معایب بازداشت موقت

معایب بازداشت موقت

معایب بازداشت موقت


با موضوع معایب بازداشت موقت همراهتان هستیم.

مطابق ماده ۴۴ قانون آیین دادرسی کیفری  ضابطان دادگستری فقط در صورتی می توانند متهم را بازداشت نمایند که قرائن و امارات قوی بر ارتکاب جرم مشهود توسط وی وجود داشته باشد، پس در هر مورد دیگه شما عزیزان به خاطر داشته باشید که هیچ مقامی نمی تونه شما رو بازداشت کنه و مشکوک شدن به اشخاص، بدون قراین احتمال آور برای بازداشت کفایت نمی کند.

برای مثال در پرونده های سرقت خودرو شاهد هستیم که عده ای از سارقین در حالت زاق زنی دستگیر می شوند، زاق زنی هرچند عملی مجرمانه نیست اما قرینه قوی ای بر ارتکاب جرم سرقت است که ضابط با مشاهده آن، می تواند فرد را دستگیر کند.

سپس با مراجعه به کلانتری و استعلام مقام قضایی مشخص می شود شخص سابقه دار نیز می باشد یا خیر که اگر سابقه دار باشد جهت بررسی اینکه اخیرا مرتکب چه جرایمی شده است دادسرا به ضابطین دستور تحقیق می دهد.

نکات مهم در بررسی معایب بازداشت موقت

بازداشت بیشتر از ساعت قانونی چه حکمی دارد؟
بازداشت غیر قانونی اشخاص چه تبعاتی برای ضابطین و قاضی دارد؟
بازداشت بی دلیل و بدون مستند چه مجازاتی در پی دارد؟

مطابق ماده ۴۶ قانون آیین دادرسی کیفری ضابطان دادگستری مکلفند نتیجه اقدامات خود را فوری به دادستان اطلاع دهند.
چنانچه دادستان اقدامات انجام شده را کافی نداند، می تواند تکمیل آن را بخواهد.

وکیل تضمینی برای تجدید نظر

در این صورت، ضابطان باید طبق دستور دادستان تحقیقات و اقدامات قانونی را برای کشف جرم و تکمیل تحقیقات به عمل آورند، اما نمی توانند متهم را تحت نظر نگه دارند. یعنی نمی توانند او در بازداشت نگه دارند

اگر که در جرایم مشهود، نگهداری متهم برای تکمیل تحقیقات ضروری باشد، ضابطان باید موضوع اتهام و ادله آن را بلافاصله و به طور کتبی به متهم ابلاغ و تفهیم کنند و مراتب را فوری برای اتخاذ تصمیم قانونی به اطلاع دادستان برسانند. و اگر دادستان قبول کرد می توانند او در بازداشت نگه دارند.

ممنوعیت های بازداشت بیش 24 ساعت

در هر حال، ضابطان نمی توانند بیش از بیست و چهار ساعت متهم را تحت نظر قرار دهند.

اگر با چنین تخلفی روبرو بودید که شخصی بیش 24 ساعت توسط ضابط در بازداشتگاه کلانتری قرارداشته یقین بدانید که تخلفی توسط ضابط در حال رخ دادن است.

وفق ماده ۹۲ قانون آیین دادرسی کیفری
انجام تحقیقات مقدماتی تمام جرایم بر عهده بازپرس است. در صورت کمبود بازپرس، دادستان نیز دارای تمام وظایف و اختیاراتی است که برای بازپرس تعیین شده است.

ده وکیل برتر کیفری تهران

در این حالت، چنانچه دادستان انجام تحقیقات مقدماتی را به دادیار ارجاع دهد، قرارهای نهایی دادیار و همچنین قرار تامین منتهی به بازداشت متهم، باید در همان روز صدور به نظر دادستان برسد و دادستان نیز مکلف است حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت در این باره اظهار نظر کند. یعنی بازهم با این مسئله روبرو هستیم که نباید این بازداشت به بیش از 24 ساعت بینجامد.
معایب بازداشت موقت

اول تعیین تکلیف بازداشتی بعدا مرخصی مقامات دادسرا

بر اساس ماده ۱۰۶ قانون آیین دادرسی کیفری

بازپرس مکلف است پیش از اخذ مرخصی، عزیمت به ماموریت، انتقال و مانند آن، نسبت به پرونده‏ هایی که متهمان آنها بازداشت می‏ باشند، اقدام قانونی لازم را انجام دهد و در صورتی که امکان آزادی زندانی به هر علت فراهم نشود، مراتب را به طور کتبی به دادستان اعلام کند.

یعنی اگر قرار است بازپرس به مرخصی نیز برود باید حتما به فوریت نسبت به بازداشتی ها تعیین تکلیف کند.
تبصره – تخلف از این ماده و مواد (۹۵)، (۱۰۲)، (۱۰۴) و تبصره (۱) ماده (۱۰۲) این قانون موجب محکومیت انتظامی تا درجه چهار است.

ماده ۲۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری

مشخص نموده است که صدور قرار بازداشت موقت جایز نیست. مگر در مورد جرایم زیر، که دلایل، قراین و امارات کافی بر توجه اتهام به متهم دلالت کند. یعنی حتی اگر قراینی وجود داشته باشد و لیکن کافی نباشد بازهم صدور قرار بازداشت موقت موجب قانونی ندارد.

الف ـ جرایمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات، حبس ابد یا قطع عضو و جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی که میزان دیه آنها ثلث دیه کامل یا بیش از آن است.
ب- جرایم تعزیری که درجه چهار و بالاتر است.
پ – جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی کشور که مجازات قانونی آنها درجه پنج و بالاتر است.
ت – ایجاد مزاحمت و آزار و اذیت بانوان و اطفال و تظاهر، قدرت نمایی و ایجاد مزاحمت برای اشخاص که به وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه انجام شود.
ث – سرقت، کلاهبرداری، ارتشاء، اختلاس، خیانت در امانت، جعل یا استفاده از سند مجعول در صورتی که مشمول بند (ب) این ماده نباشد و متهم دارای یک فقره سابقه محکومیت قطعی به علت ارتکاب هر یک از جرائم مذکور باشد.

تبصره – موارد بازداشت موقت الزامی، موضوع قوانین خاص، به جز قوانین ناظر بر جرائم نیروهای مسلح از تاریخ لازم‏ الاجراء شدن این قانون ملغی است.
معایب بازداشت موقت

مقام صادر کننده قرار بازداشت موقت

قرار بازداشت موقت امکان دارد توسط بازپرس یا دادیار صادر شود. در هر صورت پرونده باید ظرف 24 ساعت برای اظهار نظر دادستان نسبت به این قرار برای وی ارسال می شود.

در صورت مخالفت دادستان به عنوان ریاست دادسرا با قرار بازداشت موقت باید از نظر دادستان پیروی کرد و متهم آزاد می شود. مقام صادر کننده باید قرار دیگری برای متهم در نظر بگیرد.

دادستان هم می تواند از باز پرس تقاضا کند که قرار بازداشت متهم را صادر کند. در مقابل باز پرس می تواند با این درخواست دادستان مخالفت کند. در صورت اختلاف، حل اختلاف بین دادستان و بازپرس با دادگاه عمومی و انقلاب محل خواهد بود. اما اگر بین دادیار و دادستان اختلاف نظر نباشد، این قرار به متهم ابلاغ می شود. متهم ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ حق اعتراض به قرار را دارد.

اعتراض به صدور قرار بازداشت موقت

احترام به آزادی های مشروع افراد، مهمترین موضوعی است که باید در مرحله تحقیقات مقدماتی مورد توجه قرار گیرد. قرار بازداشت موقت حق آزادی را سلب می کند. آن هم زمانی که هنوز ثابت نشده است که متهم واقعا مجرم است یا نه. بنابراین برای پیشگیری از سوء استفاده احتمالی از این قرار و امکان بازبینی تصمیم مرجع قضایی در سلب آزادی از متهم امکان اعتراض متهم به این قرار پیش بینی شده است. مرجع اعتراض به قرار باز داشت موقتی که در دادسرا صادر شده است دادگاه است و متهم ده روز از زمان ابلاغ این قرار، حق دارد که در دادگاه عمومی و انقلاب محل اعتراض خود را مطرح کند.
معایب بازداشت موقت

اعتراض بازداشت موقت

پیش از این بیان شد که متهم چگونه می تواند به قرار بازداشت موقت اعتراض کند. اما اگر اعتراض متهم پذیرفته نشد او بازداشت می گردد.
در طول مدت بازداشت نیز این حق برای متهم و جود دارد که به ادامه بازداشت خود اعتراض نماید.

دستور موقت در دیوان عدالت

اگر متهم معتقد باشد که دلایلی که صدور قرار بازداشت او را توجیه کرده دیگر وجود ندارد می تواند از مرجع صادر کننده قرار بخواهدکه به بازداشت او خاتمه دهد.
در حالت اخیر مرجع مذکور باید ظرف ده روز از تاریخ تسلیم در خواست متهم تقاضای او را بررسی و نسبت به آن اظهار نظر کرده و نتیجه را به دادستان اعلام کند.

متهم در هر ماه یک دفعه می تواند مسبت به ادامه بازداشت موقت خود اعتراض کند. ( ماده 3 قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب) متهم یک ماه بعد از صدور قرار بازداشت موقت خود می تواند اولین درخواست رفع بازداشت خود را مطرح کند.

رفع بازداشت از متهم و آزاد کردن او به نظر دادستان بستگی دارد و بازپرس در این زمینه فقط نظر خود را اعلام می کند.

تکلیف بازبینی در قرار بازداشت موقت صادر شده

بازداشت متهم به این معنا است که کسی که هنوز جرم او ثابت نشده، به زندان بیفتد، این موضوع با عدالت و انصاف مخالفت است برای همین قانون گذار تمام سعی خود را کرده است که از بروز اشتباه در این خصوص جلوگیری کند پیش از این دیدیم که متهم حق دارد به صدور و ادامه قرار بازداشت موقت اعتراض کند علاوه بر حق متهم،مرجع صادر کننده قرار هم تکلیف دارد قراری که صادر کرده است را در فواصل زمانی معین مورد باز بینی قرار دهد.

هرگاه در جرایمی که رسیدگی به آنها در صلاحیت دادگاه کیفری استان است تا چهارماه و در دیگر جرایم تا دو ماه، متهم در بازداشت به سر برد و پرونده اتهامی او منتهی به تصمیم نهایی در دادسرا نشده باشد، مرجع صادرکننده قرار مکلف به فک یا تخفیف قرار ابقا می شود و متهم در مرحله تحقیقات مقدماتی از طرف باز پرس با موافقت دادستان به عمل می آید و در صورتی که بین دادستان و بازپرس در این خصوص اختلافی به وجود آید حل اختلاف با دادگاه عمومی و انقلاب محل است

اما نکته مهم این است که به هر حال بازداشت موقت متهم نباید از  حداقل مجازات حبس مقرر در قانون برای آن جرم تجاوز کند
معایب بازداشت موقت

نمونه درخواست تخفیف مجازات حبس

به نام خدا
قاضی محترم اجرای احکام کیفری دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان
درخواست: تخفیف و یا تبدیل کیفر حبس

با سلام و دعای خیر، ضمن عرض تبریک میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) احتراماً اینجانب —–(محکومُ علیه) در خصوص کلاسه پرونده به شماره 154منتهی به صدور دادنامه شماره 99093801010 از شعبه محترم 101 دادگاه کیفری دو شهرستان —-گردیده است؛ مراتب ذیل را با استیذان از مادتین 489 (بندهای پ و ث) 522 و 552 از قانون آیین دادرسی کیفری به استحضار آن عالیمقام می‌رساند:

شرح ماوقع

پیر مردی روستایی  و دارایی بیماری های عدیده جسمی و روحی و ناتوان هستم، در نزاعی که توسط مهاجمین پر تعداد علیه فرزند ذکور من درگرفت، با غلبه احساسات پدرانه سعی در نجات او داشتم ( قتل وی توسط مهاجمین قریب الوقوع بود) که  ناگاه ناخواسته یکی از مهاجمین در این اثنا مجروح گردید و دیه  بالغ بر 100 میلیون تومان به انضمام کیفر حبس برای من در نظر گرفته شد.

بازداشت اموال بدهکار مالیاتی

که حالیه  وفق توافق بعمل آمده(مضبوط در پرونده) جلب گذشت شاکی صورت گرفته است و موجبات پرداخت دیه فراهم شده است و سازشی کلی به لطف مقامات محترم قضایی و ریش سفیدان صورت گرفت. علی ای حال با عنایت به موارد ذیل درخواست صدور تصمیمات شایسته قضایی در خصوص عدم اعمال کیفر حبس  با توجه به اوضاع جسمی و روحی خویش را محضر مبارکتان خواستارم.
معایب بازداشت موقت

مستندات درخواست کاهش مجازات حبس

1-مطابق نظر پزشک محترم پزشکی قانونی (عنداللزوم گواهی شهود و تحقیق از اهالی محل)، نیازمند درمان هستم. در حال حاضر در مرخصی از زندان قرار دارم  و به لحاظ جسمی تحمل کیفر حبس برای اینجانب مقدور نیست.  سالخوردگی  و  بیماری های  روحی و جسمی عدیده و فوت همسر در ماه های اخیر و شرایط حساس بیماری های زمینه ای که به آن مبتلا هستم و شیوع کرونا سبب گردیده است تا با اعمال کیفر حبس برای اینجانب بیم مخاطرات جانی وجود داشته باشد.

2-اینجانب  به لحاظ کهولت سن 80 سال دارم و پیر و ناتوان هستم.
3-جلب گذشت شاکی و پرداخت دیه و مصالحه و سازش صورت گرفته است.
4-نادم و پشیمان هستم  و با انگیزه نجات و با غلبه عواطف پدرانه و ضعف جسمی مرتکب جرم شدم و سعی در جبران عمل خویش و اعاده نظم نقض شده دارم.
5-فاقد سابقه کیفری و دارای حسن شهرت در محل هستم.

با عنایت به جمیع موارد فوق الاشعار و اینکه با توجه به کهولت سن و بیماری های عدیده روحی و جسمی اینجانب را ناتوان ساخته است بر مبنای اصل رافت اسلامی در مجازات اسلامی (که مجازات در اسلام به منظور اصلاح و تادیب افراد است و اگر ندامت و پشیمانی در عمل و رفتار فردی مشخص شد ،حاکم اسلامی می تواند در مجازات او تخفیف اعمال نماید.) با توجه به اختیارات قانونی درخواست اعمال تخفیف و تبدیل کیفر حبس را محضر مبارکتان استدعا دارم.

پیشتر از مساعدت مقامات محترم دادسرا و حضرتعالی کمال تشکر و امتنان را دارم.
با تجدید احترام

وکیل تخصصی اعتراض به قرار بازداشت موقت

تلفن های ثابت دفتر گروه وکلای تخصصی تهران

02188663925
02188663926
02188663927

شماره موبایل وکیل پایه یک تهران

09120067661
09120067662
09120067663

شماره واتس آپ جهت ارسال پیام تعیین وقت با وکیل پایه یک تهران

09120067664
09120067665
09120067669

پس از ارسال پیام حداکثر ظرف 24 ساعت وقت مشاوره با برترین وکلای ایران تعیین خواهد شد.
دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود.
امکان مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در همه ساعات شبانه روز.
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی پس از تعیین وقت قبلی.
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.
معرفی بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر.
معرفی بهترین وکیل اعاده دادرسی کیفری و حقوقی در تهران
معرفی بهترین وکیل دعاوی بانکی و پولی.
معرفی بهترین وکیل ملکی.
معرفی بهترین وکیل قراردادهای مشارکت در ساخت.
معرفی بهترین وکیل دادسرای جرایم امنیت اخلاقی، اقتصادی و پولشویی

نشانی وکیل پایه یک دادگستری شمال تهران
تهران- میدان ونک- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد9.

مجازات توقیف و حبس غیر قانونی

5/5 - (19 امتیاز)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *