درخواست فک قرار بازداشت موقت

درخواست فک قرار بازداشت موقت

درخواست فک قرار بازداشت موقت


درخواست فک قرار بازداشت موقت، در پی صدور قرار بازداشت موقت صورت می‌گیرد.

اتفاقی که در مرحله تحقیقات مقدماتی، برای متهم ممکن است بیفتد، صدور قرار بازداشت موقت است که منتهی به زندانی شدن وی خواهد شد.

این قرار در صورتی صادر می‌شود که شواهد و دلایلی احتمال مجرم بودن متهم را زیاد کند یا بیم فرار یا تبانی او وجود داشته باشد؛ در این شرایط قرار بازداشت موقت در مرحله تحقیقات مقدماتی و در دادسرا صادر می‌شود.

بازداشت موقت، مهم‌ترین و شدیدترین قرار کیفری است که به موجب آن به منظور تضمین دسترسی به متهم در مواقع لزوم، آزادی رفت و آمد او به طور موقت سلب می‌شود این قرار که به آن (توقیف احتیاطی) هم می‌گویند موثرترین وسیله برای دستیابی به متهم و تضمین قضایی محسوب می‌شود.

دلایل بازداشت موقت دادسرای اقتصادی

با صدور این قرار، متهم در بازداشتگاه نگهداری می‌شود و هر زمان به حضور او نیاز باشد با اعلام روز و ساعت حضور او به مقامات بازداشتگاه تحت الحفظ نزد مراجع قضایی حاضر می‌شود در تحقیقات مقدماتی قرار بازداشت موقت توسط قضات دادسرا صادر می‌شود.

اما در مرحله رسیدگی به پرونده در دادگاه، قضات دادگاه آن را صادر می‌کند در این نوشتار قرار بازداشت موقت در مرحله تحقیقات مقدماتی یعنی دادسرا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

چنانچه در خصوص اتهام جرایمی مانند ارتشا، پولشویی، کلاهبرداری و… برای شما قرار بازداشت موقت صادر شده و نیازمند مشورت گرفتن از وکیل پایه یک دادگستری هستید؛ با شماره‌های مندرج در انتهای این صفحه تماس بگیرید.

سوالاتی که پیرامون موضوع درخواست فک قرار بازداشت موقت، توسط وکیل پایه یک دادگستری بررسی خواهند شد:

چه افرادی می‌توانند قرار بازداشت موقت صادر کنند؟

آیا می‌توان به قرار بازداشت موقت اعتراض کرد؟

مدت قرار بازداشت موقت چه میزان است؟

بهترین وکیل دادسرا برای کاهش مدت بازداشت موقت کیست؟

مقام صادر کننده قرار بازداشت موقت

قرار بازداشت موقت ممکن است توسط بازپرس یا دادیار صادر شود در هر صورت پرونده باید ظرف ۲۴ ساعت برای اظهار نظر دادستان نسبت به این قرار برای وی ارسال شود در صورت مخالفت دادستان با قرار بازداشت موقت باید از نظر دادستان پیروی کرد و متهم آزاد می‌شود و مقام صادر کننده باید قرار دیگری برای متهم در نظر بگیرد.

دادستان هم می‌تواند از بازپرس تقاضا کند که قرار بازداشت متهم را صادر کند، در مقابل بازپرس می‌تواند با این درخواست دادستان مخالفت کند در صورت حل اختلاف بین دادستان و بازپرس با دادگاه عمومی و انقلاب محل خواهد بود.

اگر بین دادیار و دادستان اختلاف نظر نباشد؛ این قرار به متهم ابلاغ می‌شود و متهم ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ حق اعتراض به قرار را دارد.
درخواست فک قرار بازداشت موقت، به معنی درخواست آزاد شدن متهم است که طرح این دادخواست دارای شرایطی است و در ادامه بررسی خواهد شد.

اعتراض به صدور قرار باز داشت موقت

احترام به آزادی افراد، مهم‌ترین موضوعی است که باید در مرحله تحقیقات مقدماتی مورد توجه قرار گیرد؛ قرار بازداشت موقت حق آزادی را سلب می‌کند آن هم زمانی که هنوز ثابت نشده است که متهم واقعا مجرم است یا خیر.

بنابراین برای جلوگیری از سوء استفاده از این قرار و امکان بازبینی تصمیم مرجع قضایی در سلب آزادی از متهم امکان اعتراض متهم به این قرار پیش‌بینی شده است.

مرجع اعتراض به قرار بازداشت موقتی که در دادسرا صادر شده است دادگاه است و متهم ده روز از زمان ابلاغ این قرار، حق دارد که در دادگاه عمومی و انقلاب محل اعتراض خود را مطرح کند.

اعتراض به ادامه بازداشت موقت

پیش از این گفتیم که متهم چگونه می‌تواند به صدور قرار بازداشت موقت اعتراض کند اما اگر اعتراض متهم پذیرفته نشد وی بازداشت می‌شود در طول دوران بازداشت نیز این حق برای متهم وجود دارد که به ادامه بازداشت خود اعتراض کند.

اگر متهم معتقد باشد که دلایلی که صدور قرار بازداشت او را توجیه کرده دیگر وجود ندارد می‌تواند از مرجع صادر کننده قرار بخواهد که به بازداشت او خاتمه دهد و درخواست فک قرار بازداشت موقت خود را خواستار شود.

در این صورت مرجع مذکور باید ظرف ده روز از تاریخ تسلیم درخواست متهم تقاضای او را بررسی و نسبت به آن اظهار نظر کرده و نتیجه را به دادستان اعلام کند.

متهم در هر ماه یک بار می‌تواند نسبت به ادامه بازداشت موقت خود اعتراض کند (ماده ۳ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب) متهم یک ماه بعد از صدور قرار بازداشت موقت خود می‌تواند اولین درخواست فک قرار بازداشت موقت خود را مطرح کند.

انواع قرار بازداشت موقت:

قرار بازداشت موقت اختیاری: بدین معنا است که صدور قرار بازداشت موقت در این موارد جایز بوده و منع قانونی ندارد.
قرار بازداشت موقت اجباری در خصوص جرایمی صادر می‌شود که مجازات آن حبس ابد یا اعدام باشد مانند: قتل عمد، آدم‌ربایی، اسید پاشی و محاربه و افساد فی الارض.

معایب بازداشت موقت

جرایم سرقت، کلاهبرداری، اختلاس، ارتشاء، خیانت در امانت، جعل و استفاده از سند مجعول در صورتی که متهم حداقل یک فقره سابقه‌ی محکومیت قطعی یا دو فقره یا بیشتر سابقه‌ی محکومیت غیر قطعی به علت ارتکاب هر یک از جرایم مذکور داشته باشد.
در مواردی که آزادی متهم موجب فساد باشد.

در کلیه جرائمی که به موجب قوانین خاص مقرر شده باشد، مثل:
الف) در جرایم تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق، در صورتی که تعداد متهمان سه نفر یا بیشتر باشد.
ب) در جرم رشوه، هر گاه میزان رشوه از مبلغ ۲۰۰۰۰۰ ریال بیشتر باشد.

صدور قرار بازداشت موقت چه مزایایی دارد؟

به هر حال هر یک از قرارهایی که در آیین‌دادرسی کیفری پیش‌بینی می‌شود، مزایایی دارد که علت ایجاد و صدور آن را توجیه می‌کند، قرار بازداشت موقت نیز مزایایی دارد.

البته در ظاهر این طور به نظر می‌رسد که این مزایا بیش از اینکه شامل حال متهم شود، در راستای بررسی پرونده و بهبود جریان دادرسی پیش‌بینی شده است.

بنابراین بسیاری صدور این قرار را موثرترین وسیله برای دستیابی به متهم و تضمین حضور او در مراجع قضایی در مواقع لزوم می‌دانند.

با صدور این قرار هرگاه نیاز به حضور متهم باشد، وی با مراقبت کامل نزد مرجع قضایی آورده خواهد شد و به این ترتیب از تبانی متهم با سایر متهمان نیز جلوگیری می‌شود.

همچنین این قرار موجب جلوگیری از فشار متهم نسبت به بزه دیده و شهود برای جلوگیری یا پس گرفتن شکایت می‌شود.
درخواست فک قرار بازداشت موقت

تفاوت بازداشت موقت و حبس

بازداشت موقت در اصطلاح حقوق کیفری به معنای زندانی کردن متهم در جریان تحقیقات مقدماتی است که گاهی تا پایان رسیدگی ماهوی و صدور حکم و شروع به اجرای آن ادامه می‌یابد.

اما حبس یکی از انواع مجازات است که به موجب حکم قطعی و لازم‌الاجرا آزادی شخص سلب می‌شود و یکی از رایج‌ترین مجازات در دوران معاصر است.

بازداشت موقت، عنوان مجازات ندارد و یکی از اقسام تصمیمات قضایی در قالب قرارهای تامین کیفری است که قاضی به منظور امکان دسترسی به متهم برای جلوگیری از فرار و مخفی شدن و تبانی او و دیگر مصالح در شرایط خاصی صادر می‌کند.

تفاوت قرار بازداشت موقت با قرار کفالت یا وثیقه

در قرارهایی مانند کفالت یا وثیقه اگر متهم قادر به معرفی فردی به عنوان کفیل یا سپردن وثیقه نباشد، قرار بازداشت صادر می‌شود؛ در صورتی که در قرار بازداشت موقت، متهم با وجود امکان معرفی کفیل یا سپردن وثیقه باز هم زندانی می‌شود.

ماده 239 قانون آیین دادرسی کیفری بیان می‌دارد که:
قرار بازداشت موقت باید مستدل (همراه با دلیل) و موجه باشد و مستند قانونی و ادله آن و حق اعتراض متهم در متن قرار ذکر شود.

با صدور قرار بازداشت موقت، متهم به بازداشتگاه معرفی می‌شود؛ چنانچه متهم به منظور جلوگیری از تبانی، بازداشت شود، دلیل آن در برگه اعزام قید می‌شود.

دستور موقت در دیوان عدالت

از آنجا که قرار بازداشت موقت با اصل برائت و آزادی رفت و آمد افراد مغایر است و نتایج زیان بار آن غیر قابل جبران می‌باشد.
قانونگذار درباره مشروعیت بکارگیری آن تردید داشته و سعی داشته‌اند آن را از اختیار قاضی خارج کنند و تحت قاعده و قانون در آورند تا دادرسان نتوانند به اراده و دلخواه خود افراد را بازداشت کنند.

برخلاف سایر تامین‌های کیفری که در اختیار قاضی است تا با احراز تناسب و براساس تشخیص خود قراری صادر کند، موارد قرار بازداشت موقت به طور دقیق و حصری از سوی قانونگذار مشخص می‌شود و دادرس مجاز نیست در غیر موارد احصا شده در قانون قرار بازداشت موقت صادر کند.

مدت قرار بازداشت موقت و احتساب آن در آیین دادرسی کیفری

یکی از مهم‌ترین مطالبی که در مورد قرار بازداشت موقت باید به آن پرداخت، طول مدت بازداشت متهم در اثر این قرار است. به عبارت دیگر، باید این موضوع روشن شود که اگر در هنگام صدور قرار تامین، مناسب‌ترین قرار، قرار بازداشت موقت به نظر برسد، تا چه زمانی این قرار مناسب‌ترین قرار هم باقی خواهد ماند و متهم باید در بازداشت بماند.

شدت و اهمیت این قرار ایجاب می‌کند که از آن به عنوان یک وسیله استثنایی برای تامین حضور متهم نزد مرجع قضایی استفاده شود و زمینه بازگشت به اصل، یعنی آزادی متهم، فراهم گردد.

برابر این ماده؛ فواصل زمانی و مدت‌های لازم الرعایه در خصوص بازداشت موقت به شرح ذیل است:1یعنی حداکثر مدت زمانی که باید یک نفر در بازداشت موقت بماند:

1. در غیر جرایم موضوع بندهای ماده 302 ،حداکثر مدت بازداشت یک ماه تعیین شده است. اگر در ظرف مدت یاد شده پرونده در دادسرا منتهی به تصمیم نهایی نگردد و علل موجهی نیز برای ابقاء قرار موجود نباشد؛ مرجع صادر کننده قرار مکلف به فک یا تخفیف قرار است.

مجازات توقیف و حبس غیر قانونی

2. اگر در جرایم موضوع بند فوق، ظرف مدت یک ماه پرونده در دادسرا منتهی به تصمیم نهایی نگردد ولی علل موجهی برای ابقاء قرار موجود باشد، مرجع صادر کننده قرار با ذکر علل مزبور، قرار ابقاء و مراتب به متهم ابلاغ می‌شود. (قرار ابقاء ظرف 10 روز قابل اعتراض در دادگاه صالح است)

3. در جرایم موضوع بندهای ماده 302 ،حداکثر مدت بازداشت دو ماه تعیین شده است؛ اگر در ظرف مدت یاد شده پرونده در دادسرا منتهی به تصمیم نهایی نگردد و علل موجهی نیز برای ابقاء قرار موجود نباشد، مرجع صادر کننده قرار مکلف به فک (آزاد کردن) یا تخفیف قرار است.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص درخواست فک قرار بازداشت موقت، با موسسه حقوقی مهر پارسیان تماس بگیرید.

آیا قرار بازداشت موقت سابقه کیفری محسوب می‌شود؟

چنانچه اتهام اثبات نشود و قرار منع تعقیب صادر گردد؛ قرار بازداشت موقت جز سابقه محکومیت کیفری محسوب نمی‌شود.

چگونه می‌توان قرار بازداشت موقت را به وثیقه تبدیل کرد؟

باید به مرجع قضایی درخواست داد و خواستار تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه شد.

 

 

 

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (دکتر محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – دکتر محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی دکتر محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (33 امتیاز)

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *