نکات مهم در تنظیم دادخواست اعسار

نکات مهم در تنظیم دادخواست اعسار

نکات مهم در تنظیم دادخواست اعسار


چنانچه در خصوص پرونده‌ای تصمیم به طرح دادخواست اعسار نموده‌اید؛ نکات مهم در تنظیم دادخواست اعسار را مطالعه نمایید.

اعسار به معنی نداشتن توانایی مالی است و دادخواست اعسار به این معنی است که از دادگاه می‌ خواهیم به دلیل نداشتن توانایی مالی، پرداخت هزینه دادرسی یا اجرای حکم به صورت اقساط پرداخت گردد.

دادخواست اعسار و پذیرش آن توسط دادگاه ممکن است آثار حقوقی برای فرد درخواست دهنده به همراه داشته باشد به همین جهت توصیه می‌شود بدون مشورت گرفتن از وکیل، چنین اقدامی ننمایید.

موارد حائز اهمیت و کلیدی درخصوص پیوست صورت اموال و دارایی در تنظیم دادخواست اعسار:

به موجب ماده 8 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب 1394

مدعی اعسار باید صورت کلیه اموال خود شامل تعداد یا مقدار و قیمت کلیه اموال منقول (اموال قابل جابجایی) و غیر‌منقول (اموالی که قابل جابجایی و نقل مکان نیستند) بطور مشروح مشتمل بر میزان وجوه نقدی که وی به هر عنوان نزد بانک‌ ها یا موسسات مالی و اعتباری ایرانی و خارجی دارد به همراه مشخصات دقیق حساب‌ های مذکور و نیز کلیه اموالی که او به هر نحو نزد اشخاص ثالث دارد و کلیه مطالبات او از اشخاص ثالث و نیز فهرست نقل و انتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور از زمان یک سال قبل از طرح دعوای اعسار به بعد را ضمیمه (همراه) دادخواست اعسار خود کند.

از مفاد این ماده استفاده می‌ شود که ارائه صورت کلیه اموال از سوی مدعی اعسار به دادگاه رسیدگی‌ کننده به دعوای اعسار، تکلیف قانونی است و دادگاه بدون ملاحظه صورت مزبور نمیتواند به دعوای اعسار رسیدگی کند و طرف وی نیز باید هنگام ابلاغ نسخه ثانی دادخواست و ضمائم، از این صورت آگاهی یابد تا بتواند دفاع خود را تدارک ببیند.

بنابراین در فرض عدم انضمام صورت اموال از سوی تقدیم‌ کننده دادخواست اعسار، دعوای اعسار برابر قانون، طرح نشده و قابلیت استماع ندارد و دادگاه به استناد ماده 2 قانون آئین دادرسی دادگاه‌ های عمومی و انقلاب در امور مدنی قرار عدم استماع دعوا صادر می‌ کند.

همچنین این مورد از موارد صدور اخطار رفع نقص نمی‌ باشد، شایسته ذکر است که ارائه صورت اموال وفق ماده 3 و تبصره یک آن از قانون یاد شده، شرط لازم برای استفاده محکوم‌ علیه مدعی اعسار از امتیازهای مقرر در این ماده و تبصره یک آن است.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نکات مهم در تنظیم دادخواست اعسار با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

همچنین به موجب ماده 8 قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی مصوب 1394، در صورت وجود شرایط زیر مدعی اعسار باید شهادت‌نامه کتبی حداقل دو شاهد را به دادخواست خود ضمیمه نماید:

نخست، بار اثبات بر عهده مدیون باشد و یا سابقه ملائت او اثبات شده باشد.

دوم، مدیون بخواهد ادعای اعسار خود را با شهادت شهود ثابت کند. بنابراین در شرایط فوق اگر مدیون شهادت‌ نامه مزبور را پیوست نکند، دعوای خود را وفق مقررات طرح نکرده است ولذا به استناد ماده 2 قانون آئین دادرسی دادگاه‌ های عمومی و انقلاب در امور مدنی قرار عدم استماع دعوا صادر می‌ شود.

شایسته ذکر است که عدم بازداشت محکوم‌ علیه مستلزم ارائه صورت اموال و دادخواست اعسار است و هرگاه این دو ظرف مهلت قانونی به دادگاه ارائه شود، به موجب متن ماده 3 قانون صدرالذکر حبس محکوم‌ علیه جایز نیست، هر چند صورت اموال یا دعوای اعسار تقدیمی ناقص باشد.

همچنین، به موجب ماده 506 قانون آئین دادرسی دادگاه‌ های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب 1379 در صورتی‌ که دلیل اعسار از هزینه دادرسی شهادت شهود باشد، باید شهادت کتبی حداقل دو نفر به دادخواست ضمیمه شود.

بنابراین اگر خواهان، شهادت‌ نامه را پیوست دادخواست نکند، به دلیل این‌که دعوای خود را برابر مقررات طرح نکرده است، به استناد ماده 2 این قانون قرار عدم استماع دعوای وی صادر می‌ شود.

توجه شود که الزام محکوم‌ علیه (فردی که حکم به ضرر او صادر شده است) به ارائه صورت جامع دارایی خود وفق ماده 34 قانون اجرای احکام مدنی مصوب 1356 ناظر به فرضی است که محکوم‌ علیه خود را قادر به اجرای مفاد اجرائیه نداند.

بنابراین صورت مذکور تکلیفی در مسیر اجرای حکم است، اما صورت اموال موضوع مواد 3 و 8 قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی مصوب 1394 به عنوان شرط لازم برای اقامه دعوای اعسار از محکوم‌ به (آنچه که نسبت به آن حکم صادر شده است) و احراز اعسار یا ایسار محکوم‌ علیه است.

نکات مهم در تنظیم دادخواست اعسار

بنابراین این دو صورت اموال دو مقوله متفاوت هستند و هر یک باید در مرحله دادرسی مربوطه ارائه شوند

با عنایت به این‌ که ارائه صورت کامل اموال از شرایط اقامه و استماع دعوای اعسار از محکوم‌ به است، لذا مدیر دفتر تکلیفی به بررسی ضمیمه بودن آن ندارد؛ با وجود این‌ ها دادگاه جهت احراز شرایط دعوا باید ضمیمه شدن یا نشدن آن را بررسی و حسب مورد اتخاذ تصمیم کند.

اما در مورد نواقص شکلی دادخواست، مدیر دفتر باید به وظیفه قانونی خود عمل کند در هر حال تاریخ ثبت دادخواست اعسار، ملاک اقدام محکوم‌ علیه در اقامه دعوا ظرف سی روز پس از ابلاغ اجرائیه است.

به موجب ذیل ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌ های مالی مصوب 1394 «چنانچه محکوم‌ علیه تا سی روز پس از ابلاغ اجرائیه، ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، دعوای اعسار خویش را اقامه کرده باشد حبس نمی‌ شود مگر این‌ که دعوای اعسار مسترد یا به موجب حکم قطعی رد شود»

بنابراین هرگاه محکوم‌ علیه در مهلت سی روزه مزبور دادخواست کامل خود را به انضمام صورت کلیه اموال خود ارائه کند، حبس نمی‌ شود. بر این اساس، وصول یا عدم وصول پاسخ استعلام و بررسی صورت اموال تاثیری در این خصوص ندارد.

جهت دریافت مشاوره در خصوص نکات مهم در تنظیم دادخواست اعسار با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

دفتر وکالت وکیل آنلاین اعسار از محکوم به در تهران

موسسه حقوقی مهر پارسیان، با مدیریت دکتر محمدرضا مهری، وکیل پایه یک دادگستری، دارای وکلای متخصص و با تجربه می‌ باشد.

خدمات موسسه حقوقی مهر پارسیان با بیش از ده سال سابقه کار وکالت:

ارائه منظم اطلاعات و مشاوره حقوقی رایگان صرفا از طریق درج مقالات علمی حقوقی.

امکان مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای پایه یک دادگستری در موضوعات تخصصی در همه ساعات شبانه روز.

مشاوره حقوقی حضوری با وکیل تخصصی پس از تعیین وقت قبلی.

عضویت شهروندان در بزرگترین جامعه حقوقی آنلاین کشور و برخورداری از تخفیف مشاوره و حق الوکاله.

امکان عضویت وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی جهت معرفی به جامعه پس از تائید هیات مدیره.

قبول وکالت دادگستری بدون حضور موکل در دفتر وکیل.

خدمات وکالت ایرانیان خارج از کشور در ایران.

خدمات وکالت ایرانیان در سایر کشورها توسط وکیل رسمی.

در صورت نیاز به خدمات مشاوره حقوقی، تهیه و تنظیم لوایح و دادخواست و شکواییه های حقوقی، تنظیم قراردادهای حقوقی، مالیاتی و اداری با موسسه حقوقی مهر پارسیان، تماس بگیرید.

نکات مهم در تنظیم دادخواست اعسار

در چه مواردی می‌توان دادخواست اعسار طرح نمود؟

در صورت نداشتن توانایی مالی برای پرداخت هزینه دادرسی و اجرای حکم محکومیت.

در چه مرحله‌ای از دادرسی می‌توان درخواست اعسار مطرح کرد؟

درخواست اعسار از هزینه دادرسی در تمام مراحل رسیدگی امکان‌پذیر است.

نشانی دفتر وکالت وکیل آنلاین ملکی در تهران

میدان ونک- ابتدای بزرگراه حقانی- خیابان گاندی جنوبی- خیابان چهاردهم- پلاک 14- طبقه 4- واحد 9

تلفن های تماس با دفتر وکیل آنلاین اعسار در تهران

021-88663925

021-88663926

021-88663628

تماس با دفتر وکیل آنلاین اعسار خارج از ساعات اداری و تعطیلات

ارسال پیام از طریق خط تلفن همراه به موبایل وکیل تخصصی ملکی و حقوقی تهران

09120067661

09120067662

09120067663

09120067664

09120067665

09120067669

ارسال پیام از طریق شماره واتس آپ و تلگرام وکیل متخصص اعسار مهریه تهران

09120067664

09120067669

پس از ارسال پیام شکیبا باشید تا جهت وقت مشاوره حضوری یا آنلاین هماهنگی صورت گیرد.

حداکثر ظرف 12 ساعت وقت مشاوره تنظیم و به شما اعلام خواهد شد.

دفتر وکیل پایه یک ویژه پرونده اعسار تهران

جهت دریافت مشاوره در خصوص نکات مهم در تنظیم دادخواست اعسار با گروه مشاوره تخصصی موسسه مهر پارسیان از طریق شماره تماس های 88663925-88663926-88663927 با ما در ارتباط باشید.

4.9/5 - (13 امتیاز)

7 دیدگاه

  • من در پرونده حقوقی مطالبه خسارت، برای طرف مقابل حکم جلب گرفتم و ایشان هفت مرتبه درخواست اعسار دادن که همگی بدون تجدیدنظر‌خواهی رد و قطعی شد. سوال من اینه که آیا هیچ محدودیتی برای ثبت اعسار در نظر گرفته نشده؟ یعنی ایشان میتونن هزار بار درخواست بدن تا بالاخره قبول بشه؟

    • سلام وقت شما بخیر
      در صورت رد اعسار، درخواست جدید بدون ارائه دلیل نتیجه‌ای ندارد و شما می‌توانید اموال وی را توقیف و اگر اموالی ندارند می‌توانید حکم جلب بگیرید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 09120067662 تماس حاصل فرمایید.

  • سلام من یک دادخواست اعسار دادم و استناد کردم به شهادت شهود ولی این شهادتنامه مکتوبش ارسال نشده الان چه اتفاقی می افت؟

    • سلام وقت شما بخیر
      در این خصوص به دلیل عدم پیوست شهادت‌نامه به استناد ماده 2 قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی قرار عدم استماع دعوا صادر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *