مجازات اخلال در نظام اقتصادی

مجازات اخلال در نظام اقتصادی

مجازات اخلال در نظام اقتصادی


در این نوشتار وکیل اخلال در نظام اقتصادی به موضوع مجازات اخلال در نظام اقتصادی پرداخته است.

واژه اخلال یک واژه عربی و از ریشه خلل به معنای آشوب، به هم زدن، دستبری، کارشکنی کردن است که در فارسی نیز استفاده می‌ شود.
به نظر می‌ رسد که در قانون نیز واژه اخلال به همین معنا به کار رفته است و منظور میتواند از معنای کوچک خلل وارد کردن باشد تا بزرگی معنای آشوب.

به جرایمی که موجب اخلال در نظام اقتصادی کشور می‌ شوند، جرم اقتصادی گفته می‌ شود و مشمول جرایمی همچون؛ پولشویی، اختلاس، ارتشاء (رشوه گرفتن)، کلاهبرداری، قاچاق کالا و ارز و… می‌ شوند.

سوالاتی که در این نوشته وکیل متخصص جرایم اقتصادی به بررسی آن ها خواهند پرداخت؛

  • نظام اقتصادی چیست؟
  • مصادیق جرایم اقتصادی مشمول چه جرایمی می‌ شود؟
  • قاچاق کالا و ارز در چه صورتی جزء جرایم اخلال در جرایم اقتصادی محسوب می‌ شود؟
  • نحوه رسیدگی به جرایم اقتصادی چگونه است؟
  • تعلیق و کاهش مجازات اخلال در نظام اقتصادی چگونه است؟
  • بهترین وکیل تهران برای دفاع در مجازات اخلال در نظام اقتصادی کیست؟

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات اخلال در نظام اقتصادی با وکیل اخلال در نظام اقتصادی در گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

نظام اقتصادی چیست؟

در پاسخ به این سوال وکیل اخلال در نظام اقتصادی چنین گفتند:

نظام اقتصادی از دیدگاه قانون و در قانون مجازات اخلال گران در نظام اقتصادی کشور، تعریف نشده است.
برای فهمیدن چیستی یک نظام اقتصادی که ممکن است مورد اخلال قرار گیرد، باید ابتدا به ساکن آن را تعریف کرد.

یک سیستم اقتصادی یا همان نظام اقتصادی، یک سیستم تولید، تخصیص منابع و توزیع کالاها و خدمات در یک جامعه یا یک منطقه جغرافیایی معین است.
این تعریف شامل ترکیبی از نهادها، آژانس‌ ها، اشخاص مختلف، فرایندهای تصمیم‌ گیری و الگوهای مصرف است که ساختار اقتصادی یک جامعه خاص را تشکیل می‌ دهد.
به این ترتیب، یک سیستم اقتصادی نوعی سیستم اجتماعی است.

نحوه تولید، عرضه و تقاضا، سود و درآمد و دیگر مفاهیم و اصطلاحات علم اقتصاد، که ممکن است به گوش بسیاری از خوانندگان این مطلب نیز آشنا باشد، همگی اجزای این نظام اقتصادی است که پرداختن به آنان از موضوع این مطلب خارج است.
به صورت خلاصه باید گفت که کلیه نظام‌ های اقتصادی در پی پاسخ دادن به این سوالات اساسی هستند که:

از نگاهی دیگر میتوان گفت نظام‌ های اقتصادی شامل ارتباط مفاهیم بالا و موسسات تولیدی مختلف با یکدیگر، چگونگی جابجایی اطلاعات بین آن ها و روابط اجتماعی (از جمله حقوق مالکیت و ساختار مدیریت) است.

نکته قابل توجه آن است که نظام اقتصادی در علم اقتصاد در همه جای دنیا تعریفی ثابت دارد.
به بیان دیگر، تعریف نظام اقتصادی مگر در موارد بسیار جزئی و برخلاف مفاهیم قانونی، ارتباطی با مذهب و دین و فرهنگ و دیگر موارد این چنینی ندارد.

با توجه به تعاریف فوق و با ترکیب توضیحات بالا، اکنون میتوان به صورت بهتری، معنا و مفهوم جرم و مجازات اخلال در نظام اقتصادی کشور را درک کرد.

مصادیق مجرمانه در قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور به گفته وکیل اخلال در نظام اقتصادی

اخلال در نظام پولی یا ارزی کشور از طریق قاچاق عمده ارز یا ضرب (ساختن) سکه تقلبی یا جعل اسکناس یا وارد کردن یا توزیع نمودن عمده آنها اعم‌ از داخلی و خارجی و امثال آن.

اخلال در امر توزیع مایحتاج عمومی از طریق گران فروشی کلان مواد غذایی یا سایر نیازمندی‌ های عمومی و احتکار (انبارکردن) عمده مواد غذایی یا نیازمندی‌ های مزبور.
پیش‌ خرید فراوان تولیدات کشاورزی و سایر تولیدات مورد نیاز عامه و امثال آن ها به منظور ایجاد انحصار یا کمبود در عرضه آن ها.

اخلال در نظام تولیدی کشور از طریق سوءاستفاده عمده از فروش غیرمجاز تجهیزات فنی و مواد اولیه در بازار آزاد یا تخلف از تعهدات‌ مربوط در مورد آن و یا رشاء (رشوه دادن) و ارتشاء (رشوه گرفتن) عمده در امر تولید یا اخذ مجوزهای تولیدی در مواردی که موجب اختلال در سیاست‌ های تولیدی کشور شود و‌ امثال آن ها.

قاچاقچیان عتیقه اخلالگر در نظام اقتصادی محسوب می‌ شوند.

هرگونه اقدامی به قصد خارج کردن میراث فرهنگی یا ثروت‌ های ملی، اگر چه به خارج کردن آن نیانجامد قاچاق محسوب و کلیه اموالی که برای‌ خارج کردن از کشور در نظر گرفته شده است مال موضوع قاچاق تلقی و به سود دولت ضبط می‌ گردد.

وکیل جرایم اقتصادی شرق تهران

وصول وجوه کلان به صورت قبول سپرده اشخاص حقیقی (انسان) یا حقوقی (مثل شرکت یا موسسه) تحت عنوان مضاربه و نظایر آن که موجب حیف و میل اموال مردم یا‌ اخلال در نظام اقتصادی شود.
‌اقدام باندی و تشکیلاتی جهت اخلال در نظام صادراتی کشور به هر صورت از قبیل تقلب در سپردن پیمان ارزی یا تادیه (پرداخت) آن و تقلب در‌ قیمت‌ گذاری کالاهای صادراتی و…

‌قاضی ذی صلاح (دارای صلاحیت) برای تشخیص عمده یا کلان و یا فراوان بودن موارد مذکور در هر یک از بندهای فوق‌ الذکر علاوه بر تحت نظر قراردادن ‌میزان خسارات وارده و مبالغ مورد سوء استفاده و آثار فساد آن میتواند حسب مورد، نظر مرجع مربوط را نیز جلب نماید.

مجازات‌ های جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور

با توجه به شدت و ضعف اعمال ارتکابی در قانون مجازات اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات‌ های متفاوتی در نظر گرفته شده است.
این مجازات‌ ها با توجه به عمل انجام شده میتواند، اعدام، شلاق، مجارات نقدی و حبس (زندان) باشد.

شروع به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور چه مجازاتی دارد؟

شروع به جرم حالتی مجرمانه است که مجرم اقدام به شروع و انجام عملیات وقوع جرم می‌ کند اما جرم به صورت کامل محقق نمی‌ شود و نتیجه حاصل نمی‌ گردد.

طبق قانون اخلال در نظام اقتصادی کشور، مجازات شروع به جرم، ۱ تا ۳ سال حبس و پرداخت ۵۰۰ هزار تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی است، همچنین، مجازات ۶ ماه تا ۲ سال حبس و پرداخت ۲۵۰ هزار ریال تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال جریمه نقدی نیز تعیین می شود.

مجازات شروع به جرم موضوع بندهای شش‌ گانه قانون اخلال در نظام اقتصادی کشور، ۶ ماه تا ۱ سال و نیم حبس و پرداخت ۲۰۰ هزار ریال تا ۱ میلیون ریال جزای نقدی است.

محروم شدن از خدمات دولتی
طبق قانون مجازات اخلال در نظام اقتصادی کشور، هر فردی که مرتکب به جرایم ذکر شده در قانون مذکور شود، به همراه کلیه شرکا و معاونین در جرم، علاوه بر مجازات‌ های مقرر، به محرومیت از همه خدمات دولتی یا انفصال (برکناری) دائم از مسئولیت‌ های دولتی، محکوم می‌ شود.

عدم امکان تعلیق مجازات برای جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور

طبق قانون اخلال در نظام اقتصادی کشور، هیچ یک از مجازات‌ هایی که در این قانون مقرر شده است، قابل تعلیق نبوده و اعدام و جزای مالی و محرومیت و انفصال (برکناری) دائم از خدمات دولتی و نهادها، از طریق محاکم قضایی، قابل تخفیف یا قابل تعلیق نمی‌ باشد.
با توجه به تغییر در قانون مجازات اسلامی موارد ذکر شده دچار تغییراتی شده است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات اخلال در نظام اقتصادی با وکیل اخلال در نظام اقتصادی در گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

رسیدگی به جرایم اخلال در نظام اقتصادی کشور توسط وکیل اخلال در نظام اقتصادی

در قانون اخلال در نظام اقتصادی کشور، رسیدگی به کلیه جرایم، در صلاحیت دادسرها و دادگاه‌ های انقلاب اسلامی سراسر کشور است که باید خارج از نوبت به پرونده‌ ها رسیدگی کنند.

توضیح بیشتر اینکه اگر ارتکاب جرم و اخلال در نظام اقتصادی به وسیله شرکت‌ ها و اشخاص حقوقی باشد مجازاتی مشخص برای آن در قانون آمده است.
امکان ارتکاب جرم به وسیله شرکت‌ ها در قانون مجازات اسلامی، به شرح زیر اشاره شده است:

در مسئولیت کیفری اصل بر مسئولیت شخص حقیقی (انسان) است و شخص حقوقی (شرکت و موسسه و…) در صورتی دارای مسئولیت کیفری است که نماینده قانونی شخص حقوقی به نام یا در راستای منافع آن مرتکب جرمی‌ شود.

مسئولیت کیفری اشخاص حقوقی مانع مسئولیت اشخاص حقیقی مرتکب جرم نیست.

قانون مجازات اسلامی نیز، انواع مجازات برای شرکت ها و اشخاص حقوقی را به شرح زیر برشمرده است:

در صورتی که شخص حقوقی (شرکت) براساس شق دیگری از این قانون، مسئول شناخته شود، با توجه به شدت جرم ارتکابی و نتایج زیان بار آن به یک تا دو مورد از موارد زیر محکوم می‌ شود، این امر مانع از مجازات شخص حقیقی نیست:

الف) انحلال شخص حقوقی
ب) مصادره کل اموال
پ) ممنوعیت از یک یا چند فعالیت شغلی یا اجتماعی بطور دائم یا حداکثر برای مدت پنج سال
ت) ممنوعیت از دعوت عمومی برای افزایش سرمایه بطور دائم یا حداکثر برای مدت پنج سال
ث) ممنوعیت از اصدار (صدور) برخی از اسناد تجاری حداکثر برای مدت پنج سال
ج) جزای نقدی
چ) انتشار حکم محکومیت به وسیله رسانه‌ ها

وکیل اخلال در نظم و آرامش عمومی

مجازات موضوع این ماده، در مورد اشخاص حقوقی دولتی و یا عمومی غیردولتی در مواردی که اعمال حاکمیت می‌ کنند، اعمال نمی‌ شود.

موضوع دیگر این است که اگر اخلال در نظام اقتصادی کشور بدون قصد ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی ایران باشد حالت آن فرق می کند.
قانون مجازات اخلال در نظام اقتصادی کشور، بیان داشته که اگر اخلال در نظام اقتصادی در حد افساد فی الارض (فساد گسترده) شناخته نشود مجازات ۵ تا ۲۰ سال حبس دارد.

اگر اخلال در نظام اقتصادی کشور از طرف شخص یا اشخاص حقوقی اعم از خصوصی یا دولتی یا نهادها و یا ‌تعاونی‌ ها و غیر آن ها انجام گیرد فرد یا افرادی که در انجام این اقدامات عالماً (با علم) و عامداً (از روی عمد یا قصد) مباشرت و یا شرکت و یا به گونه‌ ای دخالت داشته‌ اند و اقدام آن ها در حد افساد فی الارض نباشد مرتکب به ۵ تا ۲۰ سال حبس، محکوم خواهد شد.

سوالا متداول

آیا جرم اخلال در نظام اقتصادی قابل تخفیف است؟

طبق قانون، مرتکبین اخلال در نظام اقتصادی مشمول تخفیف مجازات نخواهند شد.

آیا جرم اخلال در نظام اقتصادی قابل گذشت است؟

خیر. اخلال در نظام اقتصادی یک جرم غیرقابل گذشت محسوب می شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص مجازات اخلال در نظام اقتصادی با وکیل اخلال در نظام اقتصادی در گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

آیا امکان تخفیف در مجازات اخلال در نظام اقتصادی کشور وجود دارد؟

بر اساس قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی، مجازات این جرایم قابل تقلیل و کاهش نخواهد بود.

دفاع وکیل در جرایم اخلال در نظام اقتصادی کشور چیست؟

وکیل با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و تجربه خود با استناد به دلایل موجود، سعی در رفع اتهام از موکل خود می‌نماید.

وکیل اخلال در نظام اقتصادی / مجازات اخلال در نظام اقتصادی

_

نشانی دفتر وکالت وکیل اخلال در نظام اقتصادی / مجازات اخلال در نظام اقتصادی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن‌ های تماس ثابت موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران وکیل اخلال در نظام اقتصادی

تماس با موسسه مهر پارسیان خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری / وکیل اخلال در نظام اقتصادی

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی وکیل اخلال در نظام اقتصادی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
وکیل اخلال در نظام اقتصادی

خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (47 امتیاز)

10 دیدگاه

  • سلام مهلت رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۰ چه جوریه؟
    من برای عدم رفع تعهد ارزی و به اتهام اخلال در نظام پولی و بانکی به دادسرای ویژه اقتصادی شعبه ۱۲ بازپرسی احضار شدم.
    راه دفاع از اتهام اخلال در نظام اقتصادی و پولی و بانکی چیه؟

    • سلام و عرض احترام

      مصوبه جدید کمیته اقدام ارزی
      شرایط جدید رفع تعهدات ارزی

      تعهدات ارزی صادرکنندگان سال ۹۷ که قبل از ۲۲فروردین ۹۷ نسبت به پیش دریافت ارزی یا ریالی وجه کالای صادراتی خود اقدام نموده و صادرات انها یعد از تاریخ فوق الذکر صورت پذیرفته و مشمول تعهدات_ارزی گردیدند، در صورت ارایه مستندات و مدارک مربوطه به بانک مرکزی و احراز وجه قبل از تاریخ مذکور به تناسب وجه دریافتی، رفع خواهد شد.

      دفتر وکالت محمد رضا مهری

  • سلام جناب مهری روز بخیر
    من یک سوال از خدمت شما داشتم آیا افرادی که اقدام به خرید و فروش سکه های قدیمی زمان ساسانی میکنن این افراد جرمشون قاچاق هست؟

    • سلام وقت شما بخیر
      این افراد در حقیقت مرتکب جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور هستند و تحت این عنوان مجازات خواهند شد.

  • سلام، من مغازه کالای پزشکی دارم، من را به جرم اخلال در نظام اقتصادی از طریق احتکار، گرفتن و تشکیل پرونده دادن. الان از مرحله بازپرسی رفته به دادگاه انقلاب. کل ارزش ریالی که از بنده ضبط شده 30 میلیون تومان بوده برای بنده قرار مجرمیت صادر شده. آیا با توجه نداشتن سوسابقه بنده تبرئه میشم یا نه؟ و اینکه کلا مجازاتش چیه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      طبق تبصره ۳ ماده ۲ قانون اخلال در نظام اقتصادی کشور، مجازات شروع به جرم ۱ تا ۳ سال حبس و پرداخت ۵۰۰ هزار تا ۵ میلیون ریال جزای نقدی است همچنین، مجازات ۶ ماه تا ۲ سال حبس و پرداخت ۲۵۰ هزار ریال تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال جریمه نقدی نیز تعیین می‌شود. بهتر است با وکیل متخصص در امور اقتصادی مشورت نمایید. برای دریافت مشاوره با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      بر اساس اخبار انتشار یافته در رسانه ها، ایشان اقدام به جمع آوری دوتن سکه کرده بودند تا قیمت سکه افزایش یابد، و تحت عنوان مجرمانه اخلال در نظام اقتصادی کشور محاکمه شدند.

  • سلام جرمه فردی که پول های بانک را برداشته رفته کانادا اخلال در نظم اقتصادیه یا افساد فی الارض و یا محاربه برام جالب بود بپرسم بدونم ی ادم این همه پول را ببره جرمش چیه خودم معلم هست و بعد از مدرسه با تاکسی کار میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *