مصالحه در دعاوی

مصالحه در دعاوی

مصالحه در دعاوی


مصالحه در دعاوی یکی از شیوه‌های خاتمه دادن به اختلافات و دعاوی می‌باشد که دارای احکام و شرایط خاص قانونی می‌باشد.

افراد می‌توانند پیش از بروز اختلاف و دعاوی یا پس از بروز آنها با یکدیگر توافق نمایند که دعاوی خود را مصالحه کنند.

در این نوشته که توسط وکیل پایه یک دادگستری تنظیم شده است به بررسی کامل مصالحه در دعاوی، صلح و سازش در دعاوی، انواع سازش‌نامه، صلح و سازش در دعاوی کیفری و… پرداخته است.

چنانچه خواستار نحوه تنظیم صلح‌نامه در اختلافات و دعاوی خود هستید با شماره تماس‌های مندرج در انتهای این صفحه تماس بگیرید.

در ادامه وکیل پایه یک دادگستری به سوالات برخی از کاربران گرامی در خصوص مصالحه در دعاوی پاسخ خواهند داد:

پرسش و پاسخ‌های اعلامی در خصوص عقد صلح:

پیش از پاسخ به سوالات باید عنوان نمود که صلح‌نامه یا صلح و سازش در دعاوی در قالب قرارداد و عقد صلح که در قانون مدنی پیش‌بینی شده و در ادامه در آیین دادرسی مدنی مقرر گردیده است؛ تنظیم می‌شود.

پرسش حقوقی از وکیل پایه یک دادگستری:

من بازنشسته هستم و همسرم فوت کرده و میخوام اموالم به فرزندانم به ارث برسه و نمیخوام مادرم ارث ببره چون پیره و قطعا به برادرهام‌ میرسه.

از طرفی میخوام بچه‌هامم در مقابل به من رسیدگی کنند حالا که دارم اموالمو بنامشون میزنم باید چکارکنم. شما برای من میتونید قرارداد تنطیم کنید؟

پاسخ:

درود، در صورت تمایل به تنظیم قرارداد صلح توسط وکیل دادگستری جهت اخذ وقت با شماره تماس مندرج در صفحه اصلی کانال در تماس قرار بگیرید.

به هر حال اصطلاح حقوقی این اقدام صلح عمری نام دارد.

در مورد صلح عمری خوشبختانه قانون‌گذار شرع اسلامی در این ارتباط عقودی را پیش‌بینی و آن را مد نظر قرار داده است، که می‌توان به عقد صلح اشاره نمود که دارای انواع مختلفی می‌باشند.

در عقد مورد نظر شما مصالحه به شرط عمری (به میزان عمر خود) در فرضی مطرح است که معمولا شخصی می‌خواهد مال خویش را به شخصی منتقل و در عوض شخص دوم نیز تعهداتی در مقابل شخص اول قبول نماید.

اگر شخص دوم که متصالح نام دارد از انجام تعهدات خودداری نماید مصالح یا شخص منتقل کننده مال می‌تواند با فسخ عقد آن را دوباره به تملک خود در بیاورد.

به عنوان مثال پدری می‌خواهد یک آپارتمان یا خانه‌ای را به یکی از فرزندان خود منتقل نماید ولی خود تا آخر عمر در آنجا سکونت نموده و از منافعش استفاده نماید و فرزند نیز تعهد نماید از پدر خویش مواظبت نموده و هزینه زندگی او را تامین نماید.

در این صورت طرفین به دفتر اسناد رسمی مراجعه و سند مصالحه به شرط عمری میان ایشان بعد از انجام تشریفات قانونی تنظیم می‌گردد و مال به صورت مشروط به فرزند منتقل و منافع در دست پدر باقی می‌ماند.

در مورد چنین صلحی در طول استمرار و وجود قرارداد اگر پدر فوت نماید مال مورد نظر به فرزند انتقال قطعی شده و به دیگر وراث چیزی از این بابت منتقل نمی‌شود.

اگر در این مدت فرزند به تعهدات خود عمل ننماید پدر با مراجعه به دفترخانه محل ثبت سند آن را فسخ می‌نماید و مال مورد نظر را به تملیک خود در می‌آورد.

فرض مطرح شده نمونه مصالحه در دعاوی موجود در دادگاه نیست بلکه مصالحه در دعاوی و اختلافات بین طرفین است.

شما می‌توانید با صلح، اموالتان را به هرکسی که دوست دارید چه ورثه چه غیر ورثه منتقل نمایید.

حتی سند رسمی هم به نام آنها بزنید و منافع اموال تا زمانی که در قید حیات هستید از آن خودتان باشد.

برای اینکه اگر روزی پشیمان شدید و خواستید از آنها پس بگیرید یا نمی‌خواهید تا در قید حیات هستید آنها اموال را بفروشند برای خودتان حق فسخ تا زنده هستید؛ در قرارداد بیاورید.

ضمنا می‌توانید حق انتفاع (بهره بردن) رقبی (مدت معین) یا عمری (به مدت عمر خود یا عمر منتفع یا عمر شخص ثالثی) یا سکنی (سکونت در مسکن به طریق رقبی یا عمری) برای وراث خود بدون انتقال مالکیت در نظر بگیرید.

نمونه قرارداد صلح عمری:

بایستی مدنظر داشت نکات لازم دیگری نیز باید در صلح عمری مانند حق فسخ…. نگاشته شود تا صلح موجبات ضرر مصالح را فراهم نیاورد.

صلح عمری که به آن مصالحه به شرط عمری هم می‌گویند یک نمونه از قراردادهای صلح است؛ به این معنی که مالک مالی بخواهد بخشی یا تمام دارایی خود را به دیگری بدهد اما در نظر داشته باشد که اختیار استفاده از منافع ملکش را تا زمان حیاتش برای خود حفظ کند.

برای مثال مردی می خواهد خانه‌اش را به قرارداد صلح عمری به همسرش بدهد اما در این قرارداد شرط می‌کند تا زمانی که زنده است می‌تواند از منافع ملکش استفاده کند مثلا می‌تواند آن را اجاره دهد.

البته مالک می‌تواند برای خود حق فسخ نیز در نظر بگیرد.

بنابراین قرارداد صلح عمری نوعی قرارداد خاص و ویژه است که باید با نکات آن آشنایی داشته باشیم.

از این رو یک نمونه قرارداد صلح عمری می‌پردازیم:

نمونه قرارداد صلح عمری

ماده 1- طرفین :

مصالح سرکار خانم…………. فرزند…………. به شماره شناسنامه…………. صادره از…………. متولد…………. به شماره ملی…………. و به نشانی………….

متصالح آقا/خانم…………. فرزند…………..به شماره شناسنامه…………. صادره از…………. متولد…………. به شماره ملی…………..به نشانی………….

ماده 2- مورد مصالحه، حدود و محل آن:

1- شش دانگ یک واحد آپارتمان مسکونی در طبقه دوم واقع در…………. به شماره قطعه…………. تفکیکی به مساحت…………. مترمربع دارای پلاک ثبتی و مفروز و مجزی از شماره…………. شماره فرعی…………. از اصلی…………. با جمیع توابع عرفی و قانونی آن « به شرح سند مالکیت » مورد ثبت واقع شده به شماره…………. در یک جلد سند مالکیت قطعی به شماره…………. در دفترخانه اسناد رسمی شماره…………. واقع در…………. به تاریخ…………. که به صورت قطعی به نام مصالح انتقال یافته و ملک به نشانی…………. می باشد.

مصالحه در دعاوی

ماده 3- عدم ممنوع المعامله بودن

به اظهار متصالح و متصالحین جزء اشخاص ممنوع ‌المعامله نبوده و نمی‌باشند و هرگونه مسئولیت ناشی از اظهارات خود را شخصاً بر عهده گرفتند.

ماده 4- رفع اشتباه قلمی

مصالح ضمن این سند متصالحین را نماینده خود قرار داد که در صورت بروز هرگونه اشتباه قلمی در تنظیم سند در دفترخانه اسناد رسمی شماره…………. حاضر و سند صلح منعقده را، اصلاح و بدون اختیار در تغییر مندرجات و مفاد و به طور کلی بدون دخالت در ارکان و ماهیت سند اصلاحی تنظیم و امضاء نماید.

ماده 5- وجه المصالحه

مبلغ…………. ریال که به اظهار مصالح تماماً به وی پرداخت شده و اقرار به دریافت نمود.

ماده 6- خیارات (اختیارات بر هم زدن قرارداد)

متصالحین کلیه خیارات خصوصاً خیار غبن (ضرر) و خیار تدلیس (عیب پوشی) را از خود سلب و اسقاط نمودند.

تبصره- متصالحین به مدت 30 سال از تاریخ وقوع عقد برای مصالح خیار فسخ قرار دادند تا در صورت لزوم اقدام به فسخ قرارداد توسط داور نماید.

ماده 7- منافع مورد صلح

حسب ‌اظهار مصالح منافع مورد مصالحه قبلاً به شخصی واگذار نشده است ولیکن ضمن همین سند متصالحین مورد مصالحه را به مصالح با حق عمری برای انتفاع از منافع دادند تا مادام ‌العمر خود از منافع آن رایگان استفاده نموده و مورد مصالحه مانند سابق در تصرف مصالح باقی ماند و همچنین شرط شد مصالح حق واگذاری منافع متعلقه را در زمان حیات خود به ثالث و به غیر بدون کسب اذن و اجازه دارد و مصالح اقرار به قبض مورد صلح نمود.

ماده 8- اطلاع متصالحین از شرایط

متصالحین ضمن قرائت سند و اطلاع از محتویات و مندرجات و مستندات و حدود و مشخصات آن و همچنین میزان مورد صلح شده به هر نفر به تفکیک مطلع و با رضایت خود و نزد شهود این سند را امضاء نمودند.

ماده 9- هزینه نگهداری

هزینه‌های اساسی مورد مصالحه به عهده متصالح می‌باشد و هزینه‌های مصرفی اعم از برق و آب و تلفن و شارژ و نقاشی و…………. به عهده مصالح است.

ماده 10 – تعمیرات اساسی

مصالح حق دارد بدون اذن و اجازه متصالحین نسبت به تعمیرات اساسی و حتی تغییر در شکل ظاهری در مورد صلح انجام دهد.

ماده 11- اقرار

متصالحین اقرار می‌نمایند در زمان حیات متصالح هیچ گونه ادعایی نسبت به موضوع صلح و حق عمری نداشته و ندارند و در صورت هرگونه ادعایی موجبات فسخ با عنوان خیار تخلف از شرط محقق از طرف مصالح برای مصالح و نسبت به سهم وی فراهم خواهند نمود.

مصالحه در دعاوی

ماده 12- حل اختلاف

کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا راجع به آن از جمله انعقاد، اعتبار، فسخ، نقض، تفسیر یا اجرای آن به آقای…………. وکیل دادگستری ارجاع می گردد که مطابق با قانون با و به صورت قطعی رسیدگی و رأی صادر نماید که مدت داوری 3 ماه از تاریخ ارجاع می باشد و نحوه ابلاغ رأی از طریق اظهارنامه بوده و رأی برای طرفین لازم الاتباع بوده و شخصی که موجبات تخطی از شرایط را فراهم آورده است مکلف به پرداخت حق الزحمه داور به میزان…………. می باشد.

تبصره – شرط داوری حاضر، موافقتنامه ای مستقل از قرارداد اصلی تلقی می‌شود و فسخ و انفساخ و… تأثیری در آن ندارد و در هر حال لازم الاجراء است.

این قرارداد در مورخ…………. در حضور…………. و…………. و…………. به عنوان شاهد در…………. نسخه در ید هر یک از طرفین و یک نسخه نیز در ید داور موجود بوده و هر قرارداد دارای اعتبار واحد است و بین طرفین امضا و مبادله گردید.

محل امضا مصالح محل امضا متصالحین امضا داور امضا شهود

پرسش وپاسخ‌های اعلامی در خصوص امور بانکی (تقسیم پس انداز بانکی پدر)

باسلام وخسته نباشید.

سوال من درمورد امور بانکی هست.

پدرم ۶ سال پیش فوت کرد و من اون موقع کوچک بودم و هنوزم به سن قانونی نرسیدم (۱۶ سال هستم)

بعد این که پدرم فوت کرد می‌خواستیم که پس انداز های بانکی پدرم رو تقسیم کنیم.

(یکی از برادرهام که وکالت یا برگه‌ای داشت که پدرم پیر شده و دیگه کارهاش رو نمی‌تواند انجام دهد و برادرم به جاش انجام می دهد) همین برادرم که وکالت داشت پول‌های حساب بانکی پدرم رو برداشت که بگیرم میان چند تا برادرها تقسیم کنیم.

بعد مثلا اگه در حساب بانکی پدرم مثلا ۱۰۰ میلیون بود برادرم گفت که ۱۰ میلیون هست. (البته گفته باشم که من اون موقع و هنوزه هم نمی‌دونم که پدرم در چه بانک‌هایی حساب داشت و چقدر پس انداز داشته)

خوب الان باید چجوری بفهمم که پدرم درچه بانک‌هایی حساب داشته و چقدر پس انداز داشته؟ و اگر بفهمم برادرم دروغ گفته چجوری باید این موضوع رو پیگیری کنم وپول‌هارو از برادرم بگیرم؟؟؟‌ خواهشا یک راه بگین که هم دردسر کمتر باشد و هم راحتتر و ممنون و خسته نباشید.

پاسخ:

شما باید درخواست انحصار وراثت بدهید و از دادگاه بخواهید که از بانک مرکزی استعلام کند. برادرتان اگر قبل از فوت برداشتی کرده باشد اقدامی نمی توانید انجام دهید. ولی اگر بعد از فوت برداشت کرده باشد می‌توانید علیه ایشان اقدام کنید.

خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان:

معرفی وکیل و مشاور حقوقی جهت مصالحه در دعاوی

دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی وکیل پایه یک دادگستر، دکتر محمد رضا مهری بنا به مقتضیات روز جامعه تصمیم به اجرایی کردن سریعتر پروژه استارت آپ وکیل در ایران نموده است.

با توجه به ضرورت کم کردن حجم مراجعین به اماکن عمومی، کم کردن رفت و آمدهای غیر ضروری شهروندان در سطح شهر و کمک به متمرکز شدن امور اداری، حقوقی و مالیاتی شهروندان در سراسر ایران و سایت جدید دفتر حقوقی محمدرضا مهری با عنوان وکیل آنلاین آغاز به کار نموده است.

دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود:

امکان مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.

مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی پس از تعیین وقت قبلی.

عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.

امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تایید هیات مدیره.

قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.

خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.

خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.

در صورت نیاز به خدمات مشاوره حقوقی، تهیه و تنظیم لوایح و دادخواست و شکواییه های حقوقی، تنظیم قراردادهای حقوقی، مالیاتی و اداری با دفتر حقوقی محمد رضا مهری تماس بگیرید.

صلح و سازس در دعاوی کیفری چگونه است؟

صلح و سازش و میانجیگری در دعاوی کیفری خفیف با مجازات کم درجه 6 یا 7 و 8 امکان‌پذیر خواهد بود.

آیا قبل از بروز اختلاف هم می‌توان مصالحه در دعاوی نمود؟

بله در دعاوی حقوقی می‌توان قبل از بروز اختلاف شرط نمود که در صورت بروز اختلاف صلح نمایند.

 

 

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده ملکی و حقوقی تهران

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (2 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام آقای وکیل من میتونم خونه ای رو به پسرم منتقل کنم ولی خودم توش بتونم زندگی کنم و نتونن خونه رو از من بگیرن

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، طرفین باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه کنند و سند مصالحه به شرط عمری میان ایشان بعد از انجام تشریفات قانونی تنظیم ‌گردد و مال به صورت مشروط به فرزند منتقل و منافع در دست پدر باقی بماند.

  • سلام وقتتون بخیر، ما 1 خواهر و 1 برادر هستیم، برادرم خیلی منتظره که پدر مریضم فوت کنه و همه اموالش رو بالا بکشه، پدرم میخواد تمام اموالش را تا وقتی خودشون هستن استفاده کنن و بعد از فوتشون به مادرم برسه که دست برادرم به اموالش نرسه، باید چکار کنند؟ممنونم راهنمایی بفرمایید

    • سلام وقت شما بخیر
      می‌توانند با تنظیم قرارداد صلح عمری تمامی املاک را در زمان حیات به نام همسرشان نمایید و تا زمان حیات حق مالکیت از ایشان ساقط نخواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *