح

آراء دادگاه‌های نظامی از حیث قطعیت یا قابلیت تجدیدنظر یا فرجام‌خواهی مانند آراء سایر دادگاه‌های کیفری است، مگر آنکه در این بخش ترتیب دیگری مقرر شده باشد.

پرونده‌های حقوقی قابل طرح در دیوان عالی کشور

وکیل تخصصی حقوقی دیوان عالی کشور در خصوص احکام قابل طرح در دیوان عالی کشور بیان نمودند: دیوان عالی کشور در خصوص آرای حقوقی تحت عنوان فرجام‌خواهی اقدام به رسیدگی و صدور رای خواهد نمود؛ در همین راستا مواد قانونی مرتبط ذکر خواهند شد.

ماده 366 قانون آئین دادرسی مدنی

رسیدگی فرجامی (در دعاوی حقوقی) عبارت است از تشخیص انطباق یا عدم انطباق رای مورد درخواست فرجامی با موازین شرعی و مقررات قانونی.

ماده 367 قانون آئین دادرسی مدنی

آرای دادگاه‌های بدوی که به علت عدم درخواست تجدیدنظر قطعیت یافته قابل فرجام خواهی نیست مگر در موارد زیر:

الف- احکام:

  • احکامی که خواسته آن بیش از مبلغ بیست میلیون (۲۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال باشد.
  • احکام راجع به اصل نکاح (ازدواج) و فسخ آن، طلاق، نسب، حجر، وقف، ثلث، حبس و تولیت.

ب- قرارهای زیر مشروط به اینکه اصل حکم راجع به آنها قابل رسیدگی فرجامی باشد.

  • قرار ابطال یا رد دادخواست که از دادگاه صادر شده باشد.
  • قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا.

ماده 368 قانون آیین دادرسی مدنی

آرای دادگاه‌های تجدیدنظر استان قابل فرجام خواهی نیست مگر در موارد زیر:

الف- احکام:
احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن، طلاق، نسب، حجر و وقف.

ب- قرارهای زیر مشروط به اینکه اصل حکم راجع به آنها قابل رسیدگی فرجامی‌ باشد.
قرار ابطال یا رد دادخواست که از دادگاه تجدیدنظر صادر شده باشد.
– قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت یکی از طرفین دعوا.وکیل کیفری دیوان عالی کشور

جهت دریافت مشاوره از وکیل کیفری دیوان عالی کشور با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

چه احکامی قابل فرجام خواهی در دیوان عالی کشور نیست؟

ماده 369 قانون آئین دادرسی مدنی

احکام زیر اگرچه از مصادیق بندهای (الف) در دو ماده قبل باشد حسب مورد قابل رسیدگی فرجامی نخواهد بود:

  • مستند به اقرار (اعتراف) قاطع دعوا در دادگاه.
  •  احکام مستند به نظریه یک یا چند نفر کارشناس که طرفین به طور کتبی رای آنها را قاطع دعوا قرار داده باشند.
  • مستند به سوگند که قاطع دعوا باشد.
  • احکامی که طرفین حق فرجام خواهی خود را نسبت به آن ساقط کرده باشند.
  • که ضمن یا بعد از رسیدگی به دعاوی اصلی راجع به متفرعات آن صادر می‌شود، در صورتی که حکم راجع به اصل دعوا قابل رسیدگی فرجامی نباشد.
  • احکامی که به موجب قوانین خاص غیرقابل فرجام خواهی است

مدت زمان رسیدگی در دیوان عالی کشور با پرداخت رشوه قابل جابجایی است؟

وقت رسیدگی در دیوان عالی کشور به هیچ عنوان قابل جابجایی نیست و چنانچه فردی مدعی تغییر زمان رسیدگی در دیوان عالی کشور باشد، از ممکن است از مصادیق کلاهبرداری باشد.

ماده 466 قانون آیین دادرسی کیفری

شعب دیوان عالی کشور به نوبت به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند، مگر در مواردی که به موجب قانون، رسیدگی خارج از نوبت مقرر باشد یا در جرائمی که به تشخیص رئیس دیوان‏ عالی کشور موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی‌شود و رسیدگی خارج از نوبت ضرورت داشته باشد.

ماده 467 قانون آیین دادرسی کیفری

رئیس شعبه، پرونده‌های ارجاعی را خود بررسی و گزارش جامع آنها را تنظیم می‌کند و یا به نوبت به یکی از اعضای شعبه به عنوان عضو ممیز ارجاع می‌دهد.
عضو ممیز، گزارش پرونده را که متضمن جریان آن و بررسی کامل درباره فرجام خواهی و جهات قانونی آن است به صورت مستدل تهیه و به رئیس شعبه تسلیم می کند.
هرگاه رئیس یا عضو ممیز در حین تنظیم گزارش از هر یک از قضاتی که در آن پرونده دخالت داشته‌اند، تخلف از مواد قانونی، یا عدم رعایت مبانی قضائی و یا اعمال غرض مشاهده کند، آن را به طور مشروح و با استدلال در گزارش خود متذکر می‌شود.
به دستور رئیس شعبه، رونوشتی از این گزارش برای دادستان انتظامی قضات ارسال می‌گردد.

ماده 468 قانون آئین دادرسی کیفری

رسیدگی فرجامی در دیوان عالی کشور بدون احضار طرفین دعوی یا وکلای آنان انجام می‌شود، مگر آنکه شعبه رسیدگی کننده حضور آنان را لازم بداند؛ عدم حضور احضارشوندگان موجب تاخیر در رسیدگی و اتخاذ تصمیم نیست.وکیل کیفری دیوان عالی کشور

ادعای وکیل تضمینی دادگاه تجدیدنظر و دیوان عالی کشور تا چه حد صحیح است؟

به طور قطع و یقین می‌توان بیان کرد که این موضوع بیشتر جنبه شیادی و کلاهبرداری دارد؛ امکان تغییر در رای دادگاه قطعا وجود ندارد.
مدعیان اخذ رای تضمینی از دیوان عالی کشور و سایر مراجع قضائی خود مجرمند، دستگاه قضا با حساسیت بالا به این گونه ادعاها رسیدگی می کند؛ دامن قضات شریف دیوان عالی کشور از این گونه اتهامات مبراست.
بنابراین در صورتی که وکیل ادعای اخذ رای تضمینی از دیوان عالی کشور دارد، حتما با مراجعی مانند حفاظت اطلاعات قوه قضائیه مستقر در واحدهای قضائی تماس بگیرید.

جهت دریافت مشاوره از وکیل کیفری دیوان عالی کشور با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

مجازات پرداخت رشوه و یا دریافت وجه از موکل به نام قاضی توسط وکیل چیست؟

هرکس به دعوی اعتبارات و نفوذی در نزد یکی از مستخدمین دولتی یا شهرداری یا کشوری یا مامورین به خدمات عمومی وجه نقد یا فائده دیگری برای خود یا شخص ثالثی در ازای اعمال نفوذ نزد مامورین مزبور از کسی تحصیل کند و یا وعده و یا تعهدی از او بگیرد علاوه بر رد وجه یا مال مورد استفاده یا قیمت آن به حبس تادیبی از شش ماه تا دو سال و به جزای نقدی از یک هزار ریال تا ده هزار ریال محکوم خواهد شد.

هرگاه وجه نقد یا فایده یا تعهد را به اسم مامورین مزبوره و به عنوان اینکه برای جلب موافقت آن‌ها باید پرداخته شود گرفته باشد علاوه بر رد وجه یا مال مورد استفاده یا قیمت آن به حبس تادیبی از یک سال تا سه سال و به جزای نقدی از دو هزار ریال الی پانزده هزار ریال محکوم خواهد شد.

معتبرترین وکیل دیوان عالی کشور دارای سابقه قضایی

بیشتر سایت‌های زرد معرفی وکیل تضمینی از اینگونه اصطلاحات استفاده می‌کنند؛ صفحه مجازی وکلای دادگستری باید توسط وکیل اداره شود.
بسیاری از موسسات حقوقی که غیر مجاز نیز هستند با ادعای داشتن روابط با قضات عالی رتبه، اینگونه وانمود می‌کنند که بهترین خدمات حقوقی را ارائه می‌کنند در صورتی که سوابق و عملکرد هر شخصی خود بیانگر این امر است که تا چه حد صدق گفتار دارند.
قبل از عقد قرارداد واسپاری پرونده کیفری یا حقوقی خود به وکلای تخصصی و قضات سابق دیوان از داشتن پروانه وکالت معتبر وکیل مطمئن شوید.وکیل کیفری دیوان عالی کشور

شکستن رای در دیوان عالی کشور چه شرایط و ضوابطی دارد؟

در موقع رسیدگی در دیوان عالی کشور، عضو ممیز، گزارش پرونده و مفاد اوراقی را که لازم است قرائت می‌کند و طرفین یا وکلای آنان، در صورت حضور، می‌توانند با اجازه رئیس شعبه، مطالب خود را اظهار دارند.
همچنین دادستان کل یا نماینده وی با حضور در شعبه به طور مستدل، مستند و مکتوب نسبت به نقض یا ابرام (تایید) رای مورد اعتراض یا فرجام خواسته، نظر خود را اعلام می‌کند.

وکیل تضمینی دیوان عالی کشور

سپس اعضای شعبه با توجه به محتویات پرونده و مفاد گزارش و مطالب اظهار شده، با درج نظر دادستان کل کشور یا نماینده وی در متن دادنامه، به شرح زیر اتخاذ تصمیم می‏‌کنند:
الف- اگر رای مطابق قانون و دلایل موجود در پرونده باشد با ابرام (تایید) آن، پرونده را به دادگاه صادر کننده رای اعاده باز می‌گردانند.

ب – هرگاه رای مخالف قانون، یا بدون توجه به دلایل و مدافعات طرفین صادر شده باشد یا رعایت تشریفات قانونی نشده و آن تشریفات به درجه‌ای از اهمیت باشد که موجب بی اعتباری رای شود، شعبه دیوان عالی کشور، رای را نقض و به شرح زیر اقدام می‌کند:

جرم نبودن عمل

  • اگر عملی که محکوم علیه به اتهام ارتکاب آن محکوم شده به فرض ثبوت، جرم نبوده یا به لحاظ شمول عفو عمومی و یا سایر جهات قانونی متهم قابل تعقیب نباشد، رای صادره نقض بلا ارجاع می‌شود.
  • اگر رای صادره از نوع قرار و یا حکمی‌ باشد که به علت ناقص بودن تحقیقات نقض شده است، برای رسیدگی مجدد به دادگاه صادر کننده رای ارجاع می‌شود.
  • اگر رای به علت عدم صلاحیت ذاتی دادگاه نقض شود، پرونده به مرجعی که دیوان عالی کشور، صالح تشخیص می‌دهد، ارسال می‌شود و مرجع مذکور مکلف به رسیدگی است.
  • در سایر موارد، پس از نقض رای، پرونده به دادگاه هم عرض ارجاع می‌شود.

در مواردی که دیوان عالی کشور رای را به علت نقص تحقیقات نقض می‌کند، مکلف است تمام موارد نقص تحقیقات را به تفصیل ذکر کند.

جهت دریافت مشاوره از وکیل کیفری دیوان عالی کشور با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

نحوه رسیدگی به پرونده کیفری در دیوان عالی کشور چگونه است؟

پرونده‌ها به ترتیب وصول، در دفتر کل یا در صورت تاسیس واحد رایانه در این واحد با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی ثبت می‌شود و توسط رئیس دیوان یا معاون او و در غیاب آنان، توسط یکی از روسای شعب دیوان به انتخاب رئیس دیوان عالی کشور و از طریق سامانه رایانه‌ای با رعایت تخصص شعب و ترتیب وصول، به یکی از شعب دیوان ارجاع می‌شود.

شعب دیوان عالی کشور به نوبت به پرونده‌ها رسیدگی می‌کنند؛ مگر در مواردی که به موجب قانون، رسیدگی خارج از نوبت مقرر باشد یا در جرائمی که به تشخیص رئیس دیوان‏ عالی کشور موجب جریحه دار شدن احساسات عمومی‌شود و رسیدگی خارج از نوبت ضرورت داشته باشد.

وکیل با تجربه دیوان عالی کشور

رئیس شعبه، پرونده‌های ارجاعی را خود بررسی و گزارش جامع آنها را تنظیم می‌کند و یا به نوبت به یکی از اعضای شعبه به عنوان عضو ممیز ارجاع می‌دهد.
عضو ممیز، گزارش پرونده را که متضمن جریان آن و بررسی کامل درباره فرجام خواهی و جهات قانونی آن است به صورت مستدل تهیه و به رئیس شعبه تسلیم می‌کند.

هرگاه رئیس یا عضو ممیز در حین تنظیم گزارش از هر یک از قضاتی که در آن پرونده دخالت داشته‌اند، تخلف از مواد قانونی، یا عدم رعایت مبانی قضائی و یا اعمال غرض مشاهده کند، آن را به طور مشروح و با استدلال در گزارش خود متذکر می‌شود و به دستور رئیس شعبه، رونوشتی از این گزارش برای دادستان انتظامی قضات ارسال می‌گردد.وکیل کیفری دیوان عالی کشور

وکیل تضمینی ماده 477 و اعاده دادرسی در چه سایتی قابل دسترسی است؟

ادعای وکالت تضمینی در دیوان عالی کشور کلاهبرداری است و این مهم در ماده یک قانون تشدید مجازات کلاهبرداری نیز آمده است.

ادعای اعمال نفوذ بر خلاف حق و مقررات قانونی نیز قانون خاص برای مقابله با پدیده قبول وکالت تضمینی در دیوان عالی کشور و سایر مراجع قضائی است.

احتمال تغییر رای در دیوان عالی کشور برای پرونده مالی چقدر است؟

تغییر در نتیجه رسیدگی دادگاه بدوی بر اساس مستندات در دیوان وجود دارد؛ این احتمال برای همه پرونده ها یکسان است. بعضی از پرونده‌های اقتصادی تک مرحله‌ای رسیدگی می‌شود و تنها راه تجدیدنظر در پرونده اقتصادی از این دست، اعاده دادرسی است.

نحوه ابلاغ رای در دیوان عالی کشور در سامانه ثنا چه مراحلی دارد؟

آیا امکان اخذ رونوشت از رای دیوان وجود دارد؟

در مرحله فرجام خواهی، رای دیوان عالی کشور در سامانه ثنا به طرفین ابلاغ می‌شود.
در اعاده دادرسی کیفری بر مبنای اعمال ماده 474 قانون آئین دادرسی کیفری ابلاغ نمی‌شود؛ بلکه صرفا پذیرش یا عدم پذیرش اعاده دادرسی کیفری درج خواهد شد.
چرا که در هر صورت پرونده برای بایگانی یا رسیدگی مجدد به شعبه قبلی اعاده خواهد شد.

شورای عالی ثبت

پذیرش تجویز اعاده دادرسی کیفری موجب توقف اجرای حکم خواهد شد. اما شعبه هم عرض تکلیفی در پذیرش نظر دیوان ندارد؛ لذا می‌تواند رای مقتضی صادر کند که قابلیت اعاده دادرسی از همان جهت را ندارد.

وکیل قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور چه مزیتی بر سایر وکلای دادگستری دارد؟

پذیرش پرونده در دیوان عالی کشور برای وکلائی که سابقه قضاوت در دیوان عالی کشور را دارند، قطعا موجب دفاع بهتری خواهد شد؛ اما نباید تصور داشت که قاضی بازنشسته دیوان و وکیل فعلی دادگستری امکان اعمال نفوذ در دیوان را دارد.

وکیل دیوان عالی کشور

مراجع قضائی بر اساس ادله و مدارک و مستندات پرونده رسیدگی و رای صادر خواهند نمود.
لذا در انتخاب وکیل برای دعاوی کیفری و حقوقی دیوان عالی کشور به دنبال وکیل با نفوذ یا تضمینی نباشید.
سوابق علمی وکیل و پرونده‌های موفق وی ملاک بهتری برای ارزیابی وکیل در هر امری هستند.
وکیل کیفری دیوان عالی کشور

جهت دریافت مشاوره از وکیل کیفری دیوان عالی کشور با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل تضمینی دعاوی بانکی

_

نشانی دفتر وکالت وکیل وکیل کیفری دیوان عالی کشور در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرائم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

چه احکامی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور هستند؟

احکامی که خواسته آن بیش از مبلغ بیست میلیون (۲۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال باشد و همچنین دعاوی غیر مالی مانند احکام راجع به اصل نکاح (ازدواج) و فسخ آن، طلاق، دعوای نسب، حجر، وقف، ثلث، حبس و تولیت، قابل فرجام‌خواهی می‌باشند.

چه قرارهایی قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور هستند؟

قرارهای ابطال یا رد دادخواست که از دادگاه صادر شده باشد، قرار سقوط دعوا یا عدم اهلیت (توانایی) یکی از طرفین دعوا، قابل فرجام‌خواهی می‌باشند.

5/5 - (30 امتیاز)

7 دیدگاه

  • سلام آقای وکیل میخواستم بدونم من میتونم برای حکم برادرم در دیوان فرجام خواهی انجام بدم محکوم به قصاص شده ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      مطابق ماده 428 قانون آیین دادرسی کیفری آرای صادره درباره جرایمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات، قطع عضو، حبس ابد و یا تعزیر درجه سه و بالاتر است و جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه آنها نصف دیه کامل یا بیش از آن است و آرای صادره درباره جرایم سیاسی و مطبوعاتی، قابل فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور است.

  • سوال من از وکیل دیوان عالی کشور این است که آیا ما می‌تونیم درخواست اعمال ماده 477 را به ریاست محترم دیوان عالی کشور تقدیم کنیم یا حتما باید به رییس قوه قضایی درخواست دهیم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      می‌توانید درخواست خود را به رییس دیوان عالی کشور نیز تقدیم نمایید، هیچ ممنوعیتی وجود ندارد ولی در هر صورت درخواست شما از طریق ریاست دیوان به ریاست قوه ارسال می‌شود. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور دیوان عالی کشور با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام، من دوبار در دادگاه بدوی و تجدید نظر در خصوص احداث70 متر مربع ساختمان مسکونی در خارج از بافت روستایی محکوم به پرداخت جزای نقدی شدم آیا میتونم ازطریق دیوان عالی کشور مجددا اقدام کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *