وکیل ملک دیباجی


بهترین وکیل ملک دیباجی در این نوشتار به بررسی جرم انتقال منافع مال غیر پرداخته است.

چنانچه در این زمینه نیازمند اخذ مشاوره هستید با شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل فرمائید.

اگر نیاز به مشاوره تخصصی با وکیل ملک در خیابان دیباجی تهران در خصوص املاک و سایر جرائم مرتبط با املاک خود را دارید، میتوانید از طریق شماره‌ های مندرج در سایت به وکیل متخصص ملکی متصل شوید.

در این نوشتار وکیل ملک دیباجی به بررسی نمونه رای صادر شده در خصوص فروش ملک غیر، پرداخته است که در نتیجه دفاع وکلای متخصص موسسه حقوقی مهر پارسیان صادر شده است.

چنانچه فردی ملک غیر را با سوءنیت در رهن (وثیقه) دیگری قرار دهد، مرتکب جرم انتقال منافع مال غیر شده است.

تاریخ رای نهایی: 1391/08/24

شماره رای نهایی: 9109970222201030

رای بدوی (نخستین):

در خصوص واخواهی (اعتراض به رای غیابی) آقای س.ک. نسبت به دادنامه شماره 749 مورخ 27/6/85 این شعبه که به موجب آن وی به اتهام انتقال مال غیر به تحمل یک سال حبس و پرداخت یک ششم مبلغی که در قبال سهم شاکی دریافت کرده است به‌ عنوان جزای نقدی به صندوق دولت و رد مال مبنی بر فک (آزاد سازی) رهن از ملک شاکی محکوم شده است.

با توجه به محتویات پرونده و اینکه واخواه (معترض) دلیلی که موجب نقض دادنامه باشد ارائه ننموده است.

با توجه به اینکه به رهن قرار دادن ملک شاکی موجب انتقال آن نمی‌ باشد و اقدامات واخواه با عنوان مجرمانه تعهد معارض موضوع ماده 117 قانون ثبت اسناد انطباق دارد.

از طرفی وحدت رویه شماره 43 مورخ 10/8/1351 دیوان‌ عالی کشور مبنی بر اینکه باید هر دو سند معامله رسمی ‌باشد ناظر بر معامله معارض است نه قسمت دیگر ماده (تعهد معارض) لذا دادگاه با رد واخواهی و با اصلاح عنوان مجرمانه از انتقال مال غیر به تعهد معارض و تغییر ماده استنادی از ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری به ماده 117 قانون ثبت اسناد و با حفظ جزای نقدی و رد مال مقرر در حکم، دادنامه را به نحو مذکور تائید می‌ نماید.

رای صادر شده حضوری محسوب و ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل اعتراض و رسیدگی مجدد در دادگاه‌ های تجدیدنظر استان تهران می‌ باشد.

رئیس شعبه 1031 دادگاه عمومی جزایی تهران

جهت دریافت مشاوره از وکیل ملک دیباجی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

وکیل ملک دیباجی در ادامه به بررسی رای دادگاه تجدیدنظر در این خصوص میپردازد:

در خصوص تجدیدنظر خواهی آقای س.ک. نسبت به دادنامه شماره 9109972190600137 صادره از شعبه محترم 1031 دادگاه عمومی جزایی تهران که:

ضمن آن مشارالیه (ایشان) به لحاظ معامله معارض محکوم به تحمل یک سال حبس تعزیری گردیده است.

با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه لایحه تجدیدنظر خواهی که حکایت از انتقال مال غیر دارد و اصلاح انتقال منافع مال غیر به معامله معارض صحیح نمی‌ باشد.

با کسب اجازه از ماده 250 قانون آئین دادرسی کیفری نظر به اینکه در مجموع ایراد و اعتراض موجه و موثری از ناحیه تجدیدنظر خواه به عمل نیاورده که گسیختن و نقض دادنامه معترض‌ عنه (مورد اعتراض) را ایجاب نماید و دادنامه صادر شده نیز فاقد ایراد و اشکال موثر قانونی است.

به استناد بند الف ماده 257 قانون آئین دادرسی کیفری با عمومات ماده 22 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه‌ های عمومی و انقلاب، ضمن رد تجدیدنظر خواهی دادنامه تجدیدنظر خواسته را با اصلاح عنوان مجرمانه از معامله معارض به انتقال منافع مال غیر تائید می‌ نماید.

رأی صادره قطعی است.

رئیس شعبه 22 دادگاه تجدیدنظر استان تهران ـ مستشار دادگاه

اجاره به شرط تملیک

«اجاره به شرط تملیک»اجاره‌ ای که در نهایت به مالک شدن شما منتهی می‌ شود!

قرارداد اجاره یکی از رایج‌ ترین قراردادهای حقوقی است؛ امروزه در کنار این قرارداد، نام «اجاره به شرط تملیک» نیز بسیار شنیده می‌ شود.

اجاره به شرط تملیک از انواع عقد اجاره است که در آن شرط می‌ شود اگر مستاجر به تمامی‌ تعهدات مندرج در این قرارداد عمل کند، در پایان مدت اجاره، مالک عین مستاجره خواهد شد.

با پیچیده‌ تر شدن روابط در سطح زندگی اجتماعی، نیاز‌های انسان هم به مرور زمان تغییر می‌ کند و تغییر نیازها موجب می‌ شود انسان‌ ها راهکارهای جدیدتری را برای برطرف کردن آن‌ ها به کار گیرند.

بخش بزرگی از این نیاز‌ها را نیازهای مالی انسان تشکیل می‌ دهد؛ در نتیجه پای اموال را به عرصه معاملات بشری باز می‌ کند.

اموال و دارایی‌ ها اقسام مختلفی دارند که براساس یک دسته‌ بندی مهم میتوان آن ها را به منقول (همچون اتومبیل) و غیرمنقول (همچون خانه و زمین) تقسیم نمود.

این اموال موجب ایجاد روابط حقوقی متنوعی میان افراد جامعه می‌ شود و قراردادهای بسیاری همچون؛ خرید و فروش، اجاره، هبه (هدیه دادن) و… در خصوص آن‌ ها تنظیم می‌ گردد.

هر یک از این قراردادها نیز قواعد خاصی دارد که در قوانین مختلف پیش‌ بینی می‌ شوند.

یکی از مهمترین و رایج‌ ترین قراردادهایی که میان اعضای جامعه تنظیم می‌ گردد و نام آن را بسیار شنیده‌ ایم «قرارداد اجاره» است.

علاوه بر قرارداد اجاره که به صورت سنتی میان افراد جامعه منعقد می‌ شود، امروزه نام «اجاره به شرط تملیک» نیز بسیار شنیده می‌ شود.

اجاره به شرط تملیک یکی از انواع قراردادهای اجاره می‌ باشد که در دهه‌ های اخیر بسیار رواج پیدا کرده است.

جهت دریافت مشاوره از وکیل ملک دیباجی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اجاره به شرط تملیک به چه معنا است؟

پیش از آغاز بررسی قرارداد اجاره به شرط تملیک، ابتدا به صورت مختصر در خصوص عقد اجاره توضیحاتی را ارائه خواهیم نمود.

در عقد اجاره فرد مستاجر (اجاره‌ کننده) برای مدت زمانی معین که در متن قرارداد اجاره مشخص می‌ شود، مالک منافع عین مستاجره (مالی که به اجاره‌ داده شده‌ است) می‌ شود و در ازای مالکیت منافع در این مدت زمان معین که براساس آن اجازه‌ استفاده از آن مال را پیدا می‌ کند، مبلغی را به عنوان اجاره‌ بها به موجر (اجاره‌ دهنده یا مالک) می‌ پردازد.

مالکیت منافع به این معنا است که او میتواند از مالی که اجاره کرده‌ است، استفاده کند و یا اینکه در صورت اجازه‌ موجر (اجاره‌ دهنده)، آن را به شخص دیگری اجاره دهد.

مستاجر موظف است پس از اتمام مدت زمانی که در قرارداد اجاره تعیین شده‌ است، مال را به مالک اصلی (اجاره‌ دهنده) تحویل بدهد زیرا با اتمام این بازه‌ زمانی حقی که برای مستاجر در خصوص استفاده از مال به وجود آمده بود، از بین می‌ رود.

اینکه میزان اجاره‌ بها به چه میزان باشد و عین مستاجره برای چه مدتی به عنوان اجاره در اختیار مستاجر باشد، بستگی به توافق مالک و مستاجر دارد.

مالک و مستاجر میتوانند علاوه بر توافق در مورد میزان اجاره‌ بها و مدت زمان اجاره، تعهدات فرعی دیگری نیز در عقد اجاره برای یکدیگر به‌ وجود آورند که به این تعهدات فرعی در ادبیات حقوقی «شرط» گفته می‌ شود، یکی از تعهدات و آثار فرعی که میتواند در عقد اجاره درج شود، شرط تملیک است.

به قرارداد اجاره‌ ای که چنین شرطی در آن درج شده‌ باشد، اجاره به شرط تملیک گفته می‌ شود.

اجاره به شرط تملیک نوعی عقد اجاره است که در آن شرط می‌ شود اگر مستاجر به تمامی‌ تعهدات مندرج در این قرارداد عمل کند، در پایان مدت اجاره، مالک عین مستاجره (مال اجاره‌ شده) خواهد شد.

در واقع همانطور هم که در عنوان این مطلب آمده است؛ اجاره به شرط تملیک نوعی قرارداد اجاره است که در نهایت به مالک شدن مستاجر منتهی می‌ شود.

نوع تعهداتی که برای مستاجر در این نوع قرارداد اجاره ذکر می‌ شود، بستگی به توافق طرفین دارد؛ برای مثال: مالک میتواند منزل خود را به مستاجر اجاره دهد و شرط کند که اگر مستاجر در هر ماه فلان مبلغ را بپردازد در پایان سال که مدت اجاره‌ منزل به پایان می‌ رسد، مالک ملک خواهد شد.

در این صورت اگر مستاجر به این تعهدی که برای او ایجاد شده‌ است بطور کامل عمل نماید:

دیگر تعهدی برای تخلیه‌ ملک نخواهد داشت؛ در مقابل وی، مالک موظف خواهد بود که مالکیت این مال را پس از اتمام مدت زمانی که تعیین شده‌ است، به مستاجر انتقال دهد.

جهت دریافت مشاوره از وکیل ملک دیباجی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

بنابراین همانطور که ذکر شد اجاره به شرط تملیک نوعی قرارداد اجاره است.

در ضمن آن، شرطی خاص درج شده‌ است، بالا بودن قیمت مسکن و تمایل افراد برای داشتن خانه‌ ای که متعلق به خودشان باشد؛ این روش در ابتدا برای خرید و فروش خانه به‌ کار گرفته میشد.

تا به این وسیله افرادی که توان مالی کافی برای پرداخت بهای مسکن به‌صورت یکجا را ندارند، بتوانند از این طریق و با این شیوه‌ پرداخت اقساطی، سرپناهی برای خود فراهم کنند.

اما به مرور زمان در مورد اموال دیگر نیز به‌ کار گرفته شده‌ است؛ برای مثال آنچه در لیزینگ خودروها اتفاق می‌ افتد، یکی از انواع قرارداد اجاره به شرط تملیک می‌ باشد.

در واگذاری لیزینگی خودرو به این نحو است که شرکت‌ های لیزینگ خودرو در یک قرارداد، خودرو را برای مدتی معین به متقاضیان اجاره می‌ دهند.

سپس در آن مبلغ اجاره‌ بها و دوره‌ های زمانی را که باید در طی آن اجاره‌ بها پرداخت شود، مشخص کرده و همچنین قید می‌ کنند که اگر در پایان مدت اجاره، مستاجر به تمامی‌ تعهدات خود در برابر مالک عمل کند و مالک هم تائید کند که مستاجر تمامی‌ تعهدات خود را انجام داده است، در پایان مدت اجاره مستاجر مالک خودرو می‌ شود.

در این حالت مالک (شرکت لیزینگ) موظف است در صورت انجام همه‌ تعهدات از سوی مستاجر، مالکیت خودرو را به وی انتقال دهد.

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با به کارگیری برترین وکلای تخصصی ملکی در شمال تهران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود:

مشاوره حقوقی آنلاین و حضوری با وکیل ملک در دیباجی

قبول وکالت در پرونده اختلافات ملکی بین مالک و سازنده

قبول وکالت در مطالبه وجه چک و سفته، مطالبات بانکی و اختلافات مالی بین شرکاء

قبول وکالت در پرونده تصرف عدوانی حقوقی، مزاحمت و ممانعت از حق حقوقی، خلع ید

تنظیم دادخواست جهت دعاوی ملکی و حقوقی در تهران

قبول وکالت در پرونده الزام به اخذ پایانکار، صورتمجلس تفکیکی و الزام به تنظیم سند رسمی

تنظیم و تهیه لایحه دفاعیه جهت ارائه به دادگاه حقوقی و ملکی در تهران

جهت دریافت مشاوره از وکیل ملک دیباجی با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

اجاره به شرط تملیک چیست؟

اجاره به شرط تملیک نوعی قرارداد اجاره است که در آن شرط می‌ شود اگر مستاجر به تمامی‌ تعهدات مندرج در قرارداد عمل نماید، در پایان مدت اجاره، مالک عین مستاجره خواهد شد.

قرارداد لیزینگ خودرو چیست؟

شرکت‌ های لیزینگ خودرو در یک قرارداد، خودرو را برای مدتی معین به متقاضیان اجاره می‌ دهند، سپس اگر در پایان مدت اجاره، مستاجر به تمامی‌ تعهدات خود در برابر مالک عمل کند، مستاجر مالک خودرو می‌ شود.

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده ملکی و حقوقی تهران

5/5 - (3 امتیاز)

4 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید من میخواستم بدونم اگر قرارداد اجاره به شرط تملیک تنظیم بشه بعد از پایان مدت مالکیت مستاجر قطعی ؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، اگر مستأجر به تمامی‌ تعهدات مندرج در قرارداد عمل نماید در پایان مدت اجاره، مالک عین مستأجره خواهد شد.

    • سلام وقت شما بخیر
      با توجه به اینکه هنوز جریان ثبتی ملک پایان نیافته است، برای دریافت سند مفروز (جداگانه) باید به دادگاه محل وقوع ملک مراجعه نمود و خواسته خود مبنی بر افراز ملک را خواستار شد. می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر ومشاوره با وکیل متخصص در امور ملکی با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *