وکیل موجر و مستاجر

وکیل موجر و مستاجر

وکیل موجر و مستاجر


بیش از نیمی از اختلافات بین موجر و مستاجر با مشورت گرفتن از وکیل موجر و مستاجر، رفع می‌ شود.

بیشتر اختلافات موجر و مستاجر در حیطه عدم تخلیه ملک، تعدیل (متعادل‌سازی) اجاره‌بها و… ایجاد می‌ شود.

در این مقاله توسط وکیل موجر و مستاجر به بررسی اختلافات موجر و مستاجر پرداخته‌ ایم؛ چنانچه در خصوص اختلافات ملکی مانند: الزام به تنظیم سندرسمی ملک، فروش ملک غیر، کلاهبرداری ملکی، اختلافات ملک ورثه‌ ای و… دچار مشکل شده‌ اید و نیازمند مشورت گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری هستید، با شماره‌ های مندرج در سایت تماس بگیرید.

املاک غالبا به دو جهت تجاری و مسکونی، اجاره داده می‌ شوند؛ اجاره املاک مسکونی که قبل از سال 1376 تنظیم شده‌ اند؛ همراه با حق سرقفلی و حق کسب و پیشه و تجارت همراه بودند اما امروزه املاک تجاری در قالب فروشگاه‌ های بزرگ دارای احکام و قوانین خود هستند.

جهت دریافت مشاوره از وکیل موجر و مستاجر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

قرارداد اجاره چیست؟

اجاره، قراردادی است بین دو نفر، که طبق این قرارداد یک مغازه یا خانه توسط موجر به یک مستاجر اجاره داده می‌ شود؛ این قرارداد شامل مدت زمان تعیین شده و اجاره معین است؛ اجاره از طرف مستاجر به موجر تعلق می‌ گیرد.

موجر کیست؟

موجر فردی است که صاحب منافع یک ملک یا صاحب مغازه، خانه یا زمین است و آن را در قبال دریافت اجاره به یک مستاجر می‌ دهد.

مستاجر کیست؟

مستاجر فردی است که یک ملک را در قبال پرداخت ماهیانه مقداری پول از پیش تعیین شده، اجاره کرده و تا زمانی که در قرارداد قید شده است، ساکن در ملک اجاره‌ ای است.

بررسی ارکان قرارداد اجاره توسط وکیل موجر و مستاجر:

رابطه‌ های استیجاری که در قالب عقد قرارداد رخ می‌ دهد دارای ۴ رکن اساسی است:

  • موجر یا همان اجاره دهنده.
  • مستاجر یا همان اجاره کننده.
  • عین مستاجره یا آن چه اجاره داده می‌ شود.
  • اجاره بها یا همان مبلغی که مستاجر در قبال اجاره کردن منزل به موجر یا اجاره دهنده پرداخت می‌ کند.

در صورتی که هر یک از این ارکان وجود نداشته باشد؛ این قرارداد صحیح نیست و دارای احکام متفاوتی خواهد بود که در ادامه توسط وکیل موجر و مستاجر بررسی خواهند شد.

چند مورد از شرایط اجاره را به صورت زیر برای شما شرح می‌ دهیم:

موجر باید مالک و صاحب یک ملک باشد. تنها کسی میتواند یک ملک را اجاره دهد که صاحب خانه باشد؛ اگر وکالت داشته باشد به هیچ عنوان حق اجاره یک خانه یا ملک را ندارد.

مستاجر میتواند به راحتی ملکی را که طبق قرارداد اجاره کرده است به فرد دیگری اجاره دهد؛ این امر تنها زمانی خلاف تکالیف مستاجر است که این حق از او سلب شده باشد.

مدت زمان اجاره باید در قرارداد به صورت دقیق ذکر شود؛ معمولاً مدت زمان قرارداد اجاره یک سال است؛ اگر مدت زمان در قرارداد قید نشده باشد قرارداد فسخ شده و اعتبار کافی ندارد.

مستاجر و موجر باید عاقل و بالغ باشند؛ همچنین افرادی که مشکل روانی دارند طبق قانون مالک و مستاجر نیز حق عقد (تنظیم) قرارداد اجاره نشینی ندارند؛ مگر آن‌ که یک نفر، یعنی قیم (سرپرست) آن‌ ها از طرف آن‌ ها عقد قرارداد کند.

قرارداد و اجاره باید به صورت رسمی و کتبی قید شده باشد؛ در انتهای این قرارداد باید حتماً دو نفر به عنوان شاهد آن را امضاء کرده باشند.

جهت دریافت مشاوره از وکیل موجر و مستاجر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

تکالیف مستاجر چیست؟

پرداخت به موقع کرایه ملک:

بطور طبیعی و معمول مستاجر باید آخر یا اول هر ماه مبلغی که در اجاره تعیین شده است را برای موجر یا نماینده موجر واریز کند.

تخلیه ملک:

مستاجر موظف است طبق قراردادی که با صاحب ملک بسته است در موعد قرارداد نسبت به تخلیه ملک اقدامات لازم را انجام دهد.

البته در صورت توافق با مالک یا موجر، مستاجر میتواند قرارداد خود را تمدید کرده و مدت زمان بیشتری در همان ملک زندگی یا کار کند.

البته لازم است بدانید در پایان هر قرارداد باید مبلغ اجاره افزایش یابد؛ مستاجر موظف است منزل را در زمان تعیین شده تخلیه کند.

در صورتی که تخلیه ملک را انجام ندهد موجر میتواند از او به دادگاه شکایت کند؛ دادگاه در چنین شرایطی به مستاجر فقط به مدت یک ماه فرصت می‌ دهد تا منزل را تخلیه کند.

انجام تعمیرات غیر اساسی:

مستاجر میتواند در صورت نیاز رنگ منزل را تغییر داده، رنگ لامپ‌ ها را عوض کند، کمد جدیدی را اضافه کند و تغییرات غیر اساسی در منزلی که اجاره کرده است، ایجاد کند؛ البته باید دقت داشته باشید هزینه این نوع تغییرات غیر اساسی به عهده مستاجر است.

پرداخت هزینه آب، برق، گاز و حق شارژ:

تا زمانی که مستاجر از ملک استفاده می‌ کند، طبیعتاً باید از امکانات آن استفاده کند؛ پس هزینه این امکانات از قبیل؛ آب، برق، گاز یا حق شارژ یکی از وظایف استفاده کننده امکانات است.

 عدم ایجاد مانع برای تغییرات اساسی:

از حقوق مستاجر عدم ایجاد موانع برای انجام تغییرات اساسی توسط موجر است؛ مستاجر موظف است اگر منزل نیاز به بازسازی، تعمیرات یا تغییرات دارد ملک را در اختیار موجر قرار دهد.

زیرا هزینه تعمیرات توسط موجر پرداخت می‌ شود؛ پس اگر زمانی ملک اجاره شما نیاز به تعمیرات داشت ابتدا به موجر اطلاع داده سپس با او همکاری کرده و مانع تراشی برای ورود او نکنید.

 مراقبت از محل اجاره:

طبق حقوق موجر، مستاجر حق وارد کردن اندکی خسارت به ملک موجر را ندارد؛ مستاجر باید به خوبی از ملک اجاره‌ ای مراقبت کرده و اجازه ندهد خسارتی به این ملک وارد شود.

در صورتی که خسارتی به ملک وارد شود مستاجر موظف است هزینه تعمیرات آن را تمام و کمال پرداخت کند.

تکلیف موجر چیست؟

از نمونه تکالیف موجر دریافت به موقع اجاره‌ بها است. همانطور که مستاجر موظف است اجاره خود را سر وقت پرداخت کند، موجر موظف است اجاره خود را سر وقت تعیین شده در قرارداد از مستاجر دریافت کند.

انجام تعمیرات منزل:

موجر موظف است اگر مشکل اساسی برای خانه رخ داده است، آن را با هزینه خود تعمیر کرده و یک منزل کاملاً سالم به مستاجر تحویل دهد.

وکیل متخصص امور موجر و مستاجر در تمامی مباحث مطرح شده با ارائه راهکار درست و قانونی، صحیح‌ ترین اقدام را در خصوص مشکلات ملکی انجام خواهد داد چرا که وکیل موجر و مستاجر، به صورت تخصصی به دعاوی موجر و مستاجر می‌ پردازد و با توجه به تجربه خود در این موضوع باتجربه می‌ باشد.

حقوق موجر چیست؟

یکی از حق‌ های موجر دریافت هزینه اجاره‌ بها از مستاجر در زمان تعیین شده در عقد قرارداد است.

حق مهم دیگری که موجر دارد درخواست تخلیه ملک در زمان قید شده در قرارداد اجاری است. پس از پایان قرارداد موجر وظیفه دارد هزینه کامل پیش‌ پرداخت منزل را به مستاجر برگردانده تا او یک ملک جدید را انتخاب کند.

از مهمترین حقوق موجر میتوان به مراجعه به منزل مستاجر جهت انجام تعمیرات اساسی اشاره کرد؛ موجر میتواند و اجازه دارد برای انجام تعمیرات ملک وارد آن شود و اقدامات لازم را انجام دهد.

گرفتن یک ضمانت رسمی از مستاجر به صورت چک یا سفته از حقوق موجر است تا اگر زمانی مستاجر نسبت به تخلیه ملک اقدامات لازم را انجام نداد، چک یا سفته توسط موجر به اجرا گذاشته شود.

تعمیرات دستگاه‌ های حرارتی و تهویه هوا به عهده مالک است؛ همچنین اگر مشکلی برای آسانسور ساختمان پیش بیاید وظیفه مالک پرداخت هزینه تعمیرات است.

همچنین اگر کولر یا وسایل حرارتی ملک دارای مشکل باشد وظیفه مالک واحد است تا مشکلات را به نحو احسن برطرف کند و سپس ملک را به مستاجر اجاره دهد.

جهت دریافت مشاوره از وکیل موجر و مستاجر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

حقوق مستاجر چیست؟

استفاده از مشاعات (مشترکات):

از حقوق مستاجر میتوان به استفاده از تمامی امکانات و مشاعات ساختمان اشاره کرد؛ برای مثال مستاجر میتواند از امکانات پارکینگ، تراس و انباری استفاده کند.

مگر آن‌ که موجر یا مالک خانه در زمان عقد قرارداد قید کرده باشد استفاده از این امکانات برای مستاجر ممنوع است. همچنین میتواند انباری یا پارکینگ را از مالک اجاره کرده و بابت آن هزینه جداگانه پرداخت کند؛ البته ناگفته نماند این هزینه را میتواند در هنگام پایان قرارداد از مالک پس بگیرد.

عدم تغییر شغل:

مستاجر حق ندارد در صورتی که مغازه‌ ای را اجاره کرده باشد، در آن تغییر شغل بدهد. در صورتی که مستاجر تجاری بخواهد شغل خود را تغییر دهد باید رضایت کتبی موجر را دریافت کند وگرنه قرارداد فسخ می‌ شود.

فقط در زمانی میتوانید تغییر شغل دهید که اجازه موجر را دریافت کرده باشید؛ وکلا متخصص موجر و مستاجر بسیار اندک هستند موسسه حقوقی مهر پارسیان با داشتن وکیل متخصص موجر و مستاجر همیشه در این زمینه پیشتاز بوده است.

بر هم زدن قرارداد اجاره:

فسخ قرارداد از سوی مستاجر:

معمولا در قراردادهای اجاره این شرط وجود دارد که مستاجر در صورتی که مایل به فسخ و بر هم زدن اجاره باشد یک ماه قبل از بر هم زدن اجاره به موجر اعلام کند؛ در این صورت با تسویه حساب موجر و مستاجر قرارداد اجاره به پایان می‌ رسد و موجر با پرداخت پول پیش مستاجر یا چک تضمینی خانه یا مغازه را از مستاجر تحویل می‌ گیرد.

گاهی خانه یا مغازه معیوب و ناقص است مانند اینکه موجر اعلام کند خانه اش سیستم گرمایشی و سرمایشی دارد در حالی که چنین نبوده یا موجر اعلام کند خانه اش صد متری است در حالی که هفتاد متری بوده در این مورد مستاجر حق دارد اجاره را بر هم بزند.

وکیل موجر و مستاجر همچنین عنوان نمودند؛ برای فسخ اجاره مراجعه به دادگاه لازم است.

فسخ قرارداد از سوی موجر:

اگر مستاجر محل اجاره را تبدیل به محلی برای انجام اعمال خلاف قانون کند موجر میتواند از دادگاه بخواهد قرارداد را بر هم بزند.

همچنین اگر مستاجر به گونه‌ ای از مال مورد اجاره استفاده کند که موجب خرابی و خسارت به ملک شود موجر میتواند از دادگاه منع مستاجر را بخواهد اگر منع مستاجر ممکن نبود موجر میتواند اجاره را بر هم بزند.

توافق موجر و مستاجر برای بر هم زدن قرارداد:

اگر موجر و مستاجر توافق کنند که قرارداد اجاره را بر هم بزنند این عمل را اقاله می‌ گویند معمولا هر قراردادی را میتوان با توافق دو طرف آن برهم زد.

تقاضای مهلت برای تخلیه ملک:

اگر قرارداد اجاره به پایان برسد و مستاجر محل را تخلیه نکند موجر به دادگاه مراجعه میکند تا مستاجر را به تخلیه ملک مجبور نماید.

اگر مستاجر به علتی نتواند تخلیه کند و تقاضای مهلت کند دادگاه با بررسی وضعیت مستاجر معمولا یک ماه به او مهلت می‌ دهد تا ملک را تخلیه کند در این صورت مستاجر باید اجاره بهای یک ماه را هم بپردازد.

دقت در تنظیم قرارداد اجاره:

با توجه به اینکه قوانین مختلفی در مورد اجاره (به ویژه اجاره محل کسب و تجارت) وجود دارد موجران و مستاجران حتما باید از وکلا و مشاورین حقوقی یا حقوقدانان در تنظیم قرارداد اجاره بهره مند شوند.

زیرا در صورت عدم دقت در تنظیم قرارداد و رعایت نکردن شرایط قانونی ممکن است موجر دیگر قادر به تخلیه ملک خود نباشد و یا برای تخلیه مجبور شود مبلغ کلانی سرقفلی به مستاجر بپردازد.

همچنین ممکن است مستاجر با عدم دقت در تنظیم قرارداد حق سر قفلی خود را از دست بدهد و ضرر جبران ناشدنی بر او وارد شود.

سرگردانی در دادگاه‌ ها:

بنابراین برای پیش گیری از ضایع شدن حقوق موجر و مستاجر و همچنین جلوگیری از سرگردانی آن ها در راه رو های دادگستری عاقلانه این است که در تنظیم اجاره از نظر و کمک وکیل روابط موجر و مستاجر یا مشاوره حقوقی حتما استفاده شود.

جهت دریافت مشاوره از وکیل موجر و مستاجر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان با بیش از ده سال سابقه کار وکالت:

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.

مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی

عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.

امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تائید هیات مدیره.

قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.

خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.

خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.

معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران.

بهترین وکیل کیفری تهران

بهترین وکیل ملکی تهران

بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران

بهترین وکیل خانواده تهران

بهترین وکیل دادگاه تجدیدنظر

بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور

بهترین وکیل فرجام خواهی

در چه صورتی میتوان حکم تخلیه ملک اجاره‌ ای را گرفت؟

مدت اجاره به پایان رسیده باشد؛ مستاجر سه ماه اجاره‌ بها پرداخت ننماید؛ استفاده نامشروع از ملک و انتقال ملک اجاره‌ ای توسط مستاجر بدون اجازه مالک.

برای گرفتن حکم تخلیه به کجا باید مراجعه نماییم؟

دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست برای تخلیه ملک از شورای حل اختلاف محل ملک.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین وکیل موجر و مستاجر در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی موجر و مستاجر

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص موجر و مستاجر

09120067664

09120067665

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل موجر و مستاجر تهران

جهت دریافت مشاوره از وکیل موجر و مستاجر با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

5/5 - (33 امتیاز)

11 دیدگاه

    • سلام. در صورت امتناع مستاجر از تادیه اجاره بها، موجر می‌تواند با تقدیم دادخواست به دادگاه صالح، مستاجر را ملزم به تادیه اجاره بها نماید. در صورت عدم تمکین مستاجر یا عدم امکان الزام وی، موجر می‌تواند با تودیع ودیعه در محضر دادگاه، درخواست تخلیه عین مستاجره را بنماید. جهت دریافت نوبت مشاوره می‌توانید با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس حاصل نمایید.

    • سلام. ماده 690 قانون مجازت اسلامی، مواردی را برشمرده و گفته است: هر کس به وسیله‌ی صحنه‌سازی از قبیل هرگونه تجاوز و تصرف عدوانی یا ایجاد مزاحمت یا ممانعت از حق در موارد مذکور نماید به مجازات یک ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شود. دادگاه موظف است حسب مورد رفع تصرف عدوانی یا رفع مزاحمت یا ممانعت از حق یا اعاده‌ی وضع به حال سابق نماید.
      در این دیدگاه افراد معتقد می‌باشند که مواردی که قانونگذار در این ماده عنوان نموده است حصری نیست و می‌توان موارد مشابه دیگر را هم در این دسته به حساب آورد. بنابراین، اقدام موجر را در جهت قطع آب و برق و گاز مستاجر جرم تلقی نموده و اقدام وی را مشمول عنوان ایجاد مزاحمت و ممانعت از حق انتفاع برشمرده‌اند.
      به عبارتی، با توجه به این که مستاجر مالک منافع ملک مورد اجاره و متعلقات آن می‌باشد و آب، برق، گاز و … از متعلقات ملک مورد اجاره محسوب می‌شوند، مستند به ماده 690 قانون مجازات اسلامی اقدام موجر به قطع آن‌ها از مصادیق ممانعت از حق انتفاع و جرم می‌باشد.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067662

  • بنده چهار ماه در خانه ای می نشینم و آبگرمکن این خانه به طور کامل خراب شده است وتعمیراساسی باید شود و مخزن آن هم پوسیدگی زیاد دارد آیا مخارج آن که 2 میلیون است به عهده مستاجر است یا مالک؟

    • سلام
      باتوجه به اینکه تعمیرات اساسی ساختمان بر عهده موجر است این مورد نیز جز تعمیرات اساسی می باشد و به عهده موجر است

  • سلام، تاریخ پایان قرارداد من با مستاجرم 8 ماه پیش بود ولی تمدید نکردیم و ایشون درگیر بیماری شدن و 2 ماه پیش فوت کردند و الان همسرش تخلیه نمیکنه. میگه باید پول ودیعه را به من بدهید ولی مستاجر من پسر داشته که با ایشون زندگی نمیکرده و من سوال کردم گفتن نباید تا مشخص شدن انحصار وراثت مبلغی به همسرش تحویل دهیم، ولی ایشون الان منزل را خالی نمیکنه. خواستم راهنماییم کنید که من چه کاری باید انجام بدم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      از طریق دادخواست تخلیه ملک نسبت به تخلیه ایشان اقدام نمایید. از جهت استرداد ودیعه، مبلغ مذکور را به حساب صندوق دادگستری واریز می‌نمایید، ورثه پس از ارائه مدارک می‌توانند آن را از دادگستری اخذ نمایند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام وقت شما بخیر
    اگر مستاجر در زمان تعیین شده و طبق قرارداد ملک را تخلیه نکند، موجر می‌تواند از او به دادگاه شکایت کند؛ دادگاه در چنین شرایطی به مستأجر فقط به مدت یک ماه فرصت می‌دهد تا منزل را تخلیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *