جرم مزاحمت در ملک

جرم مزاحمت در ملک

جرم مزاحمت در ملک


جرم مزاحمت در ملک یک عنوان کلی است که به شیوه‌های مختلفی واقع می‌شود و از بارزترین آنها می‌توان به تصرف عدوانی اشاره نمود.

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که دعاوی ملکی انواع متفاوتی دارند و معمولا به چند دسته دعاوی ملکی حقوقی، دعاوی ملکی کیفری و دعای ملکی ثبتی تقسیم می‌شوند.

در ادامه هرکدام از این دعاوی را به اختصار توضیح داده و لیست مهم‌ترین نمونه‌های دعاوی ملکی را برای هرکدام از انواع دعای ملکی نام می‌بریم.

1- دعاوی ملکی حقوقی

دعاوی ملکی حقوقی آن دسته از دعاوی ملکی هستند، که بیشترین پرونده‌های حقوقی ملکی را در دادگاه‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

برای حل اختلاف و رسیدگی به این نوع پرونده‌های حقوقی، قانون پیش‌بینی‌هایی را در همه شرایط و موقعیت‌ها در نظر گرفته است.

قاضی پرونده‌های حقوقی ملکی، با توجه به این پیش‌بینی‌ها و قانون و با تکیه بر قدرت تجزیه تحلیل خود درباره شرایط پرونده، این دادخواست‌ها را داوری و قضاوت می‌نماید.

لیست مهمترین دعاوی ملکی حقوقی:

در این گونه دعاوی ملکی، بحث اصلی حل اختلافات و اشتباهات و خسارات احتمالی می‌باشد که بر اثر سهل‌انگاری بوجود آمده‌اند.
در پرونده‌های دعاوی ملکی حقوقی، مساله ارتکاب به جرم و خسارات عمدی و کلاهبرداری مطرح نمی‌باشد.

2- دعاوی ملکی کیفری

در این دعاوی که مرتبط با دادخواست کیفر می‌باشد، مبحث اصلی درخواست رسیدگی به تخلفات عمدی، ارتکاب جرم و کلاهبرداری ملکی می‌باشد.

اظهار عدم اطلاع، سهل انگاری،اشتباه یا سوتفاهم در این دعاوی وارد نبوده و مورد قبول قاضی نمی‌باشد.
پرونده‌های دعوی کیفری ملکی با شکایت شاکی خصوصی و یا مدعی‌العموم از فرد مجرم ایجاد می‌شوند؛ ماهیت این دعاوی کیفری ملکی به علت سودجویی یا کلاهبرداری مجرم از فرد درخواست کننده می‌باشد.

لیست مهمترین دعاوی ملکی کیفری

3-دعاوی ثبتی ملکی

دعاوی ملکی ثبتی در واقع در دل حوزه دعاوی ملکی حقوقی جای دارند؛ اما به علت تعدد این دعاوی خاص و اهمیت و حساسیت آنها به علت دخیل بودن سند ملک، این دسته از دعاوی حقوقی را به طور جداگانه بررسی و دسته‌بندی می‌کنیم.

این دسته از دعاوی ملکی، همانطور که از اسم‌شان پیدا است، مرتبط و وابسته به ثبت اسناد و املاک می‌باشد.

لیست مهمترین دعاوی ملکی ثبتی:

  • دعوی ابطال سند رسمی (باطل شدن سند به دلیل های مختلف )
  • دعوی ابطال اجرائیه‌‌ ثبتی املاک مرتبط
  • دعوی ابطال سند مالکیت معارض
  • دعوی ابطال مراحل ثبتی (باطل شدن سازوکار کمسیون‌های مختلف ثبتی)
  • دعوی ابطال نظریه هیات حل اختلاف اداره ثبت و اسناد کشور.
  • دعوی افراز ملک
  • دعوی اجرای ثبت
  • دعوی توقیف عملیات اجرایی (توقف عملیات اجرایی در مراحل مختلف کار)

گروه وکلای تخصصی ملکی

دعاوی ملکی ثبتی برای بر طرف کردن مشکلات و مسائل ثانویه در مفاد سند ملک، قرارداد و یا روند کار، در هنگام و یا پس از عقد قرارداد و خرید و فروش املاک می‌باشد.

در ادامه در مورد یکی از جرایم پر تکرار ملکی یعنی جرم مزاحمت توضیحات تکمیلی به شما عزیزان می‌دهیم.

جرم مزاحمت ملکی

جرم مزاحمت ملکی عبارت است از اینکه شخصی بدون آن‌که ملک را از تصرف مالک خارج کند مزاحم تصرف وی نیز شده و مانع استفاده کامل مالک از مال خود می‌شود.

برای مثال فردی هر روزه خودرو شخصی خودش را روبروی درب پارکینگ همسایه پارک می‌کند‌ که چنین مسئله‌ای باعث می‌شود مالکین آن ساختمان در خصوص داخل شدن و خارج شدن از ساختمان با مشکل مواجه شوند و یا اشکال دیگر از مزاحمت‎‌های ملکی مثل ریختن مصالح ساختمانی در مقابل درب ورودی همسایه‌های دیگر که این مورد هم مثل قبلی سبب سلب آرامش و اخلال در استفاده از حق می‌شود.

مشاوره حقوقی مزاحمت ملکی

در همین خصوص قانون تصریح کرده است که هیچکس نمی‌تواند برای تصرفات قانونی افراد در املاک و اموالشان مزاحمت و ممانعتی ایجاد کند که برای جلوگیری از وقوع چنین رفتاری از افراد جامعه قانون، آن را جرم دانسته و برای مرتکبان نیز مجازاتی تعیین کرده است.

شیوه طرح دعوای مزاحمت در ملک در دادگاه حقوقی و کیفری

طرح دعوای مزاحمت ملکی از حق در دادگاه حقوقی دعاوی سه‌گانه تصرف (دعوای رفع تصرف عدوانی، دعوای رفع مزاحمت یا ممانعت از حق) هم در دادگاه‌های حقوقی و هم در دادگاه‌های کیفری شهرستان (از این جهت که جرم انگاری شده است) قابل طرح و پیگیری است.

البته باید در نظر گرفت که طرح دعوی در دادگاه کیفری صرفا از سوی مالک پذیرفته خواهد شد که این امر (مالکیت ملک) باید اثبات شود که برای اثبات داشتن سند مالکیت لازم است برخلاف دادگاه‌های حقوقی که تنها با اثبات سبق (سابقه) تصرف متصرف قابلیت طرح دعوا در دادگاه را دارا می‌باشد و نیازی به اثبات مالکیت خواهان نمی‌باشد.

دادگاه در این خصوص با استناد به این‌که مزاحمت، بدون رضایت مالک بوده و این اقدام غیرقانونی محسوب می‌شود، قاضی حکم به رفع مزاحمت می‌دهد.

وکیل تخصصی پرونده مزاحمت اینترنتی

مزاحمت ملکی دعوای مربوط املاک می‌باشد و اعم است از دعوای مالکیت، مزاحمت، ممانعت از حق و تصرف عدوانی در دادگاهی اقامه می‌شود که مال غیرمنقول در آن حوزه واقع شده است، اگرچه خوانده (فردی که دادخواست بر علیه او تنظیم شده است) در آن حوزه مقیم نباشد.

در این خصوص دادگاه معمولا در همان جلسه و یا در غیر این صورت ظرف یک هفته رای خویش را اعلام خواهد کرد که اگر رای صادره مبنی بر رفع مزاحمت ملکی باشد بلافاصله به دستور مرجع صادره کننده، توسط اجرای دادگاه یا ضابطین (مامورین) دادگستری اجرا خواهد شد و درخواست تجدیدنظر مانع اجرا نخواهد بود و مانع مزاحمت مزاحم خواهند شد.

طرح دعوای ممانعت از حق در دادگاه حقوقی

مزاحمت در گذشته قابل پیگیری نیست؛ باید در نظر داشت که اگر مزاحمتی در گذشته وجود داشته و دیگر وجود ندارد و یا در شرف وقوع است چنین مسئله‌ای دیگر از مصادیق دعوای مزاحمت نمی‌باشد.

شرط لازم و ضروری این است که تصرف (مزاحمت) فعلیت داشته باشد تا دادگاه حکم به رفع آن بدهد و آن چیزی که وجود ندارد و یا در گذشته وجود داشته دیگر قابلیت این را ندارد که حکم به رفع آن داده شود.

مجازات قانون برای مزاحمان ملکی

مجازاتی که قانون برای مزاحمان ملکی در نظر گرفته است عبارت است از حبس و کسانی که پس از اجرای حکم مزاحمت مجددا به همان جرم محکوم شوند علاوه بر رفع تجاوز به حبس نیز محکوم خواهند شد.

رسیدگی به این نوع جرایم خارج از نوبت به عمل می‌آید و مقام قضایی با تنظیم صورت مجلس، دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را تا صدور حکم قطعی خواهد داد.

چنانچه تعداد متهمان سه نفر یا بیشتر باشد و دلایل قوی بر ارتکاب جرم موجود باشد، مطابق قانون، قرار بازداشت آن‌ها صادر خواهد شد.

جرم مزاحمت ملکی و ممانعت از حق

برای شکایت از مزاحم ملکی بهترین کار در وهله اول این است که شاکی از نوع مزاحمت مزاحم عکس گرفته و با نیروی انتظامی تماس می‌گیرد و در نهایت پس از صورت مجلس شکایت شاکی به راحتی می‌تواند آن را در دادگاه ثابت کند و حکم رفع را به سادگی بگیرد.

پس از خواندن نوشته متوجه می‌شویم که قانون‌گذار برای مزاحمت‌های ملکی که در جوار همسایگی‌ها رخ می‌دهد تنها به رفع تصرف بسنده نمی‌کند بلکه برای افرادی که دارای قصد و نیت هستند و به عمد مزاحم حقوق دیگران (به هر دلیلی) می‌شوند مجازات تعیین کرده است.

مجازات مزاحمت تلفنی

این مجازات عبارت است از یک ماه تا یک سال حبس و افرادی که مجددا این جرم را تکرار می‌کنند مجازات سنگین‌تری در انتظارشان است که آن هم نیز عبارت است از شش ماه تا دو سال که این سنگینی مجازات‌ها سبب می‌شود تا افراد در رفتار روزمره خویش با همسایگان دقت عمل بیشتری به خرج داده و حقوق ایشان را زایل نکنند.

چرا که ممکن است با ایجاد همین مزاحمت‌های خرد و کوچک چه بسا سبب زیان‌های غیرقابل جبرانی شوند.

برای مثال پارک ماشین در برابر پارکینگ که اگر مریضی در خانه باشد و لازم باشد تا هرچه زودتر به بیمارستان رسانده شود و همان مهلتی که به دنبال صاحب خودرو هستیم چه بسا مریض از دست برود پس برای از بین بردن چنین احتمالاتی باید دقت بیشتری کنند.

مزاحمت ملکی چیست؟

هرگاه فردی بدون آنکه ملکی را از تصرف مالک خارج کند مزاحم تصرف وی شود و مانع استفاده کامل مالک از مال خود گردد؛ جرم مزاحمت ملکی واقع می‌شود.

نحوه رسیدگی به جرم مزاحمت ملکی چگونه است؟

رسیدگی به این نوع جرایم خارج از نوبت است و قاضی با تنظیم صورت مجلس، دستور متوقف ماندن عملیات متجاوز را تا صدور حکم قطعی خواهد داد.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (1 امتیاز)

5 دیدگاه

  • باسلام
    ببخشید همسایه ما واحد آپارتمانش رو تبدیل کرده به مهدکودک یعنی بچه هایی که مادراشون میرن سرکار رو نگه داری میکنه ولی تعدادشون زیاد واقعا آرامش نداریم چندبارم بهش گفتیم میگه مجوز دارم ولی هیچ مجوزی نشون ما نداده میخواستم بدونم چکار باید کنم.ممنون

    • سلام. با توجه به ماده 160 قانون آیین دادرسی مدنی و اینکه ایجاد سرو صدا سبب سلب آرامش شما شده است می‌توان دعوای مزاحمت از ایشان را مطرح نمود.

  • سلام روزتون بخیر
    من سوالی دارم از شما همسایه کناری ما همیشه ماشینش رو میزاره جلو پارکینگ و من برای پارک ماشین به مشکل میخورم من میخوام شکایت کنم چه نوع شکایتی تنظیم کنم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      برای این مورد شما می‌توانید دادخواست رفع مزاحمت مطرح نموده یا شکواییه مزاحمت ملکی تقدیم دادسرا نمایید، از ملزومات این شکایت تهیه استشهادیه و صورتجلسه پلیس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *