مشاوره حقوقی با وکیل بانکی

مشاوره حقوقی با وکیل بانکی

مشاوره حقوقی با وکیل بانکی


مشاوره حقوقی با وکیل بانکی، یکی از کاربردی‌ترین نوع مشاوره حقوقی در امور مربوط به بانک با وکیل متخصص بانکی است.

موسسه حقوقی مهر پارسیان این شرایط را فراهم کرده است تا مخاطبان گرامی بتوانند به صورت تمام وقت با وکیل بانکی در ارتباط باشند.
در مشاوره حقوقی با وکیل بانکی، تخصص وکیل و تجربیات عملی و علمی در حقوق بانکی بسیار مهم است.
اینکه تا چه میزان اطلاعات وکیل می‌تواند رهگشا باشد بستگی به، به‌روز بودن وی دارد چرا که دایما قوانین بانکی در حال تغییر و گسترش هستند.

اگر به دنبال مشاوره حقوقی با وکیل بانکی هستید؛ ما به شما دکتر محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری با سابقه قضاوت و با سابقه همکاری در امور حقوقی بانک مرکزی را معرفی می‌نماییم.

سوالات مهمی که در این نوشته توسط وکیل بانکی پاسخ داده می‌شوند

راهنمای رفع سو اثر از چک‌های برگشتی

بر اساس بخشنامه‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران کليه امور مربوط به رفع سوء اثر از چک‌های برگشتی اشخاص صرفا از طريق شعب و واحدهای تابعه بانک‌ها و به صور ذيل امکان‌پذير مي‌باشد:

تامين موجودی

مشتری مبلغ کسری موجودی را به سپرده جاری خود، واريز نموده و بانک پس از رفع برگشت چک و پرداخت مبلغ آن به ذی‌نفع، نسبت به رفع سوء اثر از سابقه چک برگشتي مشتری اقدام می‌نمايد.

ارائه لاشه چک برگشتی

مشتری لاشه چک برگشتی را به بانک ارائه و بانک در قبال آن به وی رسيد تحويل می‌نمايد.

ارائه رضايت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک

در صورت عدم امکان ارائه لاشه چک برگشتی به بانک بنابه دلايلی نظير مفقود شدن، به سرقت رفتن و سوختن، ذي‌نفع چک (شخصي که گواهی‌نامه عدم پرداخت وجه چک به نام او صادر شده است) مي‌تواند با حضور در دفترخانه اسناد رسمي، رضايت خود را اعلام نموده و بانک با دريافت رضايت‌نامه مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام نمايد.

چنانچه ذي‌نفع چک شخص حقوقي دولتي و يا نهاد عمومی غيردولتی باشد، می‌تواند با ارائه نامه رسمی، رضايت خود را اعلام نموده و بانک با دريافت رضايت‌نامه مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام نمايد.

مشاوره حقوقی با وکیل بانکی در خصوص واريز مبلغ چک به سپرده قرض‌الحسنه جاري و مسدود نمودن آن به مدت 24 ماه

چنانچه ارائه لاشه چک و يا رضايت‌نامه محضری ذي‌نفع به بانک امکان‌پذير نباشد، مشروط به آن که سپرده قرض‌الحسنه جاری مشتری نزد شعبه مفتوح و توسط مراجع قضايی مسدود نشده باشد، مشتری مي‌تواند با واريز معادل کسری موجودی به سپرده قرض‌الحسنه جاري خود، درخواست مسدود شدن وجه مزبور را برای پرداخت چک برگشتی تا زمان تعيين تکليف قطعی چک برگشتي و يا حداکثر به مدت 24 ماه، به شعبه افتتاح کننده ارائه نمايد.

در اين شرايط شعبه افتتاح کننده موظف است ظرف پنج روز کاری، طی نامه‌ای، تامين وجه چک را به اطلاع شخصي که گواهي‌نامه عدم پرداخت به نام وی صادر شده است، برای مراجعه به بانک و دريافت وجه چک، برساند.

ارائه حکم قضايی مبنی بر رفع سوء اثر از سوابق چک برگشتی
انقضای مدت نگهداری سوابق چک‌های برگشتی در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی

در این خصوص پس از مشاوره حقوقی با وکیل بانکی متوجه خواهید شد که در صورت عدم اقدام مشتری نسبت به رفع سوء اثر از سابقه چک برگشتی مطابق با بندهای فوق، سابقه هر چک برگشتی صرفاً پس از انقضاي مدت سه سال از تاريخ صدور گواهي‌نامه عدم پرداخت آن به شرط ارایه نامه از مراجع قضایی مبنی بر عدم وجود پرونده قضاپی در مورد چک مذکور، به صورت خودکار از سامانه اطلاعاتي بانک مرکزي رفع سوء اثر مي‌گردد.

این مقررات به تمامي چک‌هاي برگشتي موجود در سامانه اطلاعاتي بانک مرکزي جمهوری اسلامی ایران تسري می‌يابد.

توضيح: در صورتي که مشتري در همان روز برگشت چک، اقدام به تامين کسري موجودي سپرده قرض‌الحسنه جاري، ارائه لاشه چک يا رضايت‌نامه محضری ذ‌‌ی ‌نفع چک به بانک و… ننمايد، بانک موظف است اطلاعات مربوط به گواهی‌نامه عدم پرداخت را به سامانه اطلاعاتی بانک مرکزي ارسال نمايد.

بانک مکلف است بنا به درخواست مشتری و به منظور آگاهی وی از سوابق چک‌های برگشتی خود در سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی، اقدام به ارائه صورت کامل تعداد و مشخصات چک‌هاي برگشتی وی با درج تاريخ برگشت چک نمايد.
لازم است مشتريان محترم در صورت عدم رفع سوء اثر چک خود، پس از گذشت هفت روز کاري از تاريخ تحويل درخواست خود به شعب بانک ملی ایران، به شعبه مربوطه مراجعه و درخواست خود را پيگيري نمايند.

وجه التزام در قرارداد بانکی

آیا با وجود ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی ماده 230 و 228 قانون مدنی منسوخ شده است یا خیر؟

با توجه به تفاوت عالم حقوق مسئولیت مدنی (که موضوع ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی می باشد) و حقوق قراردادها (موضوع ماده 230 و 228 قانون مدنی) و اینکه این دو نهاد، ماهیتاً متفاوت هستند و از طرفی در امور حقوقی، اراده مشترک طرفین به منزله قانون آن‌هاست و نهایتاً با عنایت به قسمت اخیر ماده 522 که توافق را معتبر دانسته است با تصویب ماده 522، مواد 228 و 230 قانون مدنی کماکان به اعتبار خود باقی می‌باشد.

آیا با وجود وجه التزام در قرارداد بانکی دادگاه می‌تواند رای به خسارت تاخیر تادیه (پرداخت) بدهد؟

در مشاوره حقوقی از وکیل بانکی در این خصوص متوجه شدیم که اختلاف نظر وجود دارد؛ در صورت قائل بودن به نسخ ماده 230 که اساس وجه التزام منتفی می‌باشد و در غیر این صورت، در صورت تعیین وجه التزام، اعتبار صدور حکم به خسارت تاخیر تادیه (تاخیر در پرداخت) وجود ندارد.

نظر اقلیت

پرسش اول: با عنایت به مقررات ماده 529 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 مقررات ماده 230 و 228 قانون مدنی مصوب 1307 منسوخ شده است.

نظر هیئت عالی دیوان عالی کشور:

جبران خسارت ناشی از تاخیر تادیه (پرداخت) دین (بدهی) موضوع ماده 228 قانون مدنی در محدوده ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی قابلیت مطالبه دارد.

با این توضیح که قانونگذار امکان جبران خسارت تاخیر تادیه دین (تاخیر در پرداخت بدهی) از نوع وجه نقد را در حد شاخص تورم بانک مرکزی تجویز نموده و در صورتی است که طرفین قرارداد اعم از قراردادهای خصوصی اشخاص یا قرارداهای بانکی، وجه التزام قراردادی بر مبنای ماده 230 قانون مدنی پیش‌بینی نکرده باشند.

چه وجه التزام موضوع ماده 230 قانون مدنی ماهیت خسارت قراردادی دارد و از نوع خسارت تخمینی و مقطوع می‌باشد؛ بنابراین متعهدله (فردی که تعهد به نفع اوست) صرفاً یکی از خسارت‌ها را می‌تواند مطالبه کند؛ با این وصف وجه التزام ماهیت خسارت قراردادی از نوع خسارت مقطوع و تخمینی دارد.

لیکن خسارت تاخیر تادیه (تاخیر در پرداخت) ممکن است منشا قراردادی یا وقایع حقوقی (غیر ارادی) داشته باشد؛ از این رو تحقق مسئولیت جبران خسارت تاخیر تادیه در قلمرو اجرایی ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی تابع اراده طرفین نیست و به حکم قانون قابلیت مطالبه دارد.

منظور از وجه التزام، میزان مبلغی است که در قرارداد در صورت عدم انجام تعهد یا تاخیر در انجام تعهد، تعیین می‌گردد.

باید گفت ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی ناسخ ماده 230 قانون مدنی نمی‌باشد؛ لیکن به طور توامان قابلیت اجراء و مطالبه ندارد؛ اما مخصص ماده 228 قانون مدنی است یعنی در محدوده اجرایی ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی قابلیت مطالبه دارد.

لازم به توضیح است که اگر موضوع تعهد وجه نقد باشد تعیین وجه التزام و مطالبه آن در محدوده شرایط ماده 522 قانون آیین دادرسی مدنی قابلیت اجرایی دارد و اگر وجه التزام بیش از آن باشد نسبت به مازاد، شرط معتبر نیست و قابلیت اجرایی ندارد یعنی سقف شاخص تورم بانک مرکزی است.

دفتر وکیل جهت مشاوره حقوقی با وکیل بانکی

موسسه حقوقی و بین‌المللی مهر پارسیان با مدیریت دکتر محمد رضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری، بنا به مقتضیات روز جامعه تصمیم به اجرایی کردن سریعتر پروژه استارت آپ وکیل در ایران نموده است.

با توجه به ضرورت کم کردن حجم مراجعین به اماکن عمومی، کم کردن رفت و آمدهای غیر ضروری شهروندان در سطح شهر، کمک به متمرکز شدن امور اداری، حقوقی و مالیاتی شهروندان در سراسر ایران، سایت جدید دفتر حقوقی محمد رضا مهری با عنوان وکیل آنلاین آغاز به کار نموده است.

دفتر وکالت مجازی وکیل آنلاین در ایران خدمات زیر را ارائه خواهد نمود:

  • امکان مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.
  • مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی پس از تعیین وقت قبلی.
  • عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.
  • امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تایید هیات مدیره.
  • قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.
  • خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.
  • خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.

در صورت نیاز به خدمات مشاوره حقوقی، تهیه و تنظیم لوایح و دادخواست و شکواییه های حقوقی، تنظیم قرارداد های حقوقی، مالیاتی و اداری با دفتر حقوقی محمد رضا مهری تماس بگیرید.

چگونه از چک برگشتی رفع سو اثر کنیم؟

رفع سو اثر چک به طرق مختلفی انجام می‌شود و می‌توان به مواردی همچون تامين موجودی، ارائه لاشه چک برگشتی، ارائه رضايت‌نامه محضری ذی‌نفع چک به بانک اشاره نمود.

وجه التزام قراردادی چیست؟

مبلغی است که در قرارداد تعیین می‌شود و در صورت عدم انجام تعهد یا تاخیر در انجام تعهد، متخلف باید آن را پرداخت نماید.

_

نشانی دفتر وکالت وکیل مشاوره حقوقی با وکیل بانکی در تهران

_

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9 و 10

تلفن‌های تماس ثابت با دفتر موسسه مهر پارسیان (محمدرضا مهری) در تهران

تماس با دفتر وکیل آنلاین خارج از ساعات اداری و تعطیلات و ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه

ارسال پیام از طریق شماره واتس اپ و تلگرام

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد
حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد
دفتر وکالت مهر پارسیان – محمدرضا مهری وکیل پایه یک دادگستری

خدمات دفتر وکالت و امور حقوقی بین المللی محمدرضا مهری

مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز
امکان مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی جرایئم اقتصادی
قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل
خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران
وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی
معرفی بهترین وکیل مهاجرت بین المللی در تهران
بهترین وکیل کیفری تهران
معرفی بهترین وکیل ملکی تهران
بهترین وکیل دعاوی پولی و بانکی تهران
معرفی وکیل خانواده تهران
بهترین وکیل دادگاه تجدید نظر
وکیل اعاده دادرسی و دیوان عالی کشور
بهترین وکیل فرجام خواهی

5/5 - (22 امتیاز)

9 دیدگاه

  • سلام جناب دکتر مهری عزیز و همکارانش در موسسه حقوقی مهر پارسیان
    سپاس از لطفتون که پرونده من با بانک اقتصاد نوین رو به نتیجه رسوندین.
    یه سوال دارم از خدمتتون
    نحوه محاسبه خسارت وجه التزام بانکی چگونه است؟

    • سلام و عرض احترام

      نحوه محاسبه وجه التزام در قراردادهای بانکی

      1⃣ نرخ وجه التزام تاخیر تادیه برای تسهیلات اخذ شده تا قبل از تاریخ ۱۸ آبان سال ۸۸
      (۸۸/۸/۱۸ ) معادل نرخ سود قراردادی بعلاوه ۶ درصد به طور ثابت و بدون توجه به طبقه مطالبات می باشد.

      2⃣ نرخ وجه التزام از تاریخ ۱۸ آبان ۸۸ (۸۸/۸/۱۸) تا ۷ مهر سال ۹۴ (۹۴/۷/۷) بصورت پلکانی نسبت به مانده بدهی مشتری و منوط به درج شرط در قرارداد های بین بانک و مشتری و با توجه به طبقه تسهیلات شامل نرخ سود تسهیلات بعلاوه ۶ تا ۱۴ درصد متغیر می باشد .
      استثنای مهم:
      تسهیلات فروش اقساطی اخذ شده بعد از تاریخ ۲ مرداد سال ۹۳ که شامل وجه التزام پلکانی نمی باشند.

      توجه بفرماییدمطابق آیین‌نامه وصول مطالبات سررسید گذشته معوق و مشکوک الوصول مصوب هیات وزیران طبقات به شرح ذیل است:
      ⬅️(کمتر از دوماه ) معادل ۶%

      ⬅️(بیش از دوماه و کمتر از شش ماه) معادل 8% 🔚سررسید گذشته
      ⬅️(بیش از شش ماه و کمتر از ۹ ماه ) معادل 10% 🔚معوق
      ⬅️(بیش از نه ماه و کمتر از هجده ماه) معادل 12%🔚معوق
      ⬅️(بیش از 18ماه) معادل 14% 🔚مشکوک الوصول

      3⃣ نرخ وجه التزام برای تسهیلات اخذ شده از تاریخ ۷ مهر ۹۴ به بعد و در حال حاضر برای تمامی عقود مشارکتی و مبادله ای معادل نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار بعلاوه ۶ درصد به طور ثابت و بدون توجه به طبقه مطالبات پیش گفته می باشد

      دفتر حقوقی محمدرضا مهری و همکاران
      وکلای پایه یک دادگستری

  • با سلام و وقت ‌بخیر. بنده یک کارخانه‌ي نساجی دارم. از بانک برای تعمییرات و نوسازی دستگاه ها 3 میلیارد وام گرفتم ولی متاسفانه، سرموعد توانايي پرداخت نداشتم و مبلغ 300 ميليون دیر کرد هم نتوانستم پرداخت کنم. حالا سررسید وام رسیده و نه توان تسویه دارم و نه توان تمدید، بانک حسابم را مسدود کرده. می‌خواهم بدانم آیا بانک می‌تواند کارخانه‌ی پانزده میلیاردی را عوض سه میلیارد و سیصد میلیون طلب خود بردارد؟ یا اینکه کارخانه را به مزایده مي‌گذارد و تفاوت پول را به بنده بر مي‌گرداند؟ یا اینکه با مبلغ خیلی کمی بنده را مجبور مي‌كند کارخانه را تسلیم کنم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

    • سلام دوست عزیز
      خیر، چنین اتفاقی نمی‌افتد، براساس توضیحاتتان، شما یک کارخانه‌دار و تاجر محسوب می‌شوید‌، و تاجری که متوقف از پرداخت دیون باشد باید تقاضای ورشکستگی کند و بانک هم می‌تواند به عنوان طلبکار دادخواست ورشکستگی را در دادگاه ثبت کند در این صورت کارخانه به مزایده گذاشته می‌شود و بانک بدهی خود را بر می‌دارد. شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با وکیل متخصص امور بانکی با شماره 09120067664 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام جناب من یک چک به یک مجموعه دولتی دادم و 5 سال گذش منتها به نحوه ای باهم تسویه کردیم و من کلی پروژه انجام دادم و الان لاشه چک گم شده من میخوام تسهیلات بگیرم گفتن رفع سو اثر بشه منتها من چطور از یک نهاد دولتی رضایتنامه بگیرم؟

    • سلام وقت شما بخیر
      اگر ذي‌نفع چک شخص حقوقي دولتي و يا نهاد عمومی غيردولتی باشد، می‌تواند با ارائه نامه رسمی، رضايت خود را اعلام نموده و بانک با دريافت رضايت‌نامه مزبور، نسبت به رفع سوء اثر از چک مورد نظر و ابطال آن اقدام نمايد.

  • با سلام، یک ملکی رو بانک مورد مزایده قرار داده بدون اطلاع محکوم علیه و بدون نصب آگهی فروش در ملک آیا امکان ابطال یا طرح شکایت از مزایده وجود دارد، در واقع بانک موظف بوده محکوم علیه رو از مزایده با خبر کنه یا خیر؟

    • سلام وقت شما بخیر
      بله، در صورت عدم رعایت قوانین قابل ابطال می‌باشد، اما باید مدارک و مستندات توسط وکیل متخصص در امور بانکی بررسی شود. می‌توانید برای رزرو وقت و مشاوره با وکیل متخصص با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *