وکیل متخصص مشارکت در ساخت

وکیل متخصص مشارکت در ساخت

وکیل متخصص مشارکت در ساخت


بهترین وکیل متخصص مشارکت در ساخت در این نوشتار به بررسی قراردادهای مشارکت در ساخت پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

وکیل متخصص مشارکت در ساخت وکیل متخصص ملکی است که به صورت تخصصی به دعاوی ملکی مشارکت در ساخت رسیدگی می‌ نماید.

این قرارداد نوعی از قراردادهای حقوقی محسوب می‌ شود که در آن سازنده و مالک زمین یا ملک، نسبت به یکدیگر متعهد می‌ گردند که در قبال قرار دادن زمین خود در اختیار فردی دیگر به عنوان سرمایه‌ گذار یا سازنده و تکمیل پروژه براساس قرارداد، در سود نهایی تکمیل پروژه با یکدیگر شریک شوند.

یا اینکه صاحب‌ خانه‌ های قدیمی، ملک خود را در اختیار سازندگان (مجریان طرح) قرار می‌ دهند، تا آن‌‌ ها با سرمایه خود به ساخت آپارتمان جدید اقدام نمایند.

سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت، متعهد می‌ گردد که هزینه‌ های ساختمانی پروژه و هزینه‌ های اداری پروژه را پرداخت نماید و طبق قانون مشارکت در ساخت، تا زمان تکمیل پروژه، سازنده باید مبلغی را به عنوان اجاره‌ بها به مالک بپردازد و این موضوع نیز جز یکی از تعهدات سازنده محسوب می‌ گردد و این مورد باید در قرارداد ذکر شود.

مطالبه وجه التزام و خسارت تاخیر تادیه

قرارداد مشارکت در ساخت از قراردادهای پرکابرد و پر سود برای مالکان و سازندگان است، قرارداد مشارکت در ساخت از جمله قراردادهای خصوصی است که خود از چند عقد معین تشکیل گردیده و به این موضوع در ذیل ماده 10 قانون مدنی اشاره شده است.

در بسیاری از قراردادهای مشارکت در ساخت که به دفتر موسسه حقوقی مهر پارسیان با مدیریت دکتر محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امور قراردادهای ملکی ارجاع می‌ شود، ملاحظه ایراداتی که از جستجوی اینگونه قراردادها در گوگل به وجود می‌ آید، باعث مشکلات عدیده‌ ای شده است.

موسسه حقوقی بین المللی و تخصصی مهر پارسیان با در اختیار داشتن برترین وکلای پایه یک تهران و وکیل ملک آماده ارائه مشاوره در زمینه قراردادهای ملکی و تبعات حقوقی آن می‌ باشد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص وکیل متخصص مشارکت در ساخت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

نکات قابل توجه برای نحوه انتقال سند در مشارکت ساخت

برای نحوه انتقال سند در مشارکت ساخت مطابق نظر وکیل متخصص مشارکت در ساخت 3 حالت وجود دارد:

  • مالک با سازنده توافق نماید که در ازای پرداخت چک تضمینی به مبلغی براساس آورده سازنده یا بیشتر، پس از اتمام عملیات ساخت انتقال سند را انجام دهد.
  • براساس توافق انجام شده، سند ابتدا به سازنده منتقل می‌ گردد و سازنده باید چک تضمین را به مالک تحویل دهد.
  • طبق توافق، مالک متعهد می‌ شود که براساس پیشرفت کار، به مقدار سهم خود انتقال را به سازنده انجام دهد.

مفهوم خسارات قراردادی

خسارت در زبان عامه همان تاوان عدم انجام تعهد است ولی از دیدگاه حقوقی، خسارت را ایجاد منقصت، یا تفویت منفعت مسلم و قابل مطالبه می‌ داند که گاهی در از دست رفتن سلامتی، حیثیت یا عواطف شخصی بروز و ظهور می‌ یابد.

در مورد مشارکت در ساخت، منظور از خسارت می‌ تواند خسارت ناشی از عدم انجام تعهد باشد یا خسارت تاخیر در انجام تعهد است و مواد 227 و 229 قانون مدنی برای جبران خسارت تعیین تکلیف شده است. در ماده 226 قانون مدنی خسارت عدم انجام تعهد از سوی یکی از طرفین معامله پذیرفته شده است.

وکیل متخصص مشارکت در ساخت، خسارت قراردادی را از مواردی است، كه به موجب تعهدی لازم الاجرا در حین قرارداد، شخصی به لحاظ عهد شکنی ناگزير از جبران خسارت به طرف مقابل در معامله می ‌‎شود. ل مشارکت در ساخت

انواع خسارت و راه های تلافی آن

خسارت قراردادی به شیوه‌ های دیگری توسط وکیل متخصص مشارکت در ساخت بررسی شد که در این تقسیم‌ بندی، خسارت به دو قسم خسارت ناشی از قرارداد و خسارت غيرقراردادي تقسیم می‌ گردد، که منظور مسئوليت قراردادی و نیز غيرقراردادی می‌ باشد.

وکیل متخصص مشارکت در ساخت در توضیح این نوع تقسیم‌ بندی از خسارت بیان داشتند؛ براساس قانون مدنی، چنانچه بين زيان‌ ديده و عامل ورود ضرر، قراردادی معتبر منعقد شده و در آن قرارداد خسارت ناشی از اجرا نكردن تعیین شده باشد، خسارت از نوع قراردادی است و در غیر این صورت، غیرقراردادی می‌ باشد.

کلاهبرداری در پوشش پیمانکار و سازنده

مفهوم مسئولیت قراردادی، تعهدی است كه در نتیجه تخلف از مفاد قرارداد، برای اشخاص ایجاد می‌ شود، برخلاف مسئولیت مدنی خارج از قرارداد كه ضمان قهری (الزام اختیاری) نیز لقب دارد، قراردادکاری موجود نمی‌ باشد.
تعریف ساده‌ وکیل متخصص مشارکت در ساخت از مسئولیت مدنی، این است که شخصی با دیگری رابطه‌ قراردادی ندارند و به دیگری خسارتی وارد نماید، موظف به جبران آن می‌ باشد.
به عبارت دیگر، در برابر او مسئولیت مدنی دارد یا ضامن می‌ باشد بطور مثال فردی که بر اثر سهل‌ انگاری موجب وقوع تصادف و خسارت به ماشین دیگری می‌ شود مسئول جبران خسارت او می‌ شود.
وکیل متخصص مشارکت در ساخت

محکم کردن معاملات با تعیین وجه التزام

هنگامی که قراردادی منعقد می‌ شود و موضوع آن انجام کار یا ساختن چیزی است، همیشه این ابهام و شک وجود دارد که شاید متعهد، پایبند به تعهد خود نباشد یا در انجام آن تاخیر داشته باشد.

همچنین ممکن است پس از اجرای قرارداد، مشخص شود در عملیات و کار انجا‌‌م‌ شده اشکالات و کاستی‌ هایی موجود است، بنابراین در این میان، چک یا سند تجاری دیگری به عنوان تضمین بین دو طرف رد و بدل می‌ شود تا پشتوانه‌ ای برای تعهد فرد صادر‌کننده تلقی شود.

نمونه رای مطالبه خسارت قراردادی

عرف امروز در معاملات بزرگ مانند مسکن و خودرو نیز یکی از تضمینات موجود در این نوع قراردادها، گنجاندن مبلغی به‎ عنوان وجه التزام است.

به این صورت که دو طرف به ‌منظور جبران خسارتى که از عدم اجرای تعهد توسط هریک از طرفین ایجاد می‌ شود، میتوانند مبلغى را در قرارداد پیش‌ بینى کنند که هرگاه تعهد انجام نشد، مبلغ پیش‌ بینى‌ شده به زیان‌ دیده پرداخت شود.
در واقع رابطه‌ ای بین عامل ورود زیان و زیان‌ دیده به‌ وجود می‌ آید که زیان‌ دیده را طلبکار و عامل ورود زیان را بدهکار می‌ کند و موضوع این رابطه جبران خسارت است.

شرط داوری در قرارداد مشارکت در ساخت

عرف قراردادهای مشارکت در ساخت این است که طرفین قرارداد برای حل اختلافات خود داور تعیین می‌ نمایند، متاسفانه به دلیل اینکه اغلب قراردادهای مشارکت در ساخت در دفاتر مشاور املاک تنظیم می‌ شوند، طرفین مشاورین املاک را داور مورد توافق خود تعیین می‌ نمایند.

شرط داوری در قراردادهای مشارکت در ساخت موجب سرعت بخشی به رسیدگی به اختلافات می‌ شود و رای داور در صورتی که به صورت صحیح صادر شده باشد مانند آرای دادگاه‌ ها قابل اجرا است.
اگر رای داور مورد قبول طرفین اختلاف یا یکی از آن ها نباشد میتوانند ابطال رای داور را از دادگاه خواستار شوند.

تخلف از انجام تعهد قراردادي به دو گونه قابل تصور است:

نوع اول اين ‎كه پس از وقوع تخلف متعهد، انجام تعهد غيرممكن می ‎شود و مبلغی که به عنوان جریمه تعیین شده، از طرفی که از اجرای آن خودداری کرده، گرفته و به طرف دیگر پرداخت می‌ شود و دریافت آن بدل از انجام تعهد تلقی می‌ شود.

نوع دوم اين است ‎كه با وجود تخلف مزبور، انجام تعهد باز هم ممكن باشد ولی انجام تعهد فقط به تاخير افتاده باشد، یعنی پس از سپری شدن زمان مقرر برای اجرای تعهد، هنوز امكان انجام آن از بين نرفته و تحقق آن در خارج از زمان مقرر برای متعهدله مفيد باشد.
روشن است در اين صورت وی می‌ تواند علاوه بر درخواست اجرای اصل تعهد قراردادی، خسارت ناشی از دیرکرد را نيز طلب كند. وکیل متخصص مشارکت در ساخت

زمان اجرای تعهد قراردادی

در صورتی كه در عقد موعدی برای انجام تعهد معين نشده باشد، که اطلاق عقد عرفا اقتضای فوريت آن را دارد؛ اجرای تعهد قراردادی با توافق طرف ‎های قرارداد به هنگام عقد تعیین می‌ شود.
همچنین اجراي تعهد قراردادی با تعيين بعدی يكی از طرف‌ ها يا شخصی ثالث تعیین می‌ شود. وکیل متخصص مشارکت در ساخت

مطابق قانون مدنی:

«در مورد عدم ایفای تعهدات از طرف یكی از متعاملین طرف دیگر نمیتواند ادعای خسارت کند، مگر اینكه برای ایفای تعهد مدت معینی مقرر شده و مدت مزبور منقضی شده باشد و اگر برای ایفای تعهد مدتی مقرر نبوده طرف وقتی می‌ تواند ادعای خسارت کند كه اختیار موقع انجام با او بوده و ثابت کند كه انجام تعهد را مطالبه كرده است.»

بهترین مثال برای زمان اجرای تعهدات قراردادی نحوه خرید خودرو در بازار امروزی است، بدین‌ گونه که یک دسته از آن ها که فروش خودرو با تحویل فوری لقب دارد، به محض پرداخت وجه آن در محل نمایشگاه تحویل خریدار می‌ شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص وکیل متخصص مشارکت در ساخت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

نمونه رای مطالبه خسارت قراردادی

دسته دیگر به صورت پیش‌ ثبت‌ نام عرضه شده و تاریخ قطعی تحویل آن از طرف کارخانه سازنده، همزمان با پرداخت بیعانه تعیین می ‎‌شود. دسته سوم شامل خودروهای نوعا وارداتی است که هنگامی که خودرو بر روی عرشه کشتی است، با اخذ (گرفتن) بیعانه و اقساط معینی، پیش قراردادی تنظیم می‌ شود.

اما نظر به اینکه مراحل گذر از گمرگ با متغیرهای خارج از اراده نمایندگی آن رو به‌ رو است، لذا تاریخ تحویل آن براساس نظر گمرگ (به عنوان ثالث) اعلام می‌ شود.

بدیهی است در هر یک از موارد فوق چنانچه با توافق طرفین خسارت تاخیر تحویل پیش‌ بینی شده باشد، حسب مورد به تعداد روزهای آن از مبلغ مانده مبلغ، قابل کسر خواهد بود.
در خصوص میزان خسارت تخلف از انجام تعهد، آنچه را که دو طرف هنگام تنظیم قرارداد توافق کرده ‌‎اند، معتبر و لازم‌ الاجرا است.

طبق قانون مدنی:

«اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف، متخلف مبلغی را به‌ عنوان خسارت تادیه کند حاکم (دادگاه) نمیتواند او را به بیشتر یا کمتر از آنچه که ملزم شده است محکوم کند.»

نمونه عملی این است که در مواردی مانند قراردادهای مشارکت مدنی ساخت و سازهای معمول، صاحب ملک در قبال واگذاری سهم ملکی به سازنده، میتواند چک‌ هایی را جهت تضمین و حسن انجام کار در هر یک از مراحل پروژه شامل تخریب، فونداسیون، سفت کاری، نازک کاری دریافت کند تا در صورت نقض تعهدات پیمانکار، آن ها را به موقع اجرا بگذارد.

بنابراین با تعیین خسارت در قرارداد، میتوان میزان خسارت را معین کرد و امتیاز این نوع خسارت این است که مبلغ آن مقطوع است.

خسارت تاخیر انجام تعهد

وکیل متخصص مشارکت در ساخت گفته، اصل بر لزوم قراردادها است به این معنی که پس از انعقاد یک قرارداد، طبیق قانون مدنی رعایت و اجرای آن برای هر دو طرف الزامی است.

وجه التزام یا به تعبیر قانونی خسارت عدم انجام تعهد و خسارت تاخیر در انجام تعهد، ضمانت اجرایی است برای اجبار طرف مقابل، در جهت التزام به انجام عقد و اجرای مفاد قرارداد است.
اگر یکی از طرفین معامله تخلفی انجام دهد، هنگام مراجعه به دادگاه قاضی نمیتواند متخلف را به بیشتر یا کمتر از آنچه در قرارداد پیش‌ بینی شده محکوم نماید.

مشاوره حقوقی مشارکت در ساخت زمین

حتی اگر میزان وجه التزام از خسارتی که واقعا به شخص وارد شده است، خیلی بیشتر از خسارت واقعی باشد.

چنانچه این توافق ضمن اینکه باعث برطرف شدن نگرانی طرفین از مسئولیت‌ های احتمالی و نا‌مشخص در آینده می‌ شود و از بروز اختلافات میان طرفین قرارداد جلوگیری می‌ نماید، موجب معاف کردن زیان دیده، از اثبات ورود خسارت و تعیین میزان آن است.
زیرا برای اجرای شرط و گرفتن وجه التزام کافی است ثابت شود که تعهد اجرا نشده است.

در حالی که مطابق قواعد عمومی مسئولیت مدنی، در صورت عدم پیش‌ بینی چنین شرطی، مدعی خسارت باید ورود خسارت و رابطه میان عدم انجام تعهد و زیان موجود را نیز ثابت کند. وکیل متخصص مشارکت در ساخت

مثال برای دریافت شرط التزام

فرض کنیم بابت تاخیر تحویل در زمان مورد توافق وجه مقطوعی برای جبران خسارت تعیین نشده باشد، بدیهی است که زیان‌ دیده باید اولا ثابت کند که از تاخیر انجام تعهد ضرری متوجه وی شده است. ثانیا میزان خسارت نیز براساس نظریه کارشناس تعیین می ‎شود.

در حالی که تعیین وجه التزام توافق‌ شده حتی اگر مبلغ سنگینی باشد، ضمن اینکه خسارت‌ دیده را بی نیاز از اثبات آن می ‎کند، دادگاه را نیز ملزم به محکومیت پرداخت این جریمه مدنی، نه کم و نه بیش، می‌ کند.

به همین دلیل است که قانون، قاضی دادگاه را از تعدیل یعنی کاهش یا افزایش وجه التزام باز می ‎دارد. تا از شروط مقدماتی دعوای جبران خسارت جلوگیری شود. بنابراین با گذاشتن شرط وجه التزام یعنی خسارت در قرارداد‌، میتوان روند دادرسی در محاکم را کوتاه‌ تر و به تثبیت و استحکام قرارداد‌ها کمک کرد.

مطالبه خسارت قراردادی

البته در برخی موارد طریق میانبرتری نیز وجود دارد. لذا میتوان راه‌ هایی اندیشید که بار طرح دعوی شامل هزینه دادرسی، حق‌ الوکاله وکیل و حق‌ الزحمه کارشناس و نیز تحمل مشقات دادرسی بر متعهد متخلف تحمیل شود.

بدین صورت که چنانچه در قرارداد مثلا ساخت پروژه‌ ای پیش‌ پرداختی داده شده، همزمان تضمینی مانند ضمانت‌ نامه بانکی، چک یا سفته اخذ می‌ شود که اگر مسیر کار در جهت ترسیم‌ شده پیش نرفت، ذی‌ نفع بتواند آن ها را به اجرا گذارده و نسبت به جبران خسارات حاصله اقدام کند.

همچنین جهت حسن انجام کار معمولا 10 در صد از هر پرداختی کسر و نزد صاحبکار نگهداری می‌ شود، تا پس از تحویل کار، چنانچه ثابت شود که انجام کار مانند ساختن بنا یا کارخانه‌ ای، حاوی نقایصی باشد از محل آن جبران شده و در غیر این صورت به پیمانکار مسترد شود.

جهت دریافت مشاوره در خصوص وکیل متخصص مشارکت در ساخت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

جبران خسارت با تعیین مبلغ روزانه

در خصوص چگونگی جبران خسارت، علاوه بر حالتی که در بالا اشاره شد، راه دیگر این است که خسارتی از قرار مبلغی روزانه برای هر روز تأخیر، از تاریخ نقض تعهد تعیین می ‎‌شود.

طرفین در این حالت (جبران خسارت روزانه) توافق می‌ کنند، سازنده بابت هر روز تاخیر در انجام قرارداد مبلغی را به مالک بپردازد.

بهتر است طرفین ضمن قرارداد متذکر شوند که پرداخت خسارت روزانه جایگزین اجرای اصل تعهد نیست و تعهد سازنده نسبت به اجرای قرارداد به قوت خود باقی است و سازنده تا زمان اجرای کامل پروژه ملزم به پرداخت خسارت روزانه خواهد بود.

وکیل ملکی تضمینی

در یک قرارداد پیمانکاری بین طرفین مقرر می‌ شود، که چنانچه پیمانکار موضوع قرارداد را تا تاریخ معین به اتمام نرساند، از آن تاریخ به بعد باید روزانه فلان مقدار را به‌ عنوان خسارت بپردازد.

لذا با درج چنین شرطی در قرارداد‌ها که از نظر قانونی و اصول حقوقی مجاز و برای طرفین الزام آور است، در صورت تخلف، پیمانکار باید مبلغ مذکور را به‌ عنوان خسارت بپردازد. این شرط به استحکام و رعایت مفاد قرارداد‌ها بین طرفین معامله می‌ انجامد.

در مطالبه وجه التزام قراردادی در قرارداد مشارکت در ساخت، طرفین میتوانند مبلغ مقطوعی را ضمن قرارداد مشارکت در ساخت به عنوان خسارت تاخیر یا عدم انجام تعهد مقرر نمایند.
طبق توافقات مالک و سازنده این مبلغ می‌ تواند جایگزین اصل تعهد باشد یا نباشد.

نحوه محاسبه و مطالبه جریمه دیرکرد

در مواردی که موضوع تعهد دين و از نوع وجه رايج باشد و با مطالبه طلبکار و توان مديون، وی از پرداخت امتناع می ‎‌کند، دادگاه خسارت تأخیر را با رعايت نرخ تورم متناسب با تغيير شاخص سالانه بانك مركزی از زمان سر رسيد تا هنگام پرداخت (یعنی زمان اجرای حکم)، محاسبه کرده و مورد حكم قرار می‌ دهد، مگر اينكه به نحو ديگر مصالحه کنند.

وکیل متخصص مشارکت در ساخت مقرر داشتند، خسارت دیر کرد از مسائلی می‌ باشد که اصولا با توافق طرفین تعیین خواهد شد.
ممکن است مبلغ خسارت به صورت روزانه و یا حتی ماهیانه باشد و این موضوع کاملا وابسته به نظر خود دو طرف در قرارداد می‌ باشد.

ابطال قرارداد مشارکت مدنی بانکی

مطابق قانون آئين دادرسی مدنی؛

هرگاه شخصی مبلغی وجه رایج در سر رسید معین را از بدهكار مطالبه کند، که وی از پرداخت آن در موعد مقرر استنکاف کند، علاوه بر استرداد اصل بدهی باید معادل قیمت كاهش‌ یافته یا همان نرخ تورم را نیز به طلبكار بپردازد.
لذا رویه در شعبه‌ های اجرای احکام مدنی چنین است.

برای محاسبه میزان دین به نرخ روز، رقم شاخص سالانه زمان پرداخت دین را که از طرف بانک مرکزی برای سال قبل اعلام شده، بر رقم شاخص سال سررسید دین تقسیم و حاصل آن را در مبلغ دین ضرب می ‎‌کنند.

جهت دریافت مشاوره در خصوص وکیل متخصص مشارکت در ساخت با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925 یا 88663926 یا 88663927 با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

مهمترین تعهدات مجری در قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟
پرداخت هزینه‌ های ساختمانی پروژه.
پرداخت هزینه‌ های اداری پروژه.
پرداخت هزینه ماهانه‌ ای به مالک بابت اجاره بها در زمان ساخت (معمولا مالک در همان ملکی ساکن است که قرار است تخریب شود. به همین دلیل، ابتدای پروژه سازنده مبلغی را در اختیار مالک قرار می‌ دهد که بتواند تا پایان عملیات برای خود مسکنی تهیه کند. به این وجه، بلاعوض گفته می‌ شود. میزان بلاعوض بستگی به ارزش ملک، هزینه‌ های ساخت و قدرالسهم مالکین دارد.)
آیا میتوان در قرارداد مشارکت در ساخت داور معین کرد؟
بله. بهتر است هنگام عقد قرارداد مشارکت، داور انتخاب کنید و نام وی را صراحتا در قرارداد ذکر کرده و حدود اختیارات وی را تعریف نمایید (به داور اختیارات افسار گسیخته ندهید). اگر تصمیم دارید به داور اختیار تام بدهید، در قرارداد قید کنید که کلیه‌ی اختلافات مربوط به این قرارداد می‌ باید توسط داور یا حکم رسیدگی شود و رای او برای طرفین لازم الاجرا است.
توجه داشته باشید که نقش داور یا حکم در قرارداد مشارکت در ساخت یا هر قرارداد دیگری، نقشی مشابه نقش قاضی دادگاه است، نه صرفا میانجی‌ گری و ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا.

در قرارداد مشارکت در ساخت چه مواردی باید ذکر شود؟

  • مشخصات طرفین قرارداد مشارکت در ساخت.
  • آورده های دو طرف.
  • نسبت سهم طرفین قرارداد در مشارکت در ساخت.
  • مدت قرارداد مشارکت در ساخت.
  • شرایط قرارداد مشارکت در ساخت.
  • تعهدات طرفین قرارداد مشارکت در ساخت.
  • ضمانت عدم اجرای تعهدات قرارداد مشارکت در ساخت.
  • تایید کارشناس حقوقی.

وکیل ملک کیست؟

‌وکیل ملک تمامی قوانین و مقررات حاکم بر دعاوی ملک را به خوبی میداند، لذا از آرای وحدت رویه و رویه قضایی حاکم آگاهی کامل دارد

آیا امکان ضمانت نتیجه پرونده ملک توسط وکیل وجود دارد؟

ادعای وکالت تضمینی و تضمین نتیجه پرونده علاوه بر قابلیت تعقیب کیفری قابل تعقیب انتظامی وکیل هم هست

آیا خسارت تأخیر یا عدم انجام تعهد مجاز است؟

خسارت عدم انجام تعهد و خسارت تاخیر در انجام تعهد هر یک جداگانه قابل مطالبه می‌باشند و طبق اصول 43 و 49 قانون اساسی دریافت خسارت تأخیر تأدیه (قرض ربوی) مغایر با موازین شرعی شناخته می‌شود

_

نشانی دفتر وکالت وکیل متخصص مشارکت در ساخت در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌ های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری متانکلائی) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری متانکلائی وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری متانکلائی

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
وکیل متخصص مشارکت در ساخت

معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (291 امتیاز)

50 دیدگاه

  • با سلام و عرض ادب . بنده 3 واحد از ساختمان 12 طبقه در محدوده پردیس تهران را خریده ام . شرکت سازنده تعهداتی داشتن در جهت تحویل به موقع ملک . زمان تحویل در بهمن 1400 بوده ولی هنوز در مرحله ی ساخت و گچ کاری است و ایشان ادعا دارند که حتی تا سال دیگه هم نمیتوانند واحد ها را تحویل دهند . ممنون میشم بفرمایید بنده به چه عنوانی میتوانم از ایشون شکایت کنم ؟

    • با سلام و وقت بخیر . در یک قرارداد پیمانکاری بین طرفین مقرر می‌ شود که چنانچه پیمانکار موضوع قرارداد را تا تاریخ معین به اتمام نرساند، از آن تاریخ به بعد باید روزانه فلان مقدار را به ‌عنوان خسارت بپردازد. لذا با درج چنین شرطی در قرارداد ‌ها که از نظر قانونی و اصول حقوقی مجاز و برای طرفین الزام‎ آور است، در صورت تخلف، پیمانکار باید مبلغ مذکور را به‌ عنوان خسارت بپردازد. در مورد موضوع شما باید ابتدا قرارداد شما بررسی و مطالعه شود و سپس اطلاعات لازم در اختیار شما قرارگیرد . شما میتوانید با شماره های موسسه مهر پارسیان تماس گرفته و در این مورد با آقای دکتر محمدرضا ملکی مشاوره شوید . با تشکر

  • سلام. شوهرم از سازنده پروژه مشارکت در ساخت، یک واحد آپارتمان خرید که در قرارداد مشارکت در ساخت شوهرم با شخص مالک، حق پیش فروش آپارتمان هم قید شده بود. الان بخاطر مشکلاتی که بین سازنده و مالک پیش اومده قرارداد بینشون فسخ شده. تکلیف قرارداد پیش فروش ما چی میشه؟

    • با سلام.
      باتوجه به فرمایشات شما، اگر صراحتا یا به طور ضمنی در قرارداد مشارکت در ساخت حق پیش فروش سلب نشده باشد، در صورت فسخ قرارداد بین مالک و سازنده، مالکیت زمین ساختمان به مالک برمیگردد. به استثنای قدر سهم پیش خریدار، و اما سازنده باید قیمت قدرالسهم را به مالک برگرداند. شما میتوانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو تایم مشاوره با وکیل متخصص امور قراردادها با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام من سال 98 خونه ام برای ساخت در اختیار سازنده گذاشتم و قرار شد ایشون تا سال 99 منزلم به من تحویل و ایشون قرار شد به ازای هر روز دیرکرد به من 500 هزار تومان پرداخت کنن ایا منم میتونم شکایت کنم ؟

    • سلام دوست عزیز
      ماده 226 قانون مدنی «در مورد عدم ایفای تعهدات از طرف یكی از متعاملین طرف دیگر نمی‎تواند ادعای خسارت کند مگر اینكه برای ایفای تعهد مدت معینی مقرر شده و مدت مزبور منقضی شده باشد و اگر برای ایفای تعهد مدتی مقرر نبوده طرف وقتی می‎تواند ادعای خسارت کند كه اختیار موقع انجام با او بوده و ثابت کند كه انجام تعهد را مطالبه كرده است.» شما قابلیت طرح شکایت را دارید و می‌توانید با وکیل متخصص این حوزه مشاوره شوید جهت رزرو تایم مشاوره با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام. بابام خدابیامرز یک ملکی به متراژ1000 متر داشت که الان به ما خواهر برادرا رسید سوالم اینه که برای قرارداد مشارکت در ساختن این ملک ورثه ای دریافت گواهی انحصار وراثت حتما لازم است؟

    • سلام دوست عزیز
      بله، برای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، گرفتن انحصار وراثت الزامی می‌باشد. می‌توانید بعد از گرفتن گواهی انحصار وراثت، برای پیگیری کارهایتان اختیار رسمی امور را از طریق وکالت‌نامه رسمی، به یکی از وراث (خواهر یا برادر) واگذار نمایید.

  • سلام جناب سوالی داشتم من قرار دادی بابت مشارکت ساخت با شخصی منعقد کردم و در قرار داد ذکر شده در صورت عدم ایفای به عهد طرف مقابل از قرار روزی 1 میلیون تومان باید خسارت به بنده پرداخت کنن الان دقیقا از مهلت تعیین شده 270 روز گذشت ایا من میتونم مطالبه خسارت کنم و ایا دادگاه میتونه این مبلغ رو کم کنه ؟

    • سلام دوست عزیز
      بله، شما می‌توانید مطالبه خسارت نمایید. همچنین مطابق ماده 230 قانون مدنی «اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف، متخلف مبلغی را به‌عنوان خسارت تادیه کند حاکم (دادگاه) نمی‌تواند او را به بیشتر یا کمتر از آنچه که ملزم شده است محکوم کند.»

  • سلام ایام مبارک سوالی داشتم
    ما قرار داد مشارکت ساختی تنظیم کردیم و شروع به ساخت ملک ما شد ولی الان طرف مقابل کار انجام نمیده ایا ما میتونیم از ایشون شکایت کنیم ؟

    • سلام دوست عزیز
      مطابق ماده 226 قانون مدنی ((در مورد عدم ایفای تعهدات از طرف یكی از متعاملین طرف دیگر نمی‌تواند ادعای خسارت کند مگر اینکه برای ایفای تعهد مدت معینی مقرر شده و مدت مزبور منقضی شده باشد و اگر برای ایفای تعهد مدتی مقرر نبوده، طرف وقتی می‌تواند ادعای خسارت کند که اختیار موقع انجام با او بوده و ثابت کند که انجام تعهد را مطالبه کرده است.)) شما می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 09120067661 تماس حاصل فرمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، میتوان قرارداد مشارکت در ساخت را در دفاتر اسناد رسمی، به صورت رسمی تنظیم نمایید. فقط اگر اعداد و ارقام واقعی در سند نوشته شده باشد، هزینه ثبت آن زیاد میشود.

  • سلام. یه قرارداد مشارکت در ساخت داریم که به مشکل خوردیم.اگر داور به قرارداد مشارکت در ساخت رای ندهد.برای مطرح کردن دعوا می‌شود به دادگاه مراجعه کرد؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، اگر داور به صورت کتبی استعفا دهد، میتوانید به دادگاه مراجعه نمایید. در غیر این صورت باید روند داوری شروع و مدت زمان داوری پیش بینی شده در قرارداد منقضی گردد، که در این حالت اگر داور رای نداده باشد، شما میتوانید به دادگاه مراجعه کنید.

  • سلام جناب مهری
    سوالی از خدمت شما بزرگوار داشتم ر فردی بخواهد علاوه بر طلب خویش دیرکرد این طلب را مطالبه کند به چه نحوه این مبلغ محاسبه میشود؟

    • سلام
      مطابق قانون ۵۲۲ آیین دادرسی مدنی: برای محاسبه میزان دین به نرخ روز، رقم شاخص سالانه زمان پرداخت دین را که از طرف بانک مرکزی برای سال قبل اعلام شده، بر رقم شاخص سال سررسید دین تقسیم و حاصل آن را در مبلغ دین ضرب می‎‌کنند.

    • سلام وقت شما بخیر
      در صورتی كه در عقد موعدی برای انجام تعهد معين نشده باشد، که اطلاق عقد عرفاً اقتضای فوريت آن را دارد؛ اجرای تعهد قراردادی با توافق طرف‎های قرارداد به هنگام عقد تعیین می‎شود. همچنین اجرای تعهد قراردادی با تعيين بعدی يكی از طرفها يا شخصی ثالث تعیین میشود.

  • سلام. من ساکن یه مجتمع مسکونی خیلی قدیمیه 10 واحدی هستم که همه مالک ها برای خراب کردن ساختمان و ساخت جدید راضی هستن جز دو نفر از مالکها. راهی هست برای اینکار که قانونی هم باشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، مطابق ماده ١٣ قانون تملك آپارتمانها راه کار قانونی وجود دارد، كه به تشخيص ٣ نفر از كارشناسان رسمى دادگسترى، عمر مفيد ساختمان به پايان رسيده باشد و يا به هر دليل ديگرى ساختمان دچار فرسودگى گردیده باشد و ترس خطر يا ضرر جانى و مالى وجود داشته باشد، آن 8 نفر مالک كه قصد بازسازى ساختمان را دارند، مىتوانند بر اساس حكم دادگاه با تامين مسكن استيجارى مناسب براى آن دو نفر از مالکان مخالف، نسبت به ساخت جدید اقدام نمایند.

  • با سلام و احترام. بنده با صاحب ملکی، به صورت شراکتی اپارتمانی 15 واحده را قصد داریم که بسازیم، و پروانه ساخت به اسم ایشون صادر شده، میخواستم بدانم بنده به عنوان شریک، حق فروش واحدی از آپارتمان رو دارم یا خیر؟ اگر واحدی را بفروشم، و از طرف صاحب ملک وکالت فروش نداشته باشم ولی منع از فروش هم نشده باشم آیا فروش بنده صحیح می‌باشد؟

    • نیاز به بررسی بیشتر قرارداد فیمابین خواهد بود در صورتی که در قرارداد ،حق پیش فروش واحد از سازنده سلب نشده و ساقط نشده باشد فروش مال غیر نخواهد بود. شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکیل متخصص در امور مشارکت در ساخت با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام آقای وکیل سوالی داشتم از محضر شما
    ما یک قرار داد مشارکت در ساخت با مالک تنظیم کردیم و وجه رو به عنوان وجه التزام تعیین کردیم که اگر قرار داد انجام نشد ایشون بتونن ادعای خسارت کنن و الان از این پروژه ۳۰ واحدی ۲۰ واحد در عرض ۸ ماه ساخت شده و ایشون شکایت کرده و مدعی باید در عرض ۱۰ ماه پروژه تحویل بشه و گرنه باید خسارت بدم ایا همچین حقی دارن؟

    • سلام وقت شما بخیر
      مطابق ماده 226 قانون مدنی «در مورد عدم ایفای تعهدات از طرف یكی از متعاملین طرف دیگر نمیتواند ادعای خسارت کند، مگر اینكه برای ایفای تعهد مدت معینی مقرر شده و مدت مزبور منقضی شده باشد و اگر برای ایفای تعهد مدتی مقرر نبوده طرف وقتی میتواند ادعای خسارت کند كه اختیار موقع انجام با او بوده و ثابت کند كه انجام تعهد را مطالبه كرده است.»

  • با سلام و احترام، ما یک خونه 300 متری دو نبش ویلایی ارثیه از پدرم به ما ارث رسیده، شش تا بچه بودیم که نفری یک دانگ به ما رسیده است. برادرم تمام سهم های برادر های دیگر را خریده است و فقط من نفروختم. الان اون 5 دانگ دارد و من یک دانگ. نه می‌فروشد و نه می‌خرد و گفته بیا جدا بکن. کارشناس طبق چه طرحی خونه را تفکیک می‌کند؟ ممنون میشم پاسخ بدهید.

    • سلام وقت شما بخیر
      در این خصوص شما میبایست ابتدا به شهرداری منطقه ملک مورد نظر خود مراجعه کنید، و با ارائه سند مالکیت تقاضای نقشه تفکیکی نمایید. سپس با مراجعه به دفتر اسناد رسمی به همراه سند مالکیت و نقشه تفکیکی درخواست تفکیک خود را مطرح نماید. دفتر اسناد رسمی پس از ثبت درخواست، درخواست را به اداره ثبتی که، ملک در آن حوزه واقع شده است ارسال میکند .اداره ثبت در وقت تعیین شده، با مالک یا مالکین ملک، ملک را بررسی میکنند و با توجه به سند مالکیت و اوضاع و احوال ملک و همچنین املاک مجاور اقدام به تنظیم صورت جلسه مینمایید. در صورتجلسه، تعداد واحدها مساحت هر واحد و اگر ملک به صورت مشاع باشد سهم هر یک از شرکا تعیین میشود. پس از تعیین صورت جلسه و امضای مالک یا مالکین و پرداخت هزینه تفکیک، صورت جلسه به دفتر اسناد رسمی ارجاع میشود. طرفین با حضور در دفتر اسناد رسمی و امضا سند و انتقال قطعی آن، مجددا به اداره ثبت ارجاع شده، تا سند سابق ابطال و سند جدید مطابق با توافق و شرایط جدید صادر شود. اما به دلیل پیچیدگی مراحل اداری بهتر است با یک وکیل متخصص مشورت نمایید. برای مشاوره با وکیل ملکی با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

    • سلام وقت شما بخیر
      مطابق عرف و قانون: سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت، متعهد میگردد که هزینههای ساختمانی پروژه و هزینههای اداری پروژه را پرداخت نماید. اما اگر خلاف این مورد شرایطی توافق شود اگر مخالف قوانین نباشد، شرط صحیح است.

  • سلام چهارتا همسایه قدیمی هستیم می خوایم ملک ها مون را یکی کنیم سازنده میگه توی همین وضعیت اول برید کارشناس بگیرید مشخص کنه کدومتون ملکتون سر تره که من تقسیم واحدامو بر اون مبنا انجام بدم حرفش درسته اخه مگه وقتی ملک را قاطی میکنن این حرفا هست ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      تا زمانی که شراکت رخ ندهد اموال به شکل مجزا بوده و طرفین می توانند شرایط خود را مطرح نمایند و در صورت وقوع توافق اقدامات را پیگیری نمایند.

  • سلام ما مدت زیادی هست که ملکمون را دادیم سازنده هی هر روز به یک بهانه ای کار تعطیل میکنن ساختمون مجاورمون چندماه بعد از ما شروع کرد الان آماده تحویل هست ما چه کنیم با این سازنده ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر ضمانت اجرا در قرارداد لحاظ شده باشد می توانید اقدام نمایید و الا با توجه به قید سررسید تعهدات ، در مواعد معین می توانید وظایف تعهد شده را مطالبه نمایید.

  • سلام ما چند تا همسایه در یک آپارتمان هستیم که شخصی میخواد ملک ما و ملک کناری ما رو یکی کنه و بهمون گفته که به کارشناس مراجعه کنیم که وضعیت ملکمون رو بگن که کدوم واحد جدید مناسب هست نسبت به ملکی که داریم، آیا تقسیم واحد براین مبنا انجام میشه؟ حرف ایشون درسته؟

    • سلام وقت شما بخیر
      تا زمانی که موضوع شراکت رخ نداده است اموال به شکل مجزا بوده و طرفین می‌توانند شرایط خود را مطرح کنند و در صورت وقوع توافق اقدامات قابل پیگیری است.

  • سلام من یه ملک قدیمی در منطقه 1 تهران داشتم که حدود 5 ماهه به یه سازنده سپردم که بسازه الان چند ماهه که به دلایل مختلف کار رو عقب ائداخته و قرار هست که از روزی که قرارداد بستیم 1 سال و نیم دیگه ملک رو تحویل بده و من هم ملک جدیدی رو با همین مدت اجاره کردم اگه تو مدت مشخص نتونه ملک رو تحویل بده من چی کار باید بکنم ؟ لازم هست از الان اقدام کنم یا باید موعد قرارداد برسه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      باید قرارداد فی مابین بررسی گردد در صورتی که در قرارداد ضمانت اجرا لحاظ شده باشد می‌توانید اقدام نمایید و الا با توجه به قید سررسید تعهدات، در مواعد معین می‌توانید وظایف تعهد شده را مطالبه نمایید.

  • سلام و وقت بخیر من میخوام با یه سازنده قرارداد ببندم که ملکم رو بسازن میخوام بدونم که توی قراردادهای مشارکت در ساخت مهمترین چیزایی که باید نوشته بشه چیه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      معمولا در قراردادهای مشارکت در ساخت باید سهم هر یک از طرفین، زمان تحویل، مالکیت پارکینگ، انباری، حق فسخ، ضمانت اجرایی، شروط ضمن عقد و همچین تعیین داور و … که همگی بر اساس توافق طرفین تعیین می‌شود، در قرارداد قید گردد. بهتر است در این زمینه با وکیل متخصص مشورت نمایید تا نکات مهم رو با توجه به شرایط ملکی شما خدمتتان توضیح دهند.

    • سلام وقت شما بخیر
      وجه التزام یک ضمانت اجرا برای عدم انجام تعهد بموقع است اما در خسارت تاخیر اصل خسارت دیدن باید اثبات گردد در حالی که در وجه التزام چنین نیست.

  • سلام وقتتون بخیر من یه سوال داشتم ممنون میشم راهنماییم کنید من میخوام ملکم رو با یه سازنده بسازم، سازنده میگه اگه بتونیم بیشتر از تراکم عرفی بسازیم خیلی شرایط بهترمیشه، میخواستم ببینم آیا راهی هست برای اینکه شهرداری بزاره بیشتر از تراکم عرفی بسازیم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      ادغام املاک و افزایش متراژ و یا نوع بافت می تواند موثر در افزایش متراژ قابل ساخت باشد.

  • سلام وقت بخیر، من یه ملک دارم که با سازنده قرارداد دارم، سازنده به من قول داد که میتونه با مجوز 5 طبقه 6 طبقه بسازه چون تو شهرداری آشنا داره اما الان نتونسته به حرفی که زده عمل کنه. میخواستم بدونم من میتونم ازش شکایت کنم ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      با توجه به این که ذاتا این عمل می‌تواند در موارد از مصادیق کلاهبرداری باشد، اما به صورت معمول سازندگان آن را با ظرافت خاصی در قرارداد می گنجانند. درنهایت باید قرارداد مذکور توسط وکیل متخصص بررسی گردد.

  • سلام و وقت بخیر، ما یه آپرتمان 6 طبقه هستیم، یکی از همسایه ها مخالفت میکنه و اجازه نوسازی نمیده، ساختمون 15 سال ساخت هست، اگه بکوبیم و از نو بسازیم برای همه سودآور خواهد بود. آیا راهکار قانونی داره که بتونیم ایشون رو مجبور به رضایتش کنیم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      خیر، اگر بنا سالم باشد و بهانه ای برای ساخت مجدد وجود نداشته باشد نمی توانید فرد ناراضی را مجبور به ساخت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *