استرداد ثمن معامله

استرداد ثمن معامله

استرداد ثمن معامله


با بررسی موضوع  استرداد ثمن معامله همراهتان هستیم.

استرداد ثمن معامله را بیشتر با عنوان الزام خوانده به استرداد ثمن معامله در دادخواست ها دیده ایم اما هر دو عبارت کمی برای خوانندگان این مطلب شاید غریب و ناشناخته به نظر برسد و حق هم دارند، ماجرای این موضوع به زبان ساده این است :

پس گرفتن پول پرداخت شده در قرارداد، (پس گرفتن پول از فروشنده)

بیع، بطلان عقد، استرداد ثمن، مستحق للغیر درآمدن مبیع مسایلی است که تماما در این مقاله با آن روبرو هستیم.

شاید برای هر فردی این اتفاق رخ داده باشد که با کسی معامله ای انجام داده و به هر دلیلی معامله مذکور به هم خورده است و حالا پولی که پرداخت کرده است را از طرف مقابل میخواهد و احتمال دارد فروشنده به بهانه های مختلف از برگرداندن پول امتناع کند و ما در این مقاله راهکار هایی را میگوییم که بتوانید به کمک آن ها پول پرداختی را پس بگیریم.

اگر شما به عنوان خریدار پولی به فروشنده پرداخت کرده اید و حالا بعد از بهم خوردن معامله او پول شما را پس نمی دهد.

و اگر شما  فروشنده ای هستید که بعد از بهم خوردن معامله پول را فرد خریدار را پس داده اید اما او منکر این است که پولش را پس داده اید و شما هم مدرکی از این اتفاق ندارید با ما همراه باشید

در این موضوع استناد به حضور شاهد بسیار تعیین کننده است چندان که با وجود شاهد می تواند باعث تغییر حکم دادگاه شود.

اسناد تجاری

یا امکان دارد شما از وراث هریک از فروشنده یا خریدار باشید که وضعیت فوق برای وی پیش آمده است.

اگر معامله ای به نمایندگی توسط وکیل و یا فضول انجام شده باشد پس گرفتن پول پرداخت شده در این معامله هم قواعد خاص خود را دارد.

اگر این قرارداد در بنگاه و یا دفتر اسناد رسمی تنظیم شده است حایز شرایط متفاوتی برای افراد خواهد بود مانند اینکه در برابر سند عادی که در بنگاه تنظیم شده است ادعای جعل و تردید امکان پذیر است.

و اما در مقابل قراردادی که در دفتر اسناد رسمی تنظیم شده است تنها ادعای جعل امکان پذیر است آنهم به سختی !

در حالتی که با آن روبرو هستیم معامله ای به هم خورده است و حالا کسی که پول پرداخت کرده پولش را میخواهد و تمام مسایل پیرامون پس گرفتن این پول مطرح می گردد.

ضمان درک چیست؟

درصورتی‌که مبیع مستحقٌ للغیر درآید، مشتری جاهل می‌تواند برای استرداد ثمن و غرامات وارده به فروشنده مراجعه کند که قانون مدنی از آن با عنوان ضمان درک بحث کرده است

به عنوان مثال، اگر شخصی خودرویی را بفروشد و پس از عقد معلوم شود که مبیع متعلق به دیگری بوده و فروشنده نیز حق فروش نداشته است، بایع را ضامن درک مبیع می‌نامند.

در این صورت مشتری می‌تواند برای استرداد ثمن به بایع مراجعه کند همچنین در صورتی که ثمن، مال دیگری باشد، خریدار ضامن درک ثمن خواهد بود. یکی از شرایط صحت و نفوذ معامله این است که فروشنده مالک مبیع باشد یا اینکه از طرف مالک نمایندگی و اذن داشته باشد.

 در غیر این صورت، معامله فضولی خواهد بود؛ بنابراین می‌توان گفت که مبنای ضمان درک، اکل مال به باطل یا دارا شدن بلاجهت و غیرعادلانه است و منشأ ضمان نیز ناشی از بطلان عقد بیع است؛ نه اینکه از آثار بیع باشد یعنی اینکه بیع را صحیح بدانیم که در این صورت بایع یا مشتری ضامن خواهد بود. بر اساس ماده ۳۹۰ قانون مدنی، اگر بعد از قبض ثمن، مبیع کلاً یا جزئا مستحق‌للغیر درآید، بایع ضامن است اگر چه تصریح به ضمان نشده باشد.

فروش مال غیر

در فقه ضمان درک عبارت است از ضمانتی جهت جبران ضرر آن پولی که خریدار پرداخته است و یا نسبت به مالی که مورد بیع قرار گرفته است.

اما در اصطلاح حقوقی عبارت است از اینکه اگر شخصی عینی معین (شی ای که وجود خارجی دارد مانند ماشین، لباس و..) را که برای دیگری است بدون داشتن وکالت، اجازه و سمتی بفروشد و در خریدار پولی را پرداخت کند و در ادامه مالک اصلی از این موضوع مطلع گردد و به معامله‌ای که صورت گرفته رضایت ندهد و آن را صحیح قلمداد نکند، بیع باطل می‌شود و از این رو شخصی که بدون اجازه مال را فروخته است اصطلاحا ضامن درک مبیع است، بدین معنا که باید پولی را که خریدار پرداخته است را به او بازگرداند.

البته در اینجا طرفین می‌توانند که برخلاف ضمان توافق نمایند. در این شرایط، فروشنده می‌داند که برای او نیست و برای دیگری است و از خریدار درخواست می‌کند که ضمان درکش را ساقط کند، با این عمل دیگر وی مسئولیتی نداشته و مشتری اگر این عمل را انجام دهد دیگر نمی‌تواند برای ثمنی که داده است به فروشنده رجوع کند و پولش را پس بگیرد.

می‌دانید که مطابق ماده ۱۸۳ قانون مدنی، قرارداد یا عقد یعنی یک یا چند شخص در برابر یک یا چند نفر دیگر به انجام کاری متعهد شوند و این امر مورد پذیرش هر دو طرف قرار داشته باشد؛ پس اولین شرط برای انعقاد قرارداد رضایت طرفین است.

مشاوره حقوقی نحوه تنظیم قرارداد ملکی

نکته دوم این است که بسته به نوع قراردادی که تنظیم می‌شود، باید قوانین حاکم بر کشور در آن خصوص مورد توجه قرار گیرد چرا که اگر مفاد آن مغایر با قانون باشد، این قرارداد از نظر حقوقی صحیح نیستند و مورد حمایت قانون قرار نمی‌گیرد.

در بسیاری از موارد ممکن است که معامله ای انجام شود و خریدار تمام یا قسمتی از ثمن (پول) را پرداخت کرده باشد و بعد بنا به هر دلیلی معامله فسخ و یا ابطال شود، در اینصورت خریدار می تواند با ارائه دادخواست، تقاضای استرداد ثمن را بنماید.

همانطور که گفته شد ممکن است معامله خرید یک ملک میان خریدار و فروشنده انجام پذیرد. اما به هر دلیل معلوم شود که این معامله از اساس نادرست بوده است. یا اینکه فروشنده به هر دلیل در انجام معامله صداقت لازم را نداشته است.

در چنین مواردی خریدار ناچار می شود از ادامه روند معامله پشیمان شود. وی برای آنکه روند درستی را از منظر حقوقی در پیش بگیرد باید ابتدا اظهارنامه ای را با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای فروشنده ارسال کند.

در این اظهارنامه وی به فروشنده 10 روز مهلت می دهد تا وجه دریافتی بابت انجام معامله را بازگرداند. عنوان حقوقی چنین دعوایی را استرداد ثمن معامله می نامند.

ممکن است فروشنده اظهارنامه را دریافت نموده ولی آن را بی اهمیت قلمداد کند. یا اینکه قصد اذیت کردن خریدار را داشته باشد. یا اینکه وجوه دریافتی را خرج کرده باشد.

وکیل ملک شهرک غرب

لذا توان پرداخت وجوه دریافتی از خریدار را نداشته باشد. در این حالت خریدار باید دوباره به دفتر خدمات الکترونیک مراجعه و این بار دادخواست استرداد ثمن معامله را تنظیم نماید.

او باید اظهارنامه ای که قبلاً برای فروشنده ارسال نموده را نیز پیوست دادخواست نماید. البته سایر مدارک معامله را نیز باید ضمیمه دادخواست خود کند.

اگر اقامتگاه طرفین یعنی خریدار به عنوان خواهان و فروشنده به عنوان خوانده در یک حوزه قرار داشته باشد، مشکلی نیست. اما اگر فروشنده در یک نقطه دیگر از شهر و یا در یک شهرستان دیگر ساکن باشد باید خریدار به دادگاه محل اقامت فروشنده مراجعه نماید.

زیرا این دعوا یک دعوای حقوقی از نوع منقول خواهد بود(دعوا بر سر پول پرداختی توسط خریدار است). در دعاوی که مال موضوع دعوا منقول باشد(مانند پول) ، محل طرح دعوا، محل اقامتگاه خوانده خواهد بود.

اما در دعاوی مال غیر منقول(مانند خانه یا آپارتمان)، خواهان باید در جایی دعوا را اقامه نماید که مال غیر منقول( مثل ملک) در آنجا قرار داشته باشد.

خریداری که جنسی را خریده ولی مطابق خواسته او نبوده حالا نگران پولش هست چه کند؟

اگر پس از عقد بیع مشخص شود که مال مورد معامله در دسترس فروشنده نبود و در واقع از زمان عقد امکان تسلیم آن به خریدار وجود نداشته عقد بیع باطل است و خریدار می تواند ثمن پرداختی به فروشنده را استرداد نماید.

افرادی که به حق یا نا حق علیه آن ها طرح دعوا شده به چه چیز هایی میتوانند استناد کنند؟

  • سند
  • شهادت شهود
  • اتیان سوگند

از جمله دلایلی هستند که اشخاص می توانند به آنها استناد کنند و دعوی استرداد ثمن معامله را بر آن استوار نمایند.

تجدیدنظرخواهی از حکم استرداد ثمن

ملزومات طرح دعوا
قبل از طرح دعوی حتما اظهارنامه ارسال نمایید.
برای ثبت دادخواست می توانید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید.

مرجع صلاحیتدار رسیدگی به موضوع استرداد ثمن معامله:

دادگاه عمومی حقوقی محل اقامت خوانده  و یا محل انعقاد قرارداد صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد.

راهکار ها و راه حل های پیشنهادی

اگر ثمن را برمیگردانید رسید حتما دریافت کنید
اگر ثمنی هم پرداخت کردید حتما رسید دریافت کنید
نتیجه و ارجاع به وکیل متخصص استردادثمن معامله

وکیل به گونه ای در این پرونده ها میتواند مشاوره بدهد که افراد بدهکاران نتواند از زیر بار این بدهی شانه خالی کنند برای مثال به شما می گویند در چه موقعی درست و بجا اظهارنامه به طرف قرارداد ارسال نمایید تا بتوانید در دعوی از آن دلایل به راحتی استفاده نمایید.

نکته مهم

با احراز مستحق‌للغیر بودن مبیع، نیازی به درخواست ابطال یا اعلام بطلان معامله نیست و استرداد ثمن نتیجه قهری احراز مستحق‌للغیر بودن مال است.

وکیل خوب برای پرونده استرداد ثمن معامله

_

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
بهترین وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
بهترین وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (25 امتیاز)

8 دیدگاه

    • سلام، اگر دادگاه حکم به فسخ معامله‌ای دهد، با وجود اینکه قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص استرداد ثمن معامله ساکت است و اصولا دادگاه فقط به خواسته توجه می‌کند و حکمی غیر از خواسته صادر نمی‌کند، بنابراین با توجه این که فسخ معامله مستلزم استرداد ثمن معامله است مانعی ندارد ضمن صدور حکم به فسخ معامله حکم به استرداد ثمن معامله هم داده شود؛ زیرا با صدور حکم به فسخ معامله اصولی نیست که استرداد ثمن معامله را به وقت دیگر موکول و استرداد آن را مستلزم دادخواست جداگانه ای بدانیم.
      بنابراین حکم فسخ معامله ملازمه با استرداد ثمن معامله دارد.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067663

  • سلام. بنده با فردی معامله کرده‌ام و ماشینم را به او فروخته‌ام. خریدار با این که چند مدت است که از زمان معامله گذشته، ثمن معامله را پرداخت نکرده است. آیا می‌توانم معامله را فسخ کنم؟

    • سلام. مطابق ماده 395 قانون مدنی، اگر مشتري ثمن را در موعد مقرر تأديه نكند بايع حق خواهد داشت كه بر طبق مقررات راجع به خيار تأخير ثمن معامله را فسخ يا از‌حاكم اجبار مشتري را به تأديه ثمن بخواهد.
      جهت دریافت اطلاعات بیشتر، می‌توانید از گروه وکلای مهر پارسیان مشاوره دریافت نمایید.
      09120067661

  • استرداد مبیع و استرداد ثمن معامله
    به نام خدای بخشنده و مهربان
    با عرض سلام و احترام
    به استحضار میرساند اینجانب جهت تعمیر مبلمان منزل خویش به فردی که اظهار به توانایی و تجربه انجام این کار را داشت سفارش مرمت و تعویض پارچه مبلمان راحتی خویش را دادم و در ازای انجام کار یک فقره چک و باقی مانده تعهد خویش را به صورت نقدی به حساب ایشان واریز نمودم و به دلیل اعتمادیحسن نیتی که به ایشان داشتم متاسفانه قردادی تنظیم ننمودم اما از ایشان یک رسید کتبی پرداخت چک و وصول وجه واریز شده به انضمام تاریخ تعهد انجام سفارش مرمت مبلمان خویش را اخذ نمودم در ادامه پس از گذشت یک سال از موعد توافق و عدم پایبندی به تعهد و بیان اظهارات متناقض و واهی و موکول کردن متوالی سفارش مبلمان بنده به روزهای آتی ، تاکنون به بهانه های واهی اعم از بیماری کرونا و … از تحویل مبلمان بنده خودداری می کند با این توصیفات با نظر به گذشت بیش از یک سال و عدم پایبندی به تعهد خوانده آیا میتوانم مبلمان خویش را با وضعیت موجود و هزینه پرداخت شده را استرداد نمایم ؟ چون با نظر به زمان طی شده و بیم اتلاف مبیع خویش در کارگاه نامبرده و بروز صدمه و ضرر و زیان وارده هیچ گونه انگیزه ای جهت پذیرش زمان مجددی به منظور اجرای تعهد نامبرده برخوردار نیستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *